بیش از 4 هزار کشتی تجاری را از خلیج عدن عبور داده ایم

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی نیروی دریایی ارتش ، امیر دریادار حبیب الله سیاری روز یکشنبه در همایش توسعه اقتصاد دریایی- چالش ها و راهکارها ،با بیان این که ٨٠ درصد مردم ایران نزدیک دریا زندگی می کنند، گفت: دریا محل ثروت و قدرت است از این رو استکبار همیشه سعی کرده است ما را از آن دور نگه دارد.

وی اظهار کرد: 90 درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام می شود که نشان از اهمیت توجه به آن دارد.

امیر سیاری اظهار کرد: سواحل مکران از سواحل مهم ایران است اما از پتانسیل آن کمتر استفاده شده است.

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی افزود: دریا مهمترین درگاه یک کشور دریایی به جهان بیرون است و ایران نیز کشوری دریایی است بنابراین توجه بیشتر به پهنه های آبی الزامی است.

وی ادامه داد: ٩٣ درصد صادرات و ٨٣ درصد واردات از یک سوم مرزهای دریایی و فقط هفت درصد از ٦٣ درصد مرز زمینی انجام می شود.

سیاری با اشاره به اهمیت خلیج فارس اظهار کرد : این خلیج انبار انرژی جهان است و روزانه ١٧ میلیون بشکه نفت فقط از تنگه هرمز عبور می کند.

وی با تاکید بر لزوم حفظ امنیت برای رسیدن به این هدف گفت: اگر امنیت نباشد نمی توانیم به اقتصاد دریا محور برسیم، بنابراین باید در دریا اقتدار داشته باشیم .

وی معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی در ادامه گفت : بحث دزدی theft دریایی در سواحل سومالی در محدوده باب المندب وضعیت بسیار بدی دارد و بیشترین دزدی دریایی در این محدوده انجام می شود، اما ما توانستیم از سال ٨٧ تاکنون چهار هزار و ٢٠٠ کشتی تجاری و نفتی را به سلامت از این منطقه عبور دهیم و امنیت دریا را حفظ کردیم.

وی گفت: بنابراین با ایجاد امنیت در دریاها می توان اقتصاد دریامحور را شکل داد و باید توسعه دریا محور در دستور کار قرار گیرد؛ با اقتدار در دریاها می توانیم به اقتصاد دریامحور در کشور برسیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 335667 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟