رد پای جدید از نقش دلارهای سعودی و یک شاهزاده عربستانی در حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر

رکنا سیاسی: درباره حادثه Incident ۱۱ سپتامبر و دست‌های پنهان عاملان این حادثه تاکنون مطالب زیادی مطرح شده است و حتی رسانه‌های آمریکایی درباره کشوری به نام عربستان سعودی که به طرز شگفت آوری هر دو حزب قدرتمند آمریکا سعی در لاپوشانی نقش آن در واقعه ۱۱ سپتامبر دارند، سخن گفته‌اند. البته وارونه‌نمایی آمریکا همچنان ادامه دارد.
ردپای تروریستی به نام «زکریا موسی»
بحث درباره نقش سعودی‌ها در حملات ۱۱ سپتامبر زمانی در آمریکا شروع شد که روزنامه واشنگتن پست در فوریه ۲۰۱۵ (بهمن ۱۳۹۳) به نقل از «زکریا موسی» یکی از تروریست‌های وابسته به القاعده، در گزارشی به ابعاد و زوایای دست داشتن عربستان سعودی در تأمین مالی سازمان تروریستی القاعده پرداخت.
در همان زمان روزنامه آمریکایی «نیویورک پست»، اسنادی را در رابطه با نقش و دخالت خاندان آل سعود در هدایت عملیات ۱۱ سپتامبر منتشر کرد؛ اسنادی که ثابت می‌کرد، پلیس Police فدرال آمریکا «اف بی آی» بر ارتباط عربستان سعودی با حملات یازده سپتامبر سرپوش گذاشته است.
اسناد ۲۸ صفحه‌ای
فروردین ماه سال گذشته نیز اسنادی موسوم به اسناد ۲۸ صفحه‌ای، حاوی گزاره‌ها و مستنداتی دال بر نقش سعودی‌ها در حادثه ۱۱ سپتامبر در آمریکا منتشر شد و گروهی از سناتور‌های این کشور مسئولیت پیگیری این پرونده را برعهده گرفتند.
در همان زمان نیویورک تایمز گزارش داد، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی، کاخ سفید را تهدید کرده است که اگر اسناد مشارکت سعودی‌ها در حملات ۱۱ سپتامبر افشاء شود، عربستانی‌ها به ۷، ۵، ۰ هزار میلیون دلار از دارایی‌های این کشور در خاک آمریکا چوب حراج می‌زنند.
این تهدید وزیر خارجه کم تجربه سعودی، کارگر افتاد و «بارک اوباما» رئیس جمهور وقت آمریکا ۱۹ آوریل ۲۰۱۶ (۳۰ فروردین ۹۵) عازم ریاض شد تا ضمن دلجویی از مقامات سعودی به آنان اطمینان دهد که نقش شان در حوادث Accidents ۱۱ سپتامبر برملا نمی‌شود. علاوه بر خطر خروج ۷۵۰ هزار میلیون دلار سعودی از آمریکا، آنچیزی که اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا را واداشت تا ضمن سفر به ریاض به سردمداران سعودی اطمینان دهد که نقش آن‌ها در ۱۱ سپتامبر افشا نمی‌شود، بحث فروش تسلیحات به عربستان بود؛ مطابق آمار رسمی منتشر شده در منابع آمریکایی، اوباما در مدتی که رئیس جمهور آمریکا بوده ۱۱۱ میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی فروخته است.
اما در همان ایام کمی پس از سفر اوباما به ریاض، «جاش ارنست» سخنگوی وقت کاخ سفید در نشست خبری خود وقتی با سوال خبرنگاری پیرامون امکان افشاء نقش سعودی‌ها در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر مواجه شد، چنین گفت که «نگرانی ما در باره این طرح به تاثیرآن بر روابط با یک کشور خاص ارتباط ندارد، بلکه این نگرانی به یک اصل مهم حقوق بین الملل یعنی مصونیت کشور‌ها ارتباط دارد»!
سرانجام پس از سفر اوباما به ریاض و تهدید سعودی‌ها برای وادار کردن واشنگتن به امحای نقش وابستگان حکومت سعودی در حادثه ۱۱ سپتامبر، در روز ۱۵ جولای ۲۰۱۶ (۲۵ تیر ۹۵) کاخ سفید اعلام کرد که «۲۸ صفحه گزارش حملات ۱۱ سپتامبر که به کنگره ارسال خواهد شد شامل هیچ سند و مدرک جدیدی دال بر دست داشتن مسئولان عربستانی در این حملات نیست».
ملیت سعودی هواپیمارباها
اما نقش سعودی‌ها در حوادث ۱۱ سپتامبر در حالی در گزارش موسوم به اسناد ۲۸ صفحه‌ای، کتمان شد که پیش‌تر تایید شده بود که ۱۵ نفر از ۱۹ هواپیماربایی که حملات به برج‌های تجارت جهانی را انجام دادند شهروند سعودی بودند.
در همان مقطع رسانه‌های آمریکایی بخش‌های سانسور شده گزارش موسوم به اسناد ۲۸ صفحه‌ای را افشا کردند؛ این رسانه‌ها نوشتند که در گزارشی که از سوی کنگره منتشر شد، اگر چه نقش مستقل سعودی‌ها در حادثه ۱۱ سپتامبر انکار شده، اما در بخش‌های محرمانه گزارش مزبور با استناد به مدارک مختلف «سیا» و «اف‌بی‌آی» تصریح شده که هواپیماربایان در زمان حضور در آمریکا با افرادی در ارتباط بودند که با حکومت سعودی رابطه داشتند.
همیشه پای یک شاهزاده سعودی در میان است!
روزنامه «نیویورک پست» در مطلبی نوشت، مطابق اسناد ۲۸ صفحه‌ای که از سوی کنگره آمریکا منتشر شده است، «اسامه بثنان» حامی مالی دو هواپیماربا در شهر «سن دیگو»، در جنوب کالیفرنیا در تاریخ ۱۴ می ۱۹۹۸ به همراه همسر خود مستقیماً از «بندر بن سلطان» سفیر پیشین عربستان در آمریکا، مبلغ ۱۵ هزار دلار پول دریافت کرده است.
همچنین براساس اسناد ۲۸ صفحه‌ای منتشر شده، شماره تلفنی از شهر آسپن در ایالت کلرادو، محل سکونت بندر بن سلطان، در دفترچه تلفن «ابوزبیده»، یکی از عوامل اصلی القاعده در زمان حمله به برج‌های دوقلو نیز پیدا شده است.
ماموریت دو شهروند سعودی در پرواز‌های «فونیکس» به سمت «واشنگتن»
اما در سال جاری نیز همزمان با سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر، رسانه‌های آمریکایی مجددا به بحث نقش عربستان سعودی در این حادثه تروریستی پرداختند؛ روزنامه «نیویورک‌پست» در گزارشی فاش کرد که اسناد جدید نشان می‌دهد به احتمال زیاد سفارت عربستان در واشنگتن عملیات شبیه‌سازی ربایش هواپیما را پشتیبانی مالی کرده‌است.
بنا به این گزارش دو سال پیش از حادثه ۱۱ سپتامبر سفارت عربستان از دو شهروند سعودی با نام‌های «محمد القضایین» و «حمدان الشلاوی» با پوشش دانشجویی پشتیبانی مالی کرده تا در عملیاتی شبیه‌سازی‌شده برای حمله اصلی ۱۱ سپتامبر، چندین نوبت از شهر «فونیکس» به سمت «واشنگتن» پرواز کنند.
آنطور که در گزارش نیویورک پست آمده، «محمد القضایین» و «حمدان الشلاوی» کارمندان دولت سعودی بوده و هنگامی که در آمریکا زندگی می‌کردند در تماس مداوم با مقامات عربستانی بوده‌اند. اسناد تازه «اف‌بی‌آی» ثابت می‌کند که «شرکت هواپیمایی غرب آمریکا گزارش داده که در نوامبر سال ۱۹۹۹ یعنی دو سال پیش از حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر «محمد القضایین» و «حمدان الشلاوی» در پرواز‌های به سمت واشنگتن بار‌ها تلاش کردند به کابین خلبان هواپیما دسترسی داشته باشند تا میزان امنیت پرواز را بسنجند و افزون بر این همیشه از خدمه پرواز سؤال‎‌های فنی درباره پرواز می‌پرسیدند به طوری‌که موجب تعجب خدمه پرواز شده بود.
بر پایه اسناد «اف‌بی‌آی» رفتار تهاجمی این دو شهروند عربستانی و سؤال‎‌های مداوم آن‌ها و همچنین تلاششان برای نزدیک شدن به کابین خلبان در طی پرواز‌ها به گونه‌ای بود که در یک مورد خلبان مجبور به فرود اضطراری در میانه راه در شهر «اوهایو» می‌شود و سرانجام پلیس این دو را بازداشت می‌کند، اما «اف‌بی‌آی» با آنکه آن‌ها را بازجویی می‌کند تصمیم به آزادی Freedom آن‌ها می‌گیرد.
اگر چه وکلای خانواده قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر به لحاظ سند و مدرک برای محکوم کردن عربستان سعودی در دادگاه دست پری دارند، اما قطعا تلاش آن‌ها بی‌نتیجه خواهد بود؛ چرا که عربستان سعودی در دوره جدید با سردمداری فردی همچون «محمد بن سلمان»، بیشترین روابط را از لحاظ سیاسی، مالی و تسلیحاتی با واشنگتن برقرار کرده است. همین اواخر اردیبهشت ماه سال جاری بود که ترامپ Trump رئیس جمهور آمریکا در سفر به ریاض، قرادادی ۵۰۰ میلیارد دلاری با عربستان منعقد کرد؛ قراردادی که ۱۱۰ میلیارد دلار آن به فروش جنگ افزار و تسلیحات اختصاص دارد؛ بنابراین محکوم شدن عربستان رد دادگاه رسیدگی به ۱۱ سپتامبر به دلیل مسائل سیاسی، غیر ممکن است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 304104 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟