رای اعتماد اصناف به شریعتمداری

رکنا اقتصادی: روزنامه گسترش تجارت نوشت: وزیری که اگر از حق نگذریم در 4 سال گذشته تمام هم و غم خود را برای رفع مشکلات تولید به‌کار برد و به موفقیت‌های چشمگیری هم دست یافت. اجرای طرح‌هایی مانند بسته حمایت از تولید و تکیه بر تولیدات صادرات‌‌محور از جمله این موفقیت‌هاست.

اما در دولت دوازدهم مطابق با پیش‌بینی‌ها محمد شریعتمداری معاون اجرایی دولت یازدهم به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شد. کارشناسان اتاق اصناف ایران ضمن قدردانی از زحمات نعمت‌زاده بر این باورند که انتخاب شریعتمداری باعث ادامه برنامه‌های منجر به رونق تجارت و بازار Store خواهد شد چراکه وی پیشینه دو دوره وزارت بازرگانی در دوره اصلاحات را با خود همراه دارد. علاوه بر این از نزدیک با مشکلات تجارت آشناست و با تعامل خوبی که بین وی و اتاق اصناف و سایر بخش‌های خصوصی کشور ایجاد شده است می‌توان امیدوار به رفع بسیاری از مشکلات در تجارت باشیم.

رییس اتاق اصناف ایران درباره انتخاب محمد شریعتمداری به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: محمد شریعتمداری، با حوزه بازرگانی، تجارت و تولید بیگانه نیست و چندین سال در کسوت‌های مختلف سیاسی و اقتصادی از جمله معاون اجرایی دولت یازدهم و وزیر بازرگانی در دولت اصلاحات و... فعالیت کرده است.

علی فاضلی در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» ضمن قدردانی از زحمات مهندس نعمت‌زاده، رضایت خود را از انتخاب شریعتمداری اعلام و بیان می‌کند: اتاق اصناف ایران همواره ارتباط خوبی با محمد شریعتمداری داشت به‌ویژه زمانی که ایشان کسوت معاون اجرایی رییس‌جمهوری را برعهده داشت. وی با بیان اینکه شریعتمداری اشراف خوبی بر مشکلات حوزه تولید و تجارت دارد خاطرنشان می‌کند: اتاق اصناف ایران برای اینکه تعامل خوبی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و بازار در دولت دوازدهم برقرار شود جلسه‌ای با حضور روسای اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها با آقای شریعتمداری برگزار کرد تا آنها انتظارات خود را از دولت بیان کنند.

به گفته فاضلی، شریعتمداری بهترین گزینه برای انتخاب وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایط فعلی اقتصاد است و اتاق اصناف ایران از این انتخاب حمایت خواهد کرد.

اعتماد اتاق اصناف ایران به محمد شریعتمداری

رییس اتاق اصناف ایران بااشاره به لزوم حمایت از تولید می‌گوید: حمایت از تولید باید به عنوان یک اصل در دستور کار وزرای جدید قرار گیرد. بدون تردید اعطای تسهیلات با سود ۱۷ درصد نمی‌تواند مشکلات ما در زمینه تولید را رفع کند و لازم است که نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش پیدا کند. علاوه بر این ماشین‌آلات تولید بسیار قدیمی هستند و لازم است که برای مجهز کردن کارخانه‌ها به دانش روز تمهیدات ویژه در نظر گرفته شود. به گفته فاضلی وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت باید برای رفع مشکلات توزیع، تغییر استراتژی در شبکه توزیع، ادغام برخی اتحادیه‌های همگن، ساماندهی اصناف، حمایت از حوزه کسب‌وکار و حذف برخی قوانین زائد تلاش کند. این فعال اقتصادی در پایان می‌گوید: اتاق اصناف ایران به محمد شریعتمداری اعتماد دارد چراکه این باور در ما ایجاد شده است که وی با جدیت و قوت کار خود را دنبال خواهد کرد. ما امیدوار هستیم که مجلس شورای اسلامی به شریعتمداری رای اعتماد بدهد.

نخبه اقتصادی در بخش تجارت، اصناف و بازار

در همین رابطه خزانه‌دار اتاق اصناف ایران می‌گوید: هنوز خاطرات رونق بازار در دوران مدیریت شریعتمداری در ذهن اصناف نقش بسته است. به نظر من شریعتمداری یک نخبه اقتصادی به‌ ویژه در بخش تجارت، اصناف و بازار است. محمدعلی صدیقی در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» بیان می‌کند: حسن روحانی رییس دولت دوازدهم در سخنرانی‌های انتخاباتی خو نوید رونق اقتصادی را به مردم داد و به نظر من انتخاب محمد شریعتمداری در راستای برنامه‌های ایشان برای رونق اقتصادی است.به گفته این فعال اقتصادی، اصناف به شریعتمداری اعتماد کامل دارد چراکه بر این باوریم وی تنها فردی است که می‌تواند رکود فعلی در بازار را مدیریت کند و سایه آن را از بازار بردارد. صدیقی بابیان اینکه تیم اقتصادی دولت یازدهم بارها از سوی اصناف مورد انتقاد واقع شد اظهار می‌کند: اتاق اصناف ایران بارها به مسئولان اجرایی کشور پیشنهاد داد که در تیم اقتصادی دولت دوازدهم افرادی مانند شریعتمداری در راس مدیریت اقتصادی قرار بگیرند چرا که از نظر ما ایشان برای صنعت و اقتصاد یک موهبت بزرگ هستند. این فعال اقتصادی در مقایسه بین شریعتمداری و نعمت‌زاده می‌گوید: بعد از ادغام وزارتخانه‌های صنایع و معادن با وزارت بازرگانی، نعمت‌زاده تمرکز زیادی بر صنعت کردند و از بازار و تجارت به‌گونه‌ای غافل شدند، این در حالی است که شریعتمداری سابقه طولانی در زمینه تجارت دارند و همین سابقه ما را امیدوار به رونق بازار در دوران وزارت ایشان کرده است.

اقدامات مثبت دوران سازندگی فراموش نشده است

به گفته وی شریعتمداری یکی از افتخارات اقتصاد ایران است، به عبارتی وی در بحث اقتصاد، پناه روزهای بی‌پناهی بود چراکه هنوز اقدامات مثبت ایشان در دوران سازندگی فراموش نشده است. علاوه بر این شریعتمداری به‌عنوان معاون اجرایی رییس‌جمهور اقدامات مثبت زیادی برای خروج بازار از رکود انجام داد.عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران در ادامه می‌گوید: شریعتمداری می‌داند که ثروت از طریق تولید ایجاد و در مسیر تجارت افزوده می‌شود. تولیدات ما ایجادکننده ثروت هستند اما در تجارت سود آنها بیشتر متوجه کشورهای ثالث می‌شود، به‌عنوان مثال کشورهایی که پسته، خرما و زعفران ایرانی خریداری و در بسته‌بندی جدید وارد بازارهای بین‌المللی می‌کنند بیشتر از ما سود می‌برند.وی در پایان با اشاره به سابقه طولانی شریعتمداری در تجارت بیان می‌کند: شریعتمداری اقتصاددانی کاربلد است. بدون تردید وی از صفر کار را شروع نمی‌کند و من و سایر اعضای هیات رییسه اتاق اصناف ایران امیدوار هستیم که ایشان از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرند.

شریعتمداری دوباره اصناف را شکوفا می‌کند

همچنین عضو هیات مدیره اتاق اصناف تهران در رابطه با گزینه پیشنهادی روحانی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: متاسفانه روند تولید در کشور با دشواری‌هایی همراه شده اما لازم است که مسئولان برای برون رفت از شرایطی که تولید با آنها درگیر است تلاش کنند. ابراهیم درستی در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» بیان می‌کند: دولت برای حمایت از تولید باید نرخ سود بانکی را کاهش بدهد و تلاش کند که میزان نقدینگی تولیدکنندگان افزایش پیدا کند.به گفته وی باید به سمتی برویم که تولیدکنندگان داخلی بتوانند نیازهای داخلی را تامین و در گام بعدی برای توسعه صادرات تلاش کنند.درستی در ادامه می‌گوید: حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران در سخنرانی‌های انتخاباتی خود قول رشد اقتصادی و خروج بازار از رکود را داد. من و سایر فعالان بازار امیدوار هستیم که با آمدن دولت دوازدهم بسیاری از معضلات اصناف حل شوند و مشکلات بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط رفع شوند. این فعال اقتصادی در پایان می‌گوید: من این نوید را به فعالان اقتصادی می‌دهم که با آمدن آقای شریعتمداری کسی بر صندلی وزارت صنعت، معدن و تجارت تکیه خواهد زد که با درد تجارت آشناست و مسیر شکوفایی در بخش صنعت، معدن و تجارت را می‌داند.

منبع: روزنامه گسترش تجارت

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 294200 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟