انتشار اسامی و عکس قضات متخلف تاثیرگذار نیست

به گزارش رکنا ، نعمت احمدی وکیل دادگستری ، با اشاره به صحبت‌های اخیر رییس قوه قضاییه در گردهمایی رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان سراسر کشور مبنی بر این‌که «نام و تصویر قضات متخلف در رسانه‌ها منتشر خواهد شد»، گفت: اگر به سخنان رییس محترم قوه قضاییه توجه کنیم، می‌بینیم که وی بیان کرده بعد از اینکه حکم قطعی و صادر شد، باید اسامی و تصاویر منتشر شود، حال اینکه باید گفت آن زمان دیگر این افراد قاضی Judge نیستند و تاثیری ندارد و قاضی که معلق و محاکمه و محکوم شده، انتشار نام و عکسش فایده ای ندارد.

وی افزود: سیستم رسیدگی به موضوعات مربوط به قضات با دیگران متفاوت است و قضات یا جرمی انجام داده‌اند یا تخلف قضایی کرده‌اند؛ اگر تخلف قضایی کرده باشند و جرمی نباشد در دادسرای انتظامی قضات رسیدگی می‌شود و نحوه برخوردشان تاثیر بر روی ترفیع و نقل و انتقالات و درج در پرونده‌های‌شان می‌گذارد، اما اگر جرم Crime مرتکب شده باشند اول باید دادسرای انتظامی قضات بررسی کند و در صورتی که این دادسرا اتهام را محرز و آن را به قاضی وارد بداند، قرار تعلیق موقت صادر می‌کند و بعد از صدور آن، پرونده به دادسرای تهران که مرجع صلاحیت دار است می‌رود. پس از رسیدگی دادسرای تهران و در صورت صدور کیفرخواست و محکومیت‌اش، دیگر انتشار نام فایده‌ای ندارد.

وی تصریح کرد: اگر قاضی معلق و محکوم شده، انتشار عکس و نامش تاثیرگذار نیست؛ زیرا این امر نمی تواند نتیجه دلخواهی که رییس قوه قضاییه دارد را داشته باشد واز سویی نیاز به قانونگذاری دارد.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: اگر این موضوع اثر وضعی روی قضات دیگر بگذارد همین تعلیق و از کار برکنار کردن قضات متخلف، می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: به جای این کار که حالت تهدید دارد ولی تاثیری در عملکرد قضات شاغل ندارد، بهتر است که نظارت ها را تقویت کنیم به هر حال قوه قضاییه یک دایره قوی ای به نام اداره حفاظت و اطلاعات دارد که جزو قدرتمندترین نهادهای امنیتی و حفاظتی است.

وی ادامه داد: وقتی افرادی می گویند که مثلا در دادگستری بعضی از قضات سلامت لازم را ندارند، این‌گونه نیست که یک شبه قاضی ناسالم شود؛ زیرا شغل قضا بسیار مهم و سخت است و رسیدن به آن سال‌ها طول می‌کشد و طی این مدت اگر نظارت ها را آنگونه که هست اعمال و اجرا کنیم به این وضع نمی‌رسیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 352077 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟