مک مستر: ایران تقسیمات در کردستان عراق را در جهت تداوم منافعش به کار برد

به گزارش گروه سیاسی رکنا، مک مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با شبکه الحره با بیان این ادعا که "هر جا مشکلی یا فتنه‌ای یا خشونت و ویرانگری به وجود آید دست‌های سپاه ایران را در آن می‌بینی و مقابله با ایران و نیروهای وابسته به آن در منطقه اولویت دولت دونالد ترامپ Trump است: افزود: بعد از فوت جلال طالبانی ایران از شکاف و جدایی میان دولت اقلیم کردستان عراق و حزب اتحاد میهنی کردستان بهره برد. ایرانی‌ها نقش مهمی در همه پرسی اقلیم کردستان عراق ایفا کردند و این تقسیمات را در جهت تداوم منافع خود به کار بردند.
مک مستر گفت: ایرانی‌ها در موسسات دولت عراق نفوذ کردند و شبه نظامیانی را ایجاد کردند که خارج از سیطره دولت عراق فعالیت می‌کنند، به نظر من ایرانی‌ها می‌خواهند در زمان مناسب جهت تامین منافع خود این شبه نظامیان را به کار گیرند و ما در واکنش به همه پرسی کردستان شاهد این امر بودیم.
مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه ضمن توصیف حزب‌الله لبنان به نیروی وابسته به ایران گفت: حزب‌الله به بشار اسد کمک می‌کند تا به تداوم کشتار مردم سوریه ادامه دهد و عدم مقابله با حزب‌الله خطرناک‌ترین اقدام ممکن است.
وی افزود: حمایت ایران از حوثی‌ها در یمن به تداوم جنگ داخلی کمک می‌کند و خطری برای منطقه و خصوصا عربستان ایجاد می‌کند و باید با این حمایت‌ها مقابله کرد.
این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار صلح و ثبات و امنیت در منطقه بوده و از عراق یکپارچه و واحد دفاع کرده است.
مشاور امنیت ملی آمریکا در حالی مدعی وجود نیروهای ایرانی در خاک عراق است که قبل از این نیز وزیر خارجه آمریکا این ادعا را مطرح کرده بود و با واکنش مقامات عراقی و ایرانی مواجه شد.
مستشاران ایرانی به درخواست دولت رسمی عراق و سوریه در این کشورها حضور دارند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 320596 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟