پیشنهاد مذاکرات نظامی به کره‌جنوبی از سوی پیونگ‌یانگ

رکنا سیاسی: به نقل از خبرگزاری رویترز، کره جنوبی روز دوشنبه پیشنهاد برگزاری مذاکرات نظامی با کره شمالی را طی این هفته مطرح کرد. در صورت برگزاری آن، این گفتگوها، نخستین مذاکرات در سطح دولت بین دو کره از اواخر سال ۲۰۱۵ تاکنون خواهد بود.

هدف از این پیشنهاد کره جنوبی تلاش برای توقف «فعالیت‌های خصمانه» نزدیک مرز مشترک دو کشور پس از مجموعه آزمایش‌های موشکی کره شمالی طی هفته اخیر است.

این پیشنهاد برگزاری مذاکرات نظامی نخستین گشایش رسمی دولت «مون جائه این»، رئیس جمهور کره جنوبی، به شمار می‌رود که با وعده تعامل و گفتگو با کره شمالی و همچنین اعمال فشار بر پیونگ‌یانگ برای کاهش تنش‌ها در شبه جزیره کره به قدرت رسید.

«سوه چو سوک»، معاون وزیر دفاع کره جنوبی، در کنفرانسی خبری گفت: «ما خواستار برگزاری مذاکرات نظامی با کره شمالی در تاریخ ۲۱ ژوئیه در تونگیلگاک با هدف توقف هرگونه فعالیت خصمانه هستیم که باعث تشدید تنش نظامی در خط مرزی نظامی دو کره می‌شود.

تونگیلگاک ساختمانی در کره شمالی در روستای آرام «پانمونجوم» در مرز مشترک دو کره است که در مذاکرات قبلی کره جنوبی و کره شمالی از آن استفاده می‌شد. آخرین مذاکرات بین دو کره در سطح دولت دسامبر سال ۲۰۱۵ برگزار شده بود.

این پیشنهاد کره جنوبی یک هفته پس از آن مطرح شد که مون جائه این تاکید کرد گفتگو با کره شمالی برای مهار برنامه‌های هسته‌ای و موشکی این کشور بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

معاون وزیر دفاع کره جنوبی به این مسئله اشاره نکرد که منظور وی از فعالیت‌های نظامی خصمانه چیست؛ زیرا منظور از اینگونه اقدامات از نگاه دو کره متفاوت است.کره جنوبی معمولا به پخش تبلیغات از بلندگو‌ها و دیگر اقدامات تحریک‌آمیز اشاره دارد؛ اما کره شمالی خواستار توقف تمرین‌های نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی است.

مون جائه این ۲۷ ژوئیه همزمان با سالگرد پایان یافتن جنگ سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ دو کره، توقف فعالیت‌های نظامی خصمانه را در مرز مشترک کره شمالی و کره جنوبی خواستار شد.

صلیب سرخ کره جنوبی نیز روز دوشنبه پیشنهاد مذاکرات با کره شمالی را درباره تجدید دیدار خانواده‌های جدا شده از یکدیگر در جنگ دو کره مطرح کرد.

صلیب سرخ کره جنوبی پیشنهاد کرد این مذاکرات یکم اوت برگزار شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 283367 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟