تقلای بی نتیجه آمریکا برای منزوی کردن تهران

رکنا سیاسی: سیاست خارجی ترامپ Trump و دولت وی در قبال ایران بعد از چند ماه تقریبا روشن شده است. رکس تیلرسون وزیرخارجه آمریکا در هفته های اخیر رسما از سیاست دولت خود برای تغییر رژیم در ایران سخن گفت. مصوبه سنای آمریکا درخصوص تحریم های جدید علیه ایران و دستور ممانعت از ورود اتباع 6 کشور اسلامی از جمله ایران به آمریکا که با جرح و تعدیل هایی به تایید دستگاه قضایی آمریکا رسیده است قطعات پازل سیاست خصمانه آمریکا در قبال ایران به شمار می روند.

از سوی دیگر ترامپ در سفر اخیر خود به ریاض وعده مهار ایران را به دو متحد منطقه ای خود یعنی عربستان و رژیم صهیونیستی داد. در چنین شرایطی به نظر می رسد بزرگنمایی خطر ایران بیش از این که به واقعیات عینی منطقه بازگردد در جهت تامین منافع فروشندگان تسلیحات، لابی صهیونیستی و حتی لابی های نفتی در آمریکا عملیاتی می شود.

نشست شورای امنیت سازمان ملل در خصوص بررسی برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و سفر وزیر امور خارجه کشورمان به سه کشور مهم اروپایی می توان ادعا کرد که برنامه اجماع سازی علیه کشورمان راه به جایی نبرده است.

در تازه ترین اتفاق در این زمینه سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل در نشستی توجیهی که در تاریخ هشتم تیر 1396 به منظور بررسی اجرای قطعنامه 2231 برگزار شد، ضمن تاکید برلزوم حفظ برجام به عنوان سندی چندجانبه و دستاوردی تاریخی، از همه دولت های عضو خواستند به اجرای کامل تعهداتشان وفق این برنامه اقدام ادامه دهند.

در این نشست، دبیرکل سازمان ملل در گزارش خود ضمن استقبال از تداوم اجرای برجام، خواستار خودداری از اقدامات و سخنان مخرب فضای موجود شده و تاکید کرد پایبندی کامل دولت های عضو و اجرای کامل این برنامه اقدام می‌تواند الگوی مناسبی برای جامعه بین المللی در جهت کاهش تنش ها از طریق همکاری مبتنی بر اقدامات دیپلماتیک فراهم آورد.

گوترش در این گزارش تاکید کرد: اجرای برجام بایستی در فضای حسن نیت و همکاری مبتنی بر اقدام متقابل به گونه ای که همه طرف ها از منافع آن منتفع گردند، صورت پذیرد.

این در حالی است که گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز پایبندی کامل ایران به تعهدات هسته ای خود وفق برجام را مجدد مورد تایید قرار داد.

در این نشست نماینده آمریکا گفت که برجام را در دست بررسی دارد و تا اتمام بررسی هایش به آن متعهد باقی خواهد ماند و در عین حال، وی برای سرپوش گذاردن بر شکست های منطقه ای دولت متبوعش طی اظهاراتی مداخله جویانه، اتهاماتی واهی در مورد نقش منطقه ای ایران مطرح کرد.

در مقابل، اعضای شورای امنیت، آلمان و نماینده اتحادیه اروپا پایبندی ایران به تعهداتش براساس برجام را ستودند و خواهان تداوم حمایت جامعه بین المللی از توافق تاریخی مذکور شدند.

در عین حال نماینده روسیه انتقاداتی نسبت به نحوه برخورد و نگارش گزارش دبیرکل مطرح و محتوای آن را غیرسازنده خواند.

وی گفت: موضوع موشکی ایران و موضوعات منطقه ای به شکلی که مطرح می شوند جایی در قطعنامه 2231 ندارد و طرح اتهامات واهی بدون شواهد کافی می تواند اجرای برجام را از مسیر صحیح خود خارج کند.

 

** دیپلماسی ظریف ایران در اروپا؛ تاکید قدرت های اروپایی بر توسعه مناسبات با ایران

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هفته گذشته راهی اروپا شد تا دور جدیدی از رایزنی های سیاسی و اقتصادی را با مقامات کشورهای آلمان، ایتالیا وفرانسه انجام دهد.

این سفر در حالی انجام می شود که شکاف بین آمریکای ترامپ با اروپا بیش از زمان دیگری افزایش یافته است. رئیس جمهوری جدید آمریکا از زمانی که به قدرت رسیده است، آشکارا از علاقه خود به فروپاشی اتحادیه اروپا گفته و به تمجید از سیاستمدارانی پرداخته که سیاست های واگرایانه ای در قبال اتحادیه اروپا در پیش گرفته اند. با این حال شکست لوپن و به قدرت رسیدن امانوئل ماکرون در فرانسه و اتحاد و همسویی دو بازیگر Actor اصلی اتحادیه اروپا یعنی فرانسه و آلمان این اتحادیه را در مسیر جدیدی از تعاملات بین المللی قرار داده است.

در چنین شرایطی توسعه مناسبات با ایران می تواند معنای جدیدی از استقلال Esteghlal اتحادیه اروپا از آمریکا در مناسبات بین المللی ارائه دهد آن هم در حالی که ایران از بازیگران اصلی منطقه خاورمیانه بوده و نقش بی بدیلی در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه ایفا کرده است. از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران به جهت ثبات و امنیت می تواند شریک قابل اعتمادی در عرصه های اقتصادی با این اتحادیه محسوب شود.

این در حالی است که حجت السلام و المسلمین حسن روحانی هم 29 اردیبهشت با شعار و سیاست گفت و گو ،تعامل و تنش زدایی در مناسبات بین الملل توانست بار دیگر برنده انتخابات ریاست جمهوری شود که این هم با استقبال جامعه جهانی مواجه شده است.

سفر ظریف به سه کشور مهم اروپایی تاکید بر ادامه مسیری است که در سال های اخیر آغاز شده و امروز به نظر می رسد شرایط برای پیگیری این سیاست و بهره گیری از ظرفیت های ایجاد شده بیش از هر زمان دیگری فراهم شده است.

پیگیری تفاهمات سفر رئیس جمهوری به ایتالیا و فرانسه، توسعه مناسبات اقتصادی و بانکی با این کشورها،پیگیری آخرین تحولات پیرامون برجام از محورهای رایزنی های وزیر خارجه ایران با مقامات اروپایی بود علاوه بر این محمد جواد ظریف در نشست هایی که با اندیشکده ها و نخبگان این کشورها داشت، به تشریح دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل دوجانبه و منطقه ای پرداخت.

 

** آزادی موصل نقطه عطف در مبارزه با تروریسم

به گزارش ایرنا، بعد از حدود هشت ماه مبارزه با داعش ISIS با آزادسازی مسجد تاریخی النوری تلویزیون عراق پایان رسمی خلافت خودخوانده داعش در عراق را اعلام کرد و موصل از دست تروریست Terrorist های داعش آزاد شد. این اتفاق مهم در حالی رخ می دهد که قوای این گروه تروریستی در سوریه هم روز به روز تحلیل می رود و رقه مرکز خلافت این گروه در سوریه هم در حال سقوط Fall است. آزادی موصل بعد از آزادی حلب سوریه دومین اتفاق مهم در عرصه مبارزه با تروریست های تکفیری در خاورمیانه محسوب می شود.

ابوبکر بغدادی سرکرده داعش که گفته می شود کشته شده است، سه سال قبل و در ژوئن 2014 خلافت خودخواند‌ه اش را در مسجد النوری اعلام کرد برهمین اساس این مسجد برای عناصر داعش دارای اهمیت بسیاری بود و با ویران شدن مسجد به دست داعش، به نوعی این گروه تروریستی پایان خود را در موصل اعلام کرد.

این روزها و با آزادی موصل برخی از ناظران مسائل منطقه از پایان داعش در عراق سخن می گویند و اغلب بازیگران منطقه ی و فرامنطقه ای در حال طراحی برنامه ها و استراژی های پساداعش خود هستند.

دلارهای نفتی، بن مایه های تفکرات افراطی، تراکم بحران و ناتوانی کشورهای منطقه از برآورده کردن مطالبات مردم، بحران زیست محیطی و خشکسالی، تضاد منافع در سطوح ملی، منطقه ای و فرامنطقه ای زمینه ها و بسترهای شکل گیری داعش به شمار می رود و زمانی می توان گفت افراطی گری و ترور Assassination از منطقه رخت بربسته که زمینه ها و بسترهای آن برچیده شده باشد.با این حال آزادی موصل دستاورد بزرگی برای دولتو ملت عراق به شمار می رود که در سایه اتحاد و جریانهای سیاسی مذهبی و قومی و حمایتهای صدقانه دوستان منطقه ای مردم عراق حاصل شده است.

 

** تداوم بحران در حاشیه جنوبی خلیج فارس؛تیرهای عربستان به سنگ می خورد

نزدیک به یک ماه است که عربستان سعودی به همراه مصر، بحرین و امارات متحده عربی رابطه خود را با قطر قطع کرده اند.بروز تنش در حاشیه جنوبی خلیج فارس از نخستین پیامدهای نخستین سفر ترامپ به شمار می رود سفری که در جریان آن قراردادی به ارزش 110 میلیارد دلار بین عربستان و آمریکا منعقد شد. به رغم حضور سران بیش از50 کشور در ریاض بعد از بازگشت هر کدام راه خود را رفتند و ائتلاف سازی سعودی ها برای چندمین بار طی سال های اخیر با شکست مواجه شد. قطر از جمله کشورهای واقع در شورای همکاری خلیج فارس است که با تکیه بر ابزارهای در اختیار خود راه و مسیر متفاوتی با ریاض در پیش گرفته است.

این کشور با راه اندازی شبکه الجزیره و بهره گیری از قدرت نرم این شبکه حرکت سعودیها به سمت رهبری جهان عرب را رسما به چالش کشیده است. از سوی دیگر حضور رهبران گروه های مختلف سیاسی و مذهبی از جمله رهبران اخوان المسلمین و حماس برای سعودیه ا و هم پیمانان آنها غیرقابل تحمل است. از همه اینها مهمتر حفظ رابطه با ایران آن هم در شرایطی که سعودی ها طی سال های اخیر تمام ظرفیت های اقتصادی، سیاسی و حتی نظامی خود را صرف مقابله با آن کرده بودند به هیچ وجه قابل اغماض نیست.

در همین راستا سعودی ها به همراه متحدین خود هفته گذشته شروط سیزده گانه ای برای قطری ها ارسال کرد وعادی سازی رابطه با قطر را مشروط به اجرایی شدن این شروط در ضرب الاجل 10 روزه کردند. قطع روابط با ایران، تعطیلی شبکه الجزیره ،اخراج رهبران اخوان المسلمین و حماس، تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر و پرداخت مبلغ معینی پول به عربستان و متحدین آنها شروطی است که در عمل استقلال و حاکمیت قطر را به چالش می کشد. امیر قطر در واکنش به شرایط اعلام شده هفته گذشته با گفت و گوی تلفنی با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی موضع خود را در خصوص یکی از مهم ترین شروط سیزده گانه سعودی ها اعلام کرد.

دراین گفت و گوی تلفنی رئیس جمهوری ایران توسعه روابط با دوحه را سیاست تهران ذکر و تصریح کرد که تهران در کنار ملت و دولت قطر می‌باشد.

روحانی همچنین با تاکید بر این که فشار، تهدید و یا تحریم راه درستی برای حل اختلافات نیست اظهارداشت:دولت جمهوری اسلامی ایران برای انجام هر کاری که جهت آرامش منطقه مورد نیاز باشد، آماده کمک و همکاری است.

رئیس جمهوری با تاکید براین که محاصره کشور قطر برای ما قابل قبول نیست، گفت: فضای هوایی، زمینی و دریایی کشورمان همواره به روی قطر به عنوان کشور برادر و همسایه گشوده خواهد بود.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر هم با قدردانی از حمایت های دولت و ملت ایران از دولت و ملت قطر اظهارداشت: روابط ایران و قطر پیوسته روابطی رو به توسعه و نیرومند بوده و ما ضمن آمادگی برای گسترش همه جانبه روابط دو کشور،برای همکاری جهت حل مشکلات جهان اسلام نیز آماده ایم.

به نظر می رسد با گذشت یکی - دو هفته از محاصره زمینی دریایی و هوایی قطر این کشور توانسته راه ها و ابزارهای مقابله با این سیاست خصمانه را پیدا کند.اگر قطر بتواند خود را با چنین شرایطی انطباق دهد که به نظر می رسد قابلیت و توان آن را دارد ملک سلمان و ولیعهد وی در عمل بازی مهم در حاشیه جنوبی خلیج فارس را باخته اند.

محمد بن سلمان که در هفته های اخیر به جای محمد بن نایف به کرسی ولایتعهدی دست یافته است راه دشواری برای پیشبرد اهداف و برنامه های خود در عرصه داخلی و منطقه ای پیش رو دارد و به نظر می رسد دلارهای نفتی هم نتواند گرهی از کار فروبسته وی باز کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 277628 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟