بودجه شورای نگهبان بسیار کمتر از پول تو جیبی برخی از مسئولین است

شورای نگهبان

به گزارش گروه قضایی رکنا ،عباسعلی کدخدایی پیش از ظهر امروز – شنبه - در نشست خبری با خبرنگاران داخلی در پاسخ به سوالی درباره خبر برخی سایت ها مبنی بر افزایش چند برابری بودجه شورای نگهبان در سال ۹۷ عنوان کرد: بودجه شورای نگهبان مثل همه دستگاه ها در لایحه دولت پیش بینی و توسط مجلس تصویب می شود و در مرحله اجرا هم توسط دیوان محاسبات نظارت می شود؛ البته ما چند دیوان محاسبات بالقوه نیز در داخل شورا داریم و آقایان علما با دقت در جز به جز بودجه شورا نظر می دهند.

کدخدایی ادامه داد: در لایحه بودجه ۹۷ حدود ۷ درصد افزایش بودجه برای شورا پیش بینی شده و البته همین بودجه هم مانند بقیه دستگاه ها با توجه به درآمد دولت تخصیص می یابد و معمولا بخشی از آن تخصیص داده نمی شود؛ به عنوان مثال از کل بودجه ۹۶ شورا تا الان ۷۰ درصد تخصیص یافته است.

وی با طرح این سوال که چرا در نقد و بررسی ها انصاف رعایت نمی شود، اظهار داشت: یک فرد ضد انقلاب در بیرون طرحی داده و حالا برخی دوستان در داخل آن را تکرار می کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با توضیح بیشتر درباره جزئیات هزینه کرد بودجه این شورا، گفت: ردیف بودجه ای شورای نگهبان در چند بخش خلاصه می شود که شامل پاسداری از احکام اسلام در قالب نظارت بر مصوبات مجلس شورای اسلامی، نظارت کلی بر انتخابات و نظارت موردی بر انتخابات در سالهای برگزاری انتخابات می شود.

کدخدایی ادامه داد: بودجه نظارت موردی بر انتخابات به صورت جداگانه پرداخت می شود، به همین دلیل برخی ها به اشتباه یک رقم ۵۰ میلیارد تومانی را اعلام کرده اند و گفته اند در سالی که انتخابات برگزار می شود، این بودجه برای شورای نگهبان در نظر گرفته شده، در حالی که این توهین به کارشناسان سازمان برنامه و بودجه است. چرا که آنها خودشان دقت دارند و می دانند که چه چیزی را باید برای شورا در نظر بگیرند.

وی افزود: یا فرد دیگری که خودش را حقوق دان می داند، گفته است که بودجه سال ۹۷ شورای نگهبان نسبت به سال ۶۷ چند برابر شده؛ باید به این فرد گفت آیا حقوقی که شما در سال ۶۷ می گرفتید با الان یکی است؟ یا قیمت منزلی که شما در بالاشهر دارید از سال ۶۷ تا الان تغییر نکرده است!؟

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: فردی در یک خبرگزاری نشسته و به دلیل ارتباط با برخی محافل خاص، این حرفها را می زند. باید از این فرد پرسید اصل بودجه این خبرگزاری از کجا آمده و چرا اصلا آن دستگاه باید خبرگزاری داشته باشد؟ ما مثل شما نیستیم که این بودجه ها را داشته باشیم و فوراً کیفمان را برداریم و برویم به دادسرا و از منتقدین شکایت کنیم.

کدخدایی با بیان اینکه کل بودجه شورای نگهبان از پول توجیبی برخی مسئولان کمتر است، گفت: بودجه شورای نگهبان برای پالایش پرونده ها در بحث نظارت بر انتخابات، آموزش ناظرین، اداره دفاتری که از سال ۷۹ با فرمایش رهبری شکل گرفت و این مرکز تحقیقات شورا هزینه می شود.

کدخدایی خاطرنشان کرد: آیا این درست است که من بگویم بودجه دولت فقط برای رییس جمهور و هیات وزیران است؟ ولی بودجه شورای نگهبان بیشتر برای پایش پرونده ها، نظارت و آموزش ناظرین است و بسیار کمتر از پول تو جیبی برخی از مسئولین است.

وی ادامه داد: اول باید به سراغ سازمان برنامه و بودجه و دیوان محاسبات می رفتند و اگر تخلفی صورت گرفته بود، بعد انتقاد می کردند، ما هم از این انتقاد دفاع می کنیم.

تعریف شاخص های «رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر»

سخنگوی شورای نگهبان در در پاسخ به سوال « رکنا » مبنی براینکه فراخوان شورای نگهبان در خصوص مصادیق رجل سیاسی – مدبر و مدیر – سرانجام به کجاانجامید و چرا نتایج این فرا خوان اعلام نمی شود ، گفت : در راستای سیاست های کلی انتخابات ابلاغی رهبر معظم انقلاب که یک بند ان مربوط به مصادیق رجل سیاسی –مدیر و مدبر – بود، که شورای نگهبان در زمینه فرا خوان داد و مورد استقبال مردم قرار گرفت که اکنون ودرحال آخرین ویرایش ها هستیم و تاکنون این مسئله در دو محور تعریف شاخص های رجل سیاسی و مذهبی و نیز شرایط و معیارهای تشخیص بحث شده است.

کدخدایی افزود: در بخش تعریف شاخص های رجل سیاسی و مذهبی، این مسائل آمده است که این افراد در حوزه مذهبی باید آگاهی لازم را به مبانی دین اسلام داشته باشند و تقید آنها از برجستگی بیشتری برخوردار باشد و یا در حوزه سیاسی، قدرت تحلیل برجسته ای داشته و یا در عرصه داخلی و خارجی حضور چشمگیری داشته باشند.

وی یادآور شد: در بخش مدیر و مدبر نیز این افراد باید از توانمندی های کافی در بعد دانشی و بینشی و نیز از توان پیش بینی و تدبیر امور و عاقبت اندیشی برخوردار باشند.

سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: در رابطه با شرایط و معیارهای تشخیص این شاخص ها نیز این نکته مورد تأکید قرار گرفته که سن داوطلبان باید متناسب با مسئولیت های ریاست جمهوری باشد و یا اینکه مشاورانی جهت تشریح برنامه ها و ارائه توان مدیریتی معرفی کنند.

کدخدایی با بیان اینکه به طور اجمالی بر روی این محورها به توافق رسیده ایم، تصریح کرد: در حال ویرایش نهایی هستیم و امیدواریم تا انتخابات بعدی این کار تمام شود؛ در رابطه با جنسیت کاندیداها نیز هنوز به جمع بند ی نرسیده ایم .

گزارش شهردار تهران

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص گزارش نجفی ،شهردار تهران از تخلفات شهردار سابق پیرامون تخلفات در دوره انتخابات ریاست جمهوری ارائه کرده، آیا این پرونده را به مراجع قضایی ارجاع می‌دهید و اینکه آیا این گزارش در روند بررسی صلاحیت آرای قالیباف در دوره آتی انتخابات ریاست جمهوری اگر کاندیدا شود مد نظر قرار می‌گیرد یا خیر اظهار داشت: درخصوص تخلفات اگر گزارشات به موقع و مستند باشد آنچه که در حد اختیارات شورای نگهبان باشد در خودِ شورا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و اعلام نظر خواهد شد و اگر آن گزارشات در حد رسیدگی در قوه قضائیه باشد شورای نگهبان آن گزارش‌ها را به قوه قضائیه ارجاع خواهد داد.

وی ادامه داد: اگر چنین گزارشاتی وجود داشته باشد خوشحال می‌شویم که آنها به دست ما برسد تا رسیدگی کنیم.

حکم انفصال برخی از دولتی ها

کدخدایی در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه برخی از دولتی‌ها در جریان بررسی تخلفات انتخابات حکم انفصال از خدمت دریافت کرده‌اند، تخلفات در چه حوزه‌هایی بوده است افزود: گزارش جزئیات تخلفات را باید دوستان ما در قوه قضائیه اعلام کنند اما برخی از آنها منجر به صدور حکم، برخی صدور قرار تبرئه شده و برخی نیز در حال رسیدگی است؛ این مسیری است که در حال انجام است و رسیدگی‌ به تخلفات ادامه دارد، بنابراین نمی‌توانم وارد جزئیات آن شوم. اگر معاون اول قوه قضائیه صلاح بداند آن را اعلام می‌کند اما گزارش‌های آن نیز به ما اعلام می‌شود.

بررسی اخرین مصوبات مجلس

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با اشاره به بررسی آخرین مصوبات مجلس شورای اسلامی در این شورا اظهارداشت: لایحه موافقتنامه تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین المللی بین دولت های ایران، افغانستان و هند معروف به موافقتنامه چابهار، طرح الحاق دو تبصره به ماده ۶۱۷ قانون Law مجازات اسلامی، طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به ماده یک قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین و طرح اصلاح تبصره بند ب ماده ۳۵ قانون برنامه ششم توسعه در شورای نگهبان بررسی شد و مغایر موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

کدخدایی همچنین از ایراد شورای نگهبان به چهار مصوبه مجلس شورای اسلامی خبر داد و افزود: طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، طرح ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات غیرمجاز و آسیب رسان به سلامت در رسانه ها، طرح اصلاح قانون بودجه ۱۳۹۶ کل کشور و لایحه حمایت از حقوق معلولان در چند محور مغایر موازین شرع و قانون اساسی شناخته شد و برای اصلاح به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

وی افزود: همچنین شورای نگهبان دو اساسنامه مصوب هیئت وزیران شامل اصلاحیه اساسنامه شرکت مادرتخصصی خدمات دارویی و تجهیزات پزشکی کشور و اصلاحیه اساسنامه سازمان مدارس غیر دولتی را بررسی کرد که این دو مورد مغایر موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 349018 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟