به گزارش گروه سیاسی رکنا، اهالی رقه می گویند صدها و احتمالا هزاران نفر که در طول حکومت وحشت داعشی ها در سوریه دستگیر شده اند همچنان مفقودالاثر هستند، این در حالی است که گروه داعش ISIS مدت ها است زمین های خود در رقه را از دست داده و از مخفی گاه های خود عقب رانده شده است.

عامر مطر که مستند ساز سوری اهل رقه است و در آلمان زندگی می کند، می گوید: «صدها اسم، تصویر و تاریخ دستگیری به دستمان رسیده است. این لیست کامل نیست و هر روز یک اسم جدید به آن افزوده می شود.» مطر یک کمپین آنلاین برای ردیابی و آگاهی بخشی نسبت به بازداشت شدگان راه انداخته است.

برادر مطر، محمد نور مطر، در میان بازداشت شدگان داعش بود. او در آگوست سال 2013 دستگیر شد و تا کنون هیچ اطلاعی از آن به خویشاوندانش نرسیده است.

مطر می گوید: « هیچ یک از سازمان های قضایی یا ارتشی با موضوع ربوده شدن این تعداد زیاد از شهروندان رقه به صورت جدی برخورد نکرده اند. تا کنون هیچ پاسخی از هیچ نهاد آگاهی دریافت نکرده ایم. خانواده های ما شهروندان درجه دوم محسوب می شوند که گویی وضعیتی که در آن به سر می برند، برای هیچ کسی مهم نیست.»

خلیفه خود خوانده داعش طی حمله ای چند جانبه به رقه که توسط ترکیه، آمریکا، شبه نظامیان کرد و ارتش های سوریه و عراق سازماندهی شده بود، از رقه بیرون شد. اما هنوز سرنوشت صدها نفر که طی سه سال حکومت رعب و وحشت داعش توسط این گروه دستگیر و زندانی Prisoner شدند، مشخص نیست.

هر روز تعداد زیادی از سوری ها به جرایم مختلف از سیگار کشیدن تا اعتراض علیه عملکرد داعشی ها، و آنچه داعشی ها کفر می خوانند، دستگیر می شدند.

مطر با شبکه ای از فعالان اینترنت تیم تشکیل داده است. هدف آنها به دست آوردن هر نوع اطلاعاتی از مفقودین است. برخی بازداشت گاه های داعش هم اکنون توسط نیروهای پیروز جنگ تبدیل به بازداشت گاه های جدید شده اند.

تیم تاکنون توانسته اطلاعات زیادی به دست آورد. از جمله خاطرات یک زندانبان داعشی، رای‌های صادر شده توسط دادگاه های داعشی، شامل حکم اعدام execution علیه یک پرستار که اعتراف کرده بود کفر گفته است، نوشته های روی دیوارهای زندان Prison که توسط زندانیان به نگارش درآمده است و لباس های به جای مانده از زندانیان.

شبکه حقوق بشری سوریه نام 8 هزار و 119 نفر را که همچنان مفقود هستند، مستند کرده است. این تعداد شامل 286 کودک و بیش از 300 زن است.

طبق گزارش گروه های حقوق بشری، داعش در اوج قدرت خود بیش از 54 بازداشتگاه راه‌اندازی کرده بود و تعدادی زیادی بازداشتگاه و زندان مخفی نیز داشت. سخنگوی شبکه ی حقوق بشری به گاردین گفت دست کم هزار و 600 نفر در زندان های داعش جان سپرده اند. این مرگ ها ناشی از دلایل مختلفی بوده اند مثل شکنجه، اعدام های دسته جمعی، هدف قرار گرفتن زندان ها توسط ائتلاف های تحت رهبری آمریکا برای بیرون کردن داعشی ها از محل اختفای خود، و به کار گمارده شدن توسط داعش در نزدیک خطوط مرزی به عنوان تنبیه.

مسئولیت پیگیری ربوده شدگان با نیروهای دموکراتیک سوریه است که از سوی آمریکا حمایت می شوند. این به این دلیل است که بخش اعظمی از قلمروهای بازپس گرفته شده از داعش هم اکنون تحت نفوذ این نیروها قرار دارد و بسیاری از رهبران دستگیر شده داعش نیز در بازداشتگاه های تحت کنترل این نیروها به سر می برند.

اما این گروه ها تا کنون هیچ اظهار نظری درباره سرنوشت ربوده شدگان نکرده و حتی اشاره ای به داشتن چنین مسئولیتی نکرده اند. اما خانواده ها، همچنان امید خود را حفظ کرده اند.

زبیده اسماعیل یکی از کسانی است که همچنان امیدوار است همسرش، یک جراح اهل رقه که توسط داعش ربوده شده، به خانه بازگردد. او که هم اکنون در فرانسه به سر می برد هر روز پست تازه ای در فیس بوک می گذارد و تعداد روزهای بازداشت همسر خود را یاد آوری می کند.

مطر هم امیدوار است یکبار دیگر برادرش را ببیند. او می خواهد موزه ای بگشاید و در آن آثار ترس و وحشتی را که داعش به جان مردم ریخته را در آن به نمایش بگذارد.

«آثار و شواهد این جنایات در حال محو شدن است. به خاطر همین می خواهم این خاطرات را زنده نگه دارم.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 345349 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟