سرنوشت 8 سرکرده تروریست‌ها در یک ماه گذشته؛ از «قصاب» تا «جعبه‌سیاه» داعش

رکنا سیاسی: گروه تروریستی تکفیری داعش ISIS رفته رفته در حال اضمحلال و نابودی است؛ اکثر عناصر این گروه تروریستی در موصل عراق کشته شده اند و سایر عناصر داعشی نیز در رقه سوریه - دیگر پایگاه مهم‌شان - تقریبا در محاصره هستند.

در روزها و هفته‌های اخیر بارها خبر کشته شدن سرکردگان گروه تروریستی تکفیری داعش به صدر اخبار رسانه‌های جهان تبدیل شده است؛ از ابوبکر البغدادی در رقه تا ابوسید در افغانستان و ابوسیاف در صلاح الدین.

ابوبکر البغدادی

روز جمعه 16 تیر 96، شبکه المیادین به نقل از گروه اطلاعاتی «الصقور» عراق که مسئول تعقیب و گریز سرکردگان و فرماندهان ارشد داعش است، خبر داد که «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش هنگامی که تلاش می‎کرد از منطقه «القائم» به سمت مرزهای سوریه فرار Escape کند، زخمی شده است.

این در حالی بود که اولین روز از تیرماه«اولگ سرومولوتوف» معاون وزیر خارجه روسیه طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که «با اطمینان زیاد می‌توان گفت که ابوبکر البغدادی سرکرده داعش کشته شده است». آنطور که در گفته‌های این مقام روس مشهود بود، البغدادی احتمالا در حمله اواخر ماه می(اوایل خرداد) نیروهای روسیه به حومه رقه کشته شده است.

در تاریخ 10 تیر نیز خبری در رسانه‌ها منتشر شد که احتمال مرگ البغدادی را افزایش داد؛ در این روز، شبکه سومریه نیوز به نقل از یک منبع محلی اعلام کرد که یکی از اعضای داعش که اصطلاحاً جزو «خطیبان نماز جمعه» این گروه تروریستی است به هنگام آوردن نام «ابوبکر بغدادی» سرکرده داعش گریه کرده است. این منبع که خواست نامش فاش نشود گفت، «ابوقتیبه» خطیب نماز جمعه شهر تلعفر و از نزدیکان بغدادی به هنگام ذکر نام وی ناگهان به شدت گریه می‌کند و پس از آن برای لحظاتی ساکت می‌شود. به گفته این منبع، گریه این خطیب نماز جمعه و لغزش زبانی وی نشان می‌دهد که خبر کشته شدن سرکرده داعش احتمالا صحت دارد.

10 روز بعد یعنی در روز سه شنبه 20 تیر 96، گروه تروریستی داعش مرگ ابوبکر بغداد سرکرده خود را تایید کرد؛ با این همه، چند روز پیش، جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا گفت که نمی‌تواند مرگ «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش را تایید کند.

ابوسید

جمعه شب (23 تیر 96) پنتاگون اعلام کرد که ابوسید، سرکرده جدید داعش در افغانستان در حمله جنگنده های آمریکایی در ولایت «کُنَر» کشته شده است.

ابوالبراء العراقی

یک منبع محلی در استان کرکوک عراق روز پنجشنبه (22 تیر 96) اعلام کرد که ابوالبراء العراقی کارشناس سلاح های شیمیایی گروه تروریستی داعش در شهرستان حویجه در جنوب غرب این استان به هلاکت رسید.

ابوالبراء العراقی دارای مدرک شیمی بود و پیش از سال 2003 به عنوان افسر در ارتش عراق فعالیت می‌کرده است. العراقی در ساخت تاسیسات شیمیایی گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق شرکت داشت و از سال ها پیش مخفی شده بود تا اینکه ابوبکر البغدادی سرکرده داعش او را به رقه سوریه منتقل کرد.

ابوعبدالله کوزوو

روز دوشنبه 12 تیر 96، برخی منابع از کشته شدن یکی از سرکرده های داعش موسوم به «قسورلافدریم المهاجری»به همراه ۶ نفر از نزدیکانش در عملیات مشترک نیروهای سوریه و نیروی هوایی روسیه در منطقه ادلب خبر دادند.

المهاجری که معروف به «ابوعبدالله کوزوو» و ملقب به قصاب است در نوار ویدئویی مربوط به سال ۲۰۱۴ در حال قطع کردن سر مسحیان، شیعیان و علویان مشاهده شد. وی در ماه مه سال 2016 پس از چهار ماه اقامت در آلبانی و کوزوو به سوریه بازگشته بود.

خالد مسعد

در 11 تیرماه نیز خبر رسید که جنبش حماس و گروه «الانصار» دیگر گروه فلسطینی در اردوگاه عین‌حلوه لبنان، «خالد مسعد» معروف به «خالد السید» مغز متفکر شبکه داعش در اردوگاه یاد شده که برای انجام عملیات‌های تروریستی گسترده در لبنان برنامه‌ریزی می‌کرده است، را بازداشت کردند و تحویل اداره اطلاعات لبنان دادند.

شاکر هدوله

در سی‌ام خرداد 96، نیروهای امنیتی عراق در جریان نبرد با بقایای عناصر داعش در شهر موصل، مسئول اطلاعات این گروه تروریستی و یا همان جعبه سیاه داعش را شکار کردند. این فرد که «شاکرمحمود حمد» نام داشت و معروف به «شاکر هدوله» بود، بارها دست به حملات تروریستی زده است.

داماد ابوبکر البغدادی

در پی حملات موشکی یکشنبه 28 خرداد 96 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع تروریست‌های تکفیری در دیرالزور منابع میدانی اعلام کردند، داماد ابوبکر البغدادی سرکرده گروهک تروریستی داعش در این حملات موشکی به مقر اصلی تروریست Terrorist های داعش در دیرالزور سوریه به هلاکت رسیده است.

ابوسیاف

در 23 خرداد 96، خبر رسید که عناصر ناشناس به خودروی ابوسیاف العراقی از سرکردگان ارشد داعش در جاده منطقه الشرقاط به الریاض در 45 کیلومتری شمال صلاح الدین حمله کردند و او را کشتند.

ابوسیاف از بارزترین عناصر داعش در استان های دیالی و صلاح الدین است که سر قربانیان خود را می برد. او در سر بریدن بیش از 100غیرنظامی عراقی در این دو استان شرکت داشته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 282851 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟