خشم و آتش در کاخ سفید ترامپ

به گزارش گروه سیاسی رکنا، ترامپ پیش از انتشار این کتاب، با برملا شدن بخش‌هایی از آن که می تواند پرونده «روس گیت» را قطورتر کند، تلاش وافری به خرج داد تا مانع انتشار آن شود. اما تلاش های او ناکام ماند و در نهایت این کتاب در نیمه شب شنبه به وقت تهران به طور گسترده توزیع شد. قسمتی از ترجمه این کتاب را به شرح زیر بخوانید:

{میهمانی} شب از ساعت شش و نیم، در میان قدرتمندترین مردان که اکنون به محدودیت زمانی کمتر و کمتر توجه می‌کردند، شروع شد اما استیو بنن دیر کرده بود.

بنن قول داده بود که برای دیدن راجر ایلز، مدیرعامل سابق شبکه فاکس نیوز و مهم‌ترین شخصیت رسانه‌های دست راستی و مربی گاه به گاه خود، به این میهمانی شام که دوستان مشترک در خانه‌ای ویلایی در گرینویچ ویچ ترتیب داده بودند، برود. روز بعد، چهارم ژانویه 2017، که کمی بیشتر از دو هفته به مراسم تحلیف دوستش، دونالد ترامپ، به‌عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری امریکا زمان باقی مانده، ایلز می‌خواست به پالم بیچ کالیفرنیا برود تا دوران بازنشستگی‌ اجباری‌اش را که خود امیدوار بود موقتی باشد، طی کند.

برف به طرزی تهدیدآمیز می‌بارید و یک لحظه برای رفتن به مراسم شام تردید به دلش انداخت. ایلز 76 ساله، با تاریخچه‌ای طولانی در مسائل مربوط به اندام زنان، در حالی که به سختی راه می‌رفت همراه با همسرش بث از خانه‌اش در هادسون با احتیاط در خیابان‌های لغزنده منهتن در حرکت بود. اما ایلز مشتاق دیدار با بنن بود. الکساندرا پریت، دستیار بنن آخرین اخبار Latest NEWS را درباره روند بیرون آمدن بنن از برج ترامپ، مرتب با پیام کوتاه گزارش می‌کرد.

گروه کوچک منتظر بنن بودند، اما شب، شب ایلز بود. او که مثل دیگران از پیروزی دوست قدیمی‌اش دونالد ترامپ Trump مات و مبهوت مانده بود، این دورهمی را با همایشی کوچک درباره بخت و اقبال و پوچی سیاست، آماده کرد. قبل از شروع کار فاکس نیوز در 1996، ایلز 30 سال در میان مهم‌ترین کنشگران سیاسی در حزب جمهوری‌خواه فعالیت می‌کرد. او با وجود آنکه بابت این انتخابات غافلگیر بود، اما همچنان می‌توانست وضعیت هر فردی را از نیکسون تا ترامپ دنبال کند. او فقط چندان مطمئن نبود که ترامپ که در زمان‌های متفاوتی جمهوری‌خواه، مستقل و دموکرات بوده، بتواند مورد خوبی برای نامزدی حزب باشد. با وجود این فکر می‌کرد ترامپ را به اندازه دیگران می‌شناسد و مشتاق بود به او پیشنهاد کمک بدهد. از سوی دیگر او علاقه داشت به گود رسانه‌های دست راستی بازگردد و با اشتیاق احتمالاتی همچون نیاز به یک شبکه کابلی را توصیف کرد که نیازمند میلیاردها دلار بود.

ایلز و بنن، که خودشان را دانش‌آموزان ویژه تاریخ تصور می‌کردند، هر دو یا بخشی یا کل حوزه‌های تئوری را به طور خود آموز آموخته بودند. آنها این را به حساب هوش کاریزماتیک می‌گذاشتند و با تاریخ و البته به همان اندازه با دونالد ترامپ رابطه‌ای شخصی داشتند. اکنون نیز ایلز با بی‌میلی، دست‌کم برای لحظه‌ای، فهمید که مشعل راست‌گراها را به بنن سپرده است، مشعلی که با بازی‌های روزگار سوخته است. شبکه فاکس نیوز ایلز، با سود سالانه 1.5 میلیارد دلاری‌اش، دو دهه سکان سیاست‌های جمهوری‌خواهان را به دست داشت. اکنون نیز وب‌سایت خبری برایتبارت بنن، با سود سالانه تنها 1.5 میلیون ‌دلاری، جلودار شده است. ایلز به مدت 30 سال، که تا همین اواخر تنها شخص قدرتمند در عرصه سیاسی محافظه‌کاران بود، با دونالد ترامپ به شوخی و مدارا رفتار می‌کرد اما در نهایت این بنن و برایتبارت بودند که او را برگزیده انتخابات کردند. شش ماه پیش، که پیروزی ترامپ از قلمروی احتمالات به دور بود، ایلز، این متهم به تجاوزهای جنسی، طی اقدام مهندسی شده پسران لیبرال رابرت مرداک 85 ساله محافظه‌کار، سهامدار و مهم‌ترین مرد رسانه‌ای دوران، از شبکه فاکس نیوز اخراج شد. سقوط Fall ایلز پایکوبی لیبرال‌ها را به‌دنبال داشت: بزرگ‌ترین دیو سیاه محافظه‌کار در سیاست امروز با موج جدید اجتماعی دود شد و به آسمان رفت. کمتر از سه ماه بعد، ترامپ با پرونده سنگین سوءرفتار و اتهام‌های گسترده‌اش، رئیس جمهوری شد.

مترجم: فرحناز دهقی

 

 

 

 

کدخبر: 345346 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟