بی اعتنایی کاخ سفید به طرح جنگ طلبانه جان بولتون علیه ایران

رکنا سیاسی: «جان بولتون» سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل که به شدت مخالف برجام است و همچنین خواستار راه‌اندازی کمپینی هماهنگ برای باطل کردن توافق هسته‌ای شده است طی یادداشتی که روز دوشنبه (دیروز) در «نشنال ریویو» منتشر شد، گفت که علیرغم آنکه زمانی به طور مداوم به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دسترسی داشته است اما دیگر نمی‌تواند با وی جلسه داشته باشد.
بولتون، رایزنی‌های بی‌سر و صدا با بازیگران اصلی نظیر «انگلیس، فرانسه آلمان، اسرائیل و عربستان سعودی» را اولین محور چنین کمپینی خوانده و نوشته است که واشنگتن باید این طرف‌ها را از برنامه خود برای خروج از برجام مطلع کند.
وی، ارائه اطلاعات محرمانه درباره مضر بودن برجام برای منافع آمریکا، رایزنی‌های دیپلماتیک در منطقه و اقدامات دیپلماسی عمومی توسط کنگره را بخش‌های دیگر این کمپین توصیف کرده و نوشته است: «ما باید اقدام کرده و دیگران را هم به انجام مسئولیت‌هایشان ترغیب کنیم.»
وی در پاسخ به «پولتیکو» اینگونه گفت: «من خواستار دیدار با وی (ترامپ) شدم اما مورد مخالفت قرار گرفت». با اینحال، بولتون حاضر به ارائه جزئیات بیشتر در این رابطه نشد.
سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل در حالی به پولتیکو چنین پاسخی داده است که در یادداشت خود اخراج برخی از مشاوران ارشد ترامپ Trump از کاخ سفید در روزهای گذشته را با موضوع سیاست رئیس‌جمهور در قبال برجام مرتبط دانسته و گفت که با مشاوران باقی‌مانده احتمالاً رساندن طرح به دست ترامپ غیرممکن خواهد بود.
وی در این یادداشت نوشته است: «من این شبه‌مقاله درباره ایران را برای استفاده عمومی در اختیار قرار می‌دهم، چرا که با تغییرات کارکنان کاخ سفید، ارائه آن به تیم ترامپ غیرممکن خواهد بود. اگرچه ترامپ زمانی آنقدر لطف داشت که به من می‌گفت \'هر موقع خواستی بیا اینجا و من را ببین\'، اما فکر کنم آن روزها تمام شده‌اند.».
کاخ سفید در خصوص این خبر هنوز واکنشی نشان نداده است.
از زمان روی کار آمدن ترامپ، تغییراتی اساسی در کاخ سفید رخ داده و بسیاری از مشاوران وی از جمله «رینس پریباس» و «استیو بنن» و دیگر مشاورانش که همگی مواضعی ضدبرجام داشتند اخراج شدند و از طرف دیگر بسیاری از مقامات دولت ترامپ از جمله «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا و «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا معتقدند که برجام باید حفظ شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 299707 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟