تصرف اراضی دولتی با لابی گری‌های پشت پرده

رکنا سیاسی: زمین خواری و تجاوز Rape به اراضی ملی و دولتی از آن دست موضوعاتی است که درطی سالیان گذشته بارها به نقل محافل خبری تبدیل شده است، وجود متجاوزان به عرصه منابع طبیعی در اکثر نقاط کشور به ویژه استان های شمالی کشور باعث شده بخش وسیعی از جنگل ها و کوه ها تخریب شده و به جای آن ساختمان های بلندمرتبه و ویلاسازی ساخته شود؛ متاسفانه تجاوزات به منابع طبیعی درطی اداور گذشته رنگ و بویی دیگری پیدا کرده است، زیرا درمقطعی تصرف به دست افراد عادی و با سند سازی در دفاتر اسناد و املاک و یا از سوی یک کشاورز برای فعالیت های کشاورزی صورت می گرفت، اما در طی سالیان گذشته ورود برخی افراد خاص و با نفوذ به دستگاه های دولتی برای زمین خواری پررنگ تر شده است.

سلمان خدادادی نماینده مردم ملکان:

تا اوایل دهه 50 و تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تصرفات منابع طبیعی به صورت موردی صورت می‌گرفت و به شکل محدود بود. اما در دهه 60 و پس از پیروزی انقلاب بخش بزرگی از منابع طبیعی و اراضی ملی مورد تعرض واقع شده است.

⁣بیش از 70 درصد از زمین های تصرف شده مربوط به دهه 60 است.

یحیی کمال‌پور نماینده مردم جیرفت:

⁣دربرخی مواقع اقدامات دستگاه های متولی موجب سوء استفاده افراد سودجو در تصاحب اراضی می شود.

⁣برخوردها با زمین‌خواری موثر و کارآمد نبوده است، زیرا در برخوردها گاهی حقوق افراد به درستی رعایت نمی‌شود.

⁣گاهی افراد به شکل غیرقانونی و با رانت، اراضی ملی را تصرف می کنند. بنابراین اگرتعارضات درحوزه عملکردی مورد توجه قرار گیرد و با افراد متخلف و دانه‌درشت‌ها برخورد شود، می‌توان ازافزایش زمین‌خواری جلوگیری کرد.

بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز:

⁣پرونده زمین‌خواری از مهم‌ترین پرونده‌های در حال بررسی در کمیته اقتصادی کمیسیون اصل 90 قانون Law اساسی مجلس است.

⁣اجماع همگانی دستگا‌ه‌هایی چون قوه قضاییه، مقننه و مجریه برای مقابله با زمین‌خواری لازم است.

⁣هم‌اکنون زمین‌خواران با مجازاتی چون قلع و قمع (تخریب سازه ساخته شده و آزادسازی زمین) روبه‌رو هستند، لذا هزینه زمین‌خواری باید افزایش یابد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 283241 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟