رییس جمهور قرقیزستان سفر خود به روسیه را لغو کرد

رکنا سیاسی: به نقل از خبرگزاری رویترز، طبق بیانیه دفتر المازبک آتامبایف، رییس جهور قرقیزستان، وی قصد داشت تا در روزهای 11 و 12 اکتبر با روسای جمهور شوروی سابق دیداری داشته باشد.
ماه گذشته سرویس امنیتی دولتی قرقیزستان یک قانونگذار را که حامی نامزد حزب اپوزیسیون این کشور بود دستگیر و این عضو پارلمان را برای طرح شورش و کودتایی خشونت‌بار متهم کرد.
دفتر آتامبایف در بیانیه‌ای گفت: با در نظر گرفتن واقعیت‌های آشکار شورش‌های بزرگ با همکاری مجرمان، که توسط بعضی سیاستمداران برای ایجاد تشویش در روز انتخابات صورت می‌گیرد، و با توجه به اینکه این سیاستمداران از جانب کشورهای خارجی حمایت مالی دریافت می‌کنند، رییس جمهور تصمیم گرفته است که دیدار پیش رو از روسیه را لغو کند تا شخصا از نظم و امنیت کشور مطمئن شود.
آتامبایف به نام کشوری که معتقد است رقبای او را حمایت می‌کند، اشاره‌ نکرد اما ماه گذشته دولت او قزاقستان را برای حمایت از عمربک بابانف، نامزد حزب اپوزیسیون و مداخله در امور داخلی داخلی قرقیزستان متهم کرد.
قزاقستان که بسیار بزرگتر و ثروتمندتر از قرقیزستان است، این اتهامات را تکذیب کرده است.
آتامبایف که در شش سال ریاست جمهوری خود، با روسیه همسو بوده است، برای کناره گیری از مقام خود آماده می‌شود زیرا قانون Law اساسی قرقیزستان اداره کشور را تنها برای یک دوره در اختیار هر رییس جمهور قرار می‌دهد.
حزب سوسیال دموکرات به رهبری آتامبایف که هم‌اکنون دولت ائتلافی این کشور را هدایت می‌کند، در رقابت‌های انتخاباتی حامی متحد خود، سورونبای جینبکف، نخست وزیر سابق این کشور است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 314587 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟