توقف صادرات نفت اقلیم کردستان، ابزاری در دست ترکیه برای برگزار نشدن همه پرسی

رکنا سیاسی: به نقل از خبرگزاری آناتولی، وولکان اوزدمیر، مدیر موسسه سیاست گذاری‌ها و بازار Store انرژی ترکیه گفت: ترکیه اختیار و قدرت مهمی در دست دارد. تجارت نفت و نقل و انتقال آن از داخل خاک ترکیه صورت می‌گیرد. در زمانیکه قیمت نفت به ۶۰ دلار در هر بشکه نزدیک می‌شود، اربیل با کمک این تجارت توانسته از نظر اقتصادی از بغداد استقلال Esteghlal پیدا کند. اگر ترکیه مخالف این رفراندوم استقلال کردهای عراق باشد، می‌تواند نقل و انتقال نفت را از داخل خاکش متوقف کند اما این کار آسانی نیست. اگر این روند متوقف شود، اقلیم کردستان عراق دیگر قدرت اقتصادی ندارد.
رفراندوم غیرالزام آور ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷ برای استقلال کردستان عراق است
وی ادامه داد: توافق درآمد نفتی میان دولت مرکزی در بغداد و اربیل اعتبار خودش را از دست داده است. در سه سال و نیم گذشته، اربیل نفت خود را از طریق ترکیه در بازارهای بین‌المللی فروخته است و به صورت مستقل از دولت مرکزی عراق عمل کرده است. وضعیت حوزه‌های نفتی کرکوک پتانسیل زیادی را در بروز جنگ در منطقه دارد. اقدامات اقلیم کردستان عراق برای پیوستن کرکوک در رفراندوم استقلال کردها از طریق قرار دادن دولت عراق در عمل انجام شده باعث ایجاد تنش میان دولت مرکزی و اربیل شده است. این اقدامات باعث درگیری‌های بیشتر می‌شود.
مدیر موسسه سیاست گذاری‌ها و بازار انرژی ترکیه ادامه داد: اقلیم کردستان عراق تلاش می‌کند تا حمایت روسیه را به دست بیاورد. اگر ما از منطقه خارج شویم،‌ شرکت بزرگ نفتی روسیه موسوم به "روس‌نفت" برای خودش در بخش انرژی اقلیم کردستان عراق پایگاه درست می‌کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 308165 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟