آیا اظهارات ایرانی جانسون باعث اخراج او می‌شود؟

به گزارش گروه سیاسی رکنا، بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، مدتی پیش در یک جلسه استماع در کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس گفته بود که زاغری مشغول آموزش روزنامه‌نگاران در تهران بوده است. این اظهارات برای او دردسر ساز شد. پس از آن، درخواست‌ها برای استعفای جانسون و حتی "اخراج" او مطرح شد.
جانسون متهم شده که با اظهارات خود، باعث وخیم‌تر شدن وضعیت نازنین زاغری شده است. در آن زمان، نمایندگان پارلمان، کارفرمای زاغری و نیز خانواده‌اش، ادعا کردند، اظهارات جانسون درباره فعالیت زاغری در ایران نه تنها نادرست بوده بلکه خطرات جدیدی برای این زندانی Prisoner ایجاد کرده است.
فشار رسانه‌های انگلیسی بر وزیر خارجه بریتانیا باعث شد او با همتای ایرانی خود درباره نازنین زاغری تلفنی گفت‌وگو کند. جانسون در این گفت‌وگو با ظریف نگرانی خود از وضعیت زاغری را بیان کرده است. در مقابل، ظریف در این مکالمه تلفنی به جانسون گفته تغییرات در پرونده زاغری به اظهارات جانسون ربطی نداشته است.
رئیس دستگاه دیپلماسی بریتانیا برای کم کردن فشارها، دیروز با ریچارد راتکلیف، شوهر نازنین زاغری دیدار کرد. ریچارد به برنامه "امروز" بی‌بی‌سی گفته جانسون در این دیدار به خاطر اشتباه خود عذرخواهی نکرد. 
ریچارد از جانسون خواسته در سفر آینده‌اش به ایران، او را همراهی کند. تا با زاغری در زندان Prison دیدار کند.
در همین رابطه، امروز تولیپ صدیق، نماینده پارلمان از حزب کارگر، گفته اگر زاغری "حتی یک روز بیشتر" به خاطر اظهارات جانسون در زندان بماند، او باید استعفا دهد. 
خانواده زاغری می‌گویند که نازنین هنگام بازداشت در ایران در سفر تعطیلات به سر می‌برد. جانسون بعدا پذیرفت که زاغری مشغول گذراندن تعطیلات بود. اما نپذیرفت که اظهارات اصلی او اشتباه بوده، بلکه اصرار کرد که این اظهارات به شکل نادرست تفسیر شده است. 
علاوه بر این، جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس از ترزا می، نخست وزیر این کشور درخواست کرد بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس، را خیلی زود از این سمت برکنار کند.
درخواست کوربین برای "اخراج" جانسون پس از آن مطرح شد که او اظهاراتی جنجالی در خصوص نازنین زاغری بیان کرد. 
کوربین اعلام کرد: بوریس جانسون بار‌ها کشور ما را ناامید کرده است. اظهارات نادرست وی در خصوص نازنین زاغری باعث شد من از ترزا می‌ درخواست کنم او را برکنار کند.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 327376 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟