کارل بیلدت نخست وزیر سابق سوئد: ترامپ با نابودی توافق هسته‌ای با اروپا نیز دچار بحران می‌شود

رکنا سیاسی: کارل بیلدت نخست وزیر پیشین سوئد در گزارشی در روزنامه واشنگتن پست به بررسی سیاست دونالد ترامپ Trump رئیس جمهور آمریکا در خصوص ایران و توافق هسته‌ای پرداخت و نوشت: اگر ترامپ توافق هسته‌ای را نابود کند، روابطش با اروپا نیز دچار بحران خواهد شد.

بیلدت در گزارش خود با اشاره به اینکه ترامپ با اکراه بسیار زیاد ملزم شد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کند، نوشت: رئیس جمهور آمریکا از مشاوران خود خواسته است تا طرحی را برای بر هم زدن توافق در دو ماه آینده ارائه دهند، اما نابود کردن توافق هسته‌ای حقیقتا خطرناک است. این کار چیزی بیش از یک بحران در دفتر کار ترامپ در کاخ سفید ایجاد خواهد کرد.

وی تاکید کرد: هیچ کس تردید ندارد که ایران به تعهداتش در توافق عمل می‌کند و بازرسی‌های سرزده را نیز نپذیرفته است. توافق هسته‌ای به طور قوی از سوی روسیه و چین نیز حمایت می‌شود و شورای امنیت سازمان ملل آن را تایید کرده است. بنابراین بر هم زدن آن ابعاد گسترده‌ای خواهد بود.

اما ترامپ می‌خواهد از توافق هسته‌ای خارج شود. به نظر می‌آید آخرین تاکتیک وی این است که ادعا می‌کند مکان‌ها در ایران باید به طور سر زده مورد بازرسی قرار گیرد. قطعا ایران و جامعه بین الملل می‌دانند که این یک بازی است و اگر قبول نکنند، ترامپ در واکنش خواهد گفت که توافق پایان یافته و چشم انداز جنگ وجود دارد.

به طور مسلم اروپا این مسیر را نخواهد رفت، چرا که اروپا اساسا تاکید کرد که توافق هسته‌ای کارساز است و این آمریکا است که مشکوک رفتار می‌کند. همچنین اروپا به طور کامل و قطعی خواهان یک درگیری جدید در منطقه‌ای نیست که جلوی دروازه‌هایش قرار دارد.

نخست وزیر پیشین سوئد در پایان نوشت: نکات دیگری نیز در این میان قابل توجه است. با توجه به اینکه آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس خارج شده، کمک‌ها به سازمان ملل را قطع کرده و درباره ناتو و دیگر تعهدات بین المللی ابراز تردید کرده است، باید گفت که توافق هسته‌ای تنها درباره ایران نیست، بلکه درباره حفظ اطمینان به نظم بین المللی است.

بنابراین، اگر ترامپ به دنبال فروپاشی توافق با ایران است، یک فروپاشی با اروپا نیز خواهد داشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 289719 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟