سلاح ها و تاسیسات شیمیایی باقی مانده تا سال 2023 امحا می شوند

رکنا سیاسی: احمد اوزومجو مدیر کل سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی « Opcw » که برای شرکت در اجلاس ویژه بیستمین سالگرد اجرایی شدن کنوانسیون سلاح های شیمیایی (CWC)و سی امین سالگرد حمله شیمیایی رژیم بعث عراق به مردم مظلوم سردشت به تهران سفر کرده است در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا از نابودی حدود 95 درصد از سلاح ها و تاسیسات شیمیایی در جهان خبر داد.

وی درباره امحایسلاح ها و تجهیزات شیمیایی باقی مانده در کشورها افزود: از 192 کشوری که عضو این سازمان هستند به طور قطع می توان گفت سلاح های لیبی از طریق تاسیساتی که در آلمان بود از بین برده شد. درعراق هم سلاح های شیمیایی باقی مانده از دوران صدام از بین رفته است.

مدیرکل سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی ادامه داد:در حال حاضر در روسیه تاسیسات ویژه ای وجود دارد که امیدواریم تا سال 2018 این سلاح ها هم از بین بروند.

اوزومجو یادآور شد:حدود 10 درصد از ذخایر و مواد شیمیایی آمریکا در دو ایالت کنتاکی و کلرادو باقی مانده است.

وی ضمن ابراز امیدواری برای امحای تاسیسات شیمیایی مستقر در ایالت کلرادو آمریکا در دو سال آینده گفت:تا سال 2023 میلادی تمامی سلاح های شیمیایی در دنیا از بین برده می شود.

مدیر کل سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی خاطرنشان کرد:البته این برنامه پیچیدگی خاص فنی داشته و هزینه بر و زمان بر است و همه این ها دست به دست هم داده و باعث شده است از بین بردن سلاح ها به تاخیر بیفتد.

اوزومجو همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برنامه امحای سلاح های شیمیایی در سوریه و نقش این سازمان و سازمان ملل متحد گفت: براساس این برنامه و به ابتکار روسیه و آمریکا درسپتامبر 2013 میلادی مقرر شد تمامی تصمیمات مربوط به امحای سلاح های شیمیایی سوریه در شورای اجرایی سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی و شورای امنیت سازمان ملل گرفته شود.

مدیرکل سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی افزود: همچنین از سوریه خواسته شد برنامه هایی که برای سلاح های شیمیایی داشته و 1300 تن مواد شیمیایی خود را اظهار کند.

اوزومجو ادامه داد: قرار بود که تجهیزات و سلاح هایی شیمیایی در خاک سوریه از بین برود ولی با توجه به جنگ داخلی در این کشور شورای امنیت سازمان ملل تصمیم گرفت مواد موجود در بازه زمانی مشخص برای امحا به خارج از سوریه منتقل شود.

وی که برنده صلح نوبل در سال 2013 میلادی است، تصریح کرد: براین اساس سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی و سازمان ملل کارگروه مشترکی تشکیل دادند که کارشناسان ما و سازمان ملل در سوریه مستقر شوند.

مدیرکل سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی تصریح کرد: وظیفه کارشناسان این سازمان کارهای فنی همچون شناسایی مواد شیمیایی و نحوه حمل آنها به بنادر برای انتقال به خارج از سوریه بود و کارشناسان سازمان ملل هم مسائل لجستیک و امنیتی را برعهده داشتند.

اوزومجو خاطرنشان کرد: بیش از 30 کشور عضو سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی تجهیزات خود را برای کمک به این برنامه از جمله برای انتقال مواد به خارج از سوریه ارائه کردند.

وی با بیان این که مقامات سوریه هم همکاری لازم را در این زمینه به عمل آوردند، اظهار کرد: این عملیات با وجود این که در جریان جنگ داخلی در سوریه انجام شد عملیات موفقیت آمیزی بود، درعین حال همچنان پرسش هایی در خصوص اظهارات سوریه مطرح است که باید به آنها پاسخ دهد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی چه کارهایی برای کاهش آلام مردم سردشت و زنده نگه داشتن یاد و خاطره آنها و جبران خسارت وارده به مردم انجام داده است، گفت:کنوانسیون منع گسترش سلاح های شیمیایی در سال 1997 تصویب شده است. بعد از حمله شیمیایی به شهرهای سردشت و حلبچه همواره در این سازمان بویژه بعد از اجرایی شدن کنواسیون ، نهم آوریل هرسال در مقر سازمان برای قربانیان این حادثه Incident مراسم بزرگداشتی برگزار می شود.

مدیر کل سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی ادامه داد: در این مراسم با حضور وزیر خارجه هلند، شهردار لاهه و دست اندرکاران این سازمان و سایر مقامات و سفرای حاضر در لاهه در این مراسم شرکت می کنند.

وی افزود: همچنین بنای یادبودی در مقر این سازمان در لاهه به پا شده بنای یادبودی هم از طرف جمهوری اسلامی ایران در حیاط این سازمان نصب شده است که همواره مراسم هایی در برابر این بناهای یادبود برگزار می شود.

اوزومجو گفت: همچنین با ابتکار جمهوری اسلامی ایران صندوقی تاسیس شده است که پول جمع آوری شده به طور داوطلبانه از سوی برخی کشورها و به منظور جبران خسارت به مصدومین و قربانیان این حادثه و اجرای بعضی پروژه ها اختصاص می یابد.

مدیر کل سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی ادامه داد:درهر کنفرانسی که شرکت کرده ام همواره به احترام و یادبود قربانیان سردشت این حادثه را مطرح کرده ام و در مراسمی که برای اهدای جایزه نوبل در سال 2013 برای برگزار شد هم این موضوع را در آنجا هم مطرح کردم.

به گزارش ایرنا رژیم بعث عراق از 7 تیر1366 با استفاده از بمب‌های شیمیایی در چهار نقطه پرازدحام شهر سردشت (از توابع استان آذربایجان غربی) را مورد حمله شیمیایی قرار داد. در اثر این حمله 110 نفر از ساکنان غیرنظامی شهر کشته و هشت هزار تن دیگر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و مسموم شدند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 278866 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟