۷ سلاح جدید در رزمایش  بزرگ ارتش مورد ارزیابی قرار گرفت

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی نیروی دریایی ارتش ، در مرحله نخست این رزمایش که با محوریت نیروی زمینی ارتش برگزار شد، توسط تیپ ۴۱ نزاجا راکت های نقطه زن نازعات، فجر۵ و توپ ۱۵۵ میلیمتری خودکششی با هدایت لیزری و توپ ۱۲۲ میلیمتری اتوماسیون شده مورد بهره برداری و ارزیابی قرار گرفت.

توپ ۱۲۲ میلیمتری اتوماسیون شده که در مهرماه سال جاری رونمایی شده بود، تحت عنوان پروژه «حیدر ٤٤» شامل هوشمندسازی و اتوماسیون سامانه راکت انداز ١٢٢ میلیمتری است که با افزایش سرعت و دقت در تیراندازی، استفاده از پهپادها بعنوان دیده بان خط مقدم و قابلیت نصب بر روی کلیه سامانه های توپخانه ای بصورت کیت را دارد.

توپ ۱۵۵ میلیمتری خودکششی تحت عنوان «عاشورا» از دیگر تجهیزاتی بود که برای نخستین بار در این رزمایش مورد بهره برداری و ارزیابی قرار گرفت. توپ ۱۵۵ میلیمتری عاشورا با نصب روی شاسی خودروهای سنگین، قابلیت اجرای تیر منحنی و قائم به منظور انهدام مواضع و استحکامات، تجمع نفرات، خودروهای سبک و سنگین وخنثی سازی آتش دشمن را دارد.

«فجر۵» نیز یکی دیگر از سلاح هایی بود که برای نخستین بار در ارتش جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار گرفت. این سامانه راکت انداز که از جمله سلاح هایی است که در اختیار گروه های مقاومت در فلسطین و لبنان قرار دارد، جدیدترین نمونه آن یعنی مدل C هدایت شونده، سال گذشته توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تحویل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد .

سامانه راکت انداز هدایت شونده «لبیک یک» هم از جمله دستاوردهای جدید است که در این رزمایش برای نخستین بار از آن رونمایی شد. تصویر و اطلاعاتی از شلیک این راکت منتشر نشده است اما با توجه به هدایت پذیر بودن آن و استفاده از این راکت در کنار سامانه «فجر۵» هدایت شونده، حرکت نیروی زمینی ارتش به سمت استفاده از تسلیحات هدایت پذیر به وضوح مشخص است.

یکی از نکات قابل توجه در این رزمایش استفاده از اکتاکوپتر (پهپاد) در اجرای عملیات بمباران بوسیله بمب های سبک BL-۷۵۵ بود که چنین قابلیتی برای نخستین بار در نیروهای مسلح کشورمان و در نیروی زمینی ارتش مورد بهره برداری قرار گرفت.

هوانیروز در این رزمایش علاوه بر پشتیبانی از راه هوا و هلی برن نیروهای پیاده، با استفاده از بالگردهای تهاجمی AH-۱ معروف به کبرا وظیفه اجرای عملیات مقابله با نیروهای نفوذ کننده از ساحل را بر عهده داشتند.

موشک کروز «قدیر» از جمله سلاح هایی است که در این رزمایش برای نخستین بار توسط نیروی دریایی ارتش مورد بهره برداری و ارزیابی قرار گرفت، این موشک که در اسفندماه ۱۳۹۳ رونمایی و در آذرماه ۱۳۹۴ به نیروی دریایی ارتش تحویل داده شد، با برد ۳۰۰ کیلومتر و بهره گیری از ویژگی‌هایی همچون آماده‌سازی و واکنش سریع، ارتفاع پروازی پایین، دقت بالای ناوبری، انهدام دقیق اهداف مورد نظر، قدرت تخریب و ضد جنگ الکترونیک از جمله تسلیحات موثر در دریا است که در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. این موشک در رزمایش محمدرسول الله(ص) از روی ناو نقدی شلیک شد.

اما هوادریای نیروی دریایی نیز در این رزمایش با استفاده از بالگردهای مین روب RH-۵۳ و اجرای عملیات ترکیبی مین روبی بصورت صوتی و مغناطیسی در ابعاد مختلف مین های کاشته شده در دریا با حساسه های متفاوت بصورت تکی و ترکیبی را منهدم و بسترهای ایجاد آبراه امن جهت تردد ناوهای جنگی و شناورهای تجاری را فراهم کردند.

از دیگر نکات قابل توجه در این رزمایش تعبیه لوله سوختگیری هوایی برای بالگردهای RH-۵۳ بود که برای نخستین بار صورت گرفت و حاکی از افزایش برد این بالگردها برای اجرای عملیات در آب های فرا سرزمینی است.

اجرای عملیات تاخت، سقوط Fall آزاد، ایجاد تله های انفجاری، عملیات هلی برن، تبادل عمومی یگان های تکاور و اجرای عملیات یگان های زیرسطحی توسط زیردریایی های کلاس کیلو (نوح، طارق، یونس) و کلاس غدیر از دیگر برنامه های اجرا شده توسط نیروی دریایی ارتش در این رزمایش بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 351310 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟