داعش با استفاده از خلا امنیتی کردستان مناطقی از کرکوک را به دست گرفت

به گزارش گروه سیاسی رکنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، افراد مسلح داعش ISIS از درگیری‌های نیروهای عراقی و پیشمرگ‌ها استفاده کرده و از طریق صحرای استان صلاح الدین و الانبار با سوء استفاده از خلأ امنیتی بر این دو روستا تسلط یافتند.
این اتفاق بعد از کنترل کامل نیروهای عراقی بر شهر کرکوک و تسلط بر مهمترین تاسیاست حیاتی این شهر در پی عملیات سریع ارتش عراق که درگیری چندانی را به همراه نداشت، رخ داد.
یک منبع محلی در استان کرکوک امروز (سه‌شنبه) گفت: ده‌ها خانواده از شهرستان دبس کوچ کرده‌اند و این در پی درگیری‌های نیروهای امنیتی با داعش در یکی از دو روستای مذکور رخ داد.
این منبع گفت: درگیری‌های شدیدی اکنون بین نیروهای امنیتی و عناصر داعش در جریان است.
یک افسر ارتش عراق که خواست نامش فاش نشود، گفت:‌ افراد مسلح داعش عصر دوشنبه بر دو روستای الملح و طویلیعه از توابع شهرستان دبس تسلط یافتند. شهرستان دبس در ۴۵ کیلومتری غرب کرکوک و مرکز استانی به همین نام است.
این منبع افزود: افراد مسلح داعش در این دو روستا استقرار یافته و بر آن دو مسلط شدند و از نبود نیروهای امنیتی در آنجا سوء استفاده کردند چون نیروهای امنیتی مشغول عملیات نظامی در کرکوک بودند.
وی خاطرنشان کرد: افراد مسلح به سمت میادین نفتی بای حسین در این منطقه در حال حرکت‌ هستند تا بر آنها مسلط شوند.
این منبع تصریح کرد: عملیات استقرار داعش در این دو روستا با کوچ ساکنان کرکوک به مناطق مجاور همراه شد.
جنگنده‌های ارتش عراق نیز دست به پروازهایی برای رصد و نابودی افراد مسلح داعش در مقرهایشان زدند که تعدادشان ده‌ها تن برآورد می‌شود.
رسانه‌ها گزارش دادند، ساکنان شهرستان از دست درگیری‌ها اقدام به فرار Escape کرده‌اند.
شهرستان دبس و چاه‌های نفت آن تحت حمایت نیروهای پیشمرگ حزب دموکرات کردستان عراق وابسته به مسعود بارزانی است.
این افسر ارتش عراق تاکید کرد، افراد مسلح داعش از فراری‌های شهرستان حویجه در جنوب غرب کرکوک هستند که اخیرا نیروهای عراقی آن را آزاد کردند.
این در حالی است که نیروهای عراقی نتایج عملیات "حفظ امنیت" کرکوک را که از نیمه‌های شب دوشنبه آغاز شد، اعلام و تصریح کردند، بر مقرهای مهم که مهمترین آن فرودگاه کرکوک و تاسیسات نفتی تسلط یافته‌اند. آنها عصر دوشنبه وارد ساختمان استانداری کرکوک شده و پرچم عراق را بر فراز آن به اهتزاز درآوردند.
فرماندهی عملیات کنترل امنیت بر کرکوک گفت: نیروهای پلیس Police فدرال و واکنش سریع فرودگاه کرکوک (پایگاه الحریه) به دست گرفتند در حالی که نیروهای مبارزه با تروریسم نیز در یایگاه نظامی k۱ مستقر شدند.
این نیروها همچنین بر تاسیسات گاز شمال، مرکز پلیس، نیروگاه برق کرکوک، پالایشگاه نفت و تاسیسات گاز کرکوک مسلط شدند.
از سوی دیگر، قاسم الاعرجی، وزیر کشور عراق نیز از کردهای شهروند استان کرکوک خواست به مناطق‌ خود در استان بازگردند.
الاعرجی تاکید کرد، از شهروندان کرد کرکوک می‌خواهیم به شهرشان باز گردند و آن را ترک نکنند. دولت فدرال دولت آنهاست و هیچ فرقی بین شما و بین هیچ قومیتی دیگری نیست.
وی از اعضای پارلمان که ساکن و اهل کرکوک هستند خواست به خیابان‌ها بیایند و این پیام اطمینان را به اهالی کرکوک بدهند که وزارت کشور در جهت خدمت به آنها و حفظ امنیت‌شان تلاش می‌کند.
در این راستا راکان الجبوری، سرپرست استانداری کرکوک که یک عرب است اعلام کرد، از سوی دولت مامور شده تا پلیس محلی و نیروهای امنیتی را مسؤول اداره امنیت استان کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 317362 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟