محمدباقر قالیباف عصر سه شنبه در برنامه «صدای انتخاب» رادیو ورزش به تشریح برنامه های خود در زمینه ورزش پرداخت و افزود: طبق برنامه های اقتصاد مقاومتی باید ساخت اماکن ورزشی، تجهیزات و امکانات به دست مردم و بخش خصوصی تامین شود تا جوانان بیشتری در این بخش اشتغال پیدا کنند.

** بهره مندی 21 درصد مردم از ورزش های همگانی
قالیباف گفت: اکنون 20 تا 21 درصد مردم تهران از ورزش های همگانی بهره مند می شوند که تلاش داریم در یک دهه آینده این رقم را به 50 درصد برسانیم. 
وی اضافه کرد: ما تجربه موفقی در شهر تهران داشتیم. در دهه اخیر امکانات و تجهیزات خوبی را در نقاط مخلف شهر گذاشته ایم و امیدوارم بتوانیم کاری که در شهر تهران انجام دادیم به بقیه استان های کشور تسری بدهیم.
این نامزد انتخاباتی درباره طرح های نظام جامع ورزش گفت: در جریان موضوعات طرح های نظام جامع ورزش هستم اما امروز باید این را با روحیات مردم تنظیم کنیم و ورزش همگانی را در مسیر زندگی مردم قرار بدهیم.
به گفته وی، امروز در زندگی شهری زمان بسیار مهم است؛ به طور فرض اگر عدالت جغرافیایی در تجهیز امکانات برای ورزش های همگانی در شهر تهران هرکسی از منزل خارج شود از هر نقطه شهر در کمتر از 300 متر فاصله حتما امکانات ورزرشی فراهم است. 
وی ادامه داد: طرح ریزی ما نباید به گونه ای باشد که از تهران برنامه ریزی متمرکزی را برای کل کشور داشته باشیم؛ بلکه هر یک از محیط های جغرافیای برنامه ریزی خاص خود را دارند و این یکی از مشکلات جدی ما است که فقط در حوزه ورزش نیست.
قالیباف اضافه کرد: وقتی می گوییم بومی سازی بدان معنا نیست که فقط نسبت به کشورهای خارجی در داخل بومی سازی کنیم؛ بلکه هر جغرافیا فرهنگ و ورزش خاص خود را دارد و براساس آن باید این طراحی را انجام بدهیم که هر محیطی براساس سلایق خود در بخش ورزش های همگانی کار خود را انجام بدهد.

** تاثیر ورزش بر روابط اجتماعی و شخصیتی
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره ورزش قهرمانی، ورزش همگانی، ورزش تربیت و تندرستی و ورزش حرفه ای و وظیفه دولت برای تامین آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه افراد گفت: در فرهنگ اسلامی ما به سلامت جسمی تاکید شده و ضرب المثل پرمعنای 'عقل سالم در بدن سالم' نشان می دهد سلامت جسمی است که می تواند سلامت روحی و روانی را در جامعه ایجاد کند. 
وی افزود: یکی از نکات مهم، ارتقای سلامت جسمی و روانی جامعه است. از منظر سلامت عمومی بی تحرکی به عنوان یکی از عوامل منجر به مرگ شناخته شده که سکته قلبی و سکته مغزی از آثار آن است.
وی اضافه کرد: انجام فعالیت های ورزشی بدنی منظم می تواند بخشی از این بیماری های عروقی دیابت و افسردگی را کاهش بدهد، بنابراین بیماری های مرتبط با سلامت و روان به ویژه در کلانشهرهایی که استرس وجود دارد، می تواند با ورزش کاهش یابد و سبب تسریع در روابط اجتماعی و رشد شخصیتی شود.
قالیباف افزود: سلامت روان و نشاط را می توانیم با دوری از کم تحرکی و زندگی ماشینی داشته باشیم زیرا امروز برخی افراد با موتور یا خودرو برای خرید می روند که می توانند به جای آن از اتوبوس و مترو استفاده کنند.
وی ادامه داد: البته با توجه به وضعیت آلودگی هوا در برخی کلانشهرها حق می دهم مردم بیرون نیایند و ورزش نکنند که در سلامتشان تاثیر بهتری دارد و باید این مشکل حل و فصل شود. 
قالیباف یادآوری کرد: ورزش سهم بزرگی را در کاهش هزینه های درمانی کشور و سبد خانوار دارد.
وی با اشاره به سخنان رهبری معظم انقلاب مبنی بر اینکه هزینه در ورزش اسراف نیست، افزود: سومین نکته در توسعه ورزش همگانی اشتغالزایی و افزایش سرمایه های فرهنگی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
به گفته وی، ارتقای سلامت اجتماعی و افزایش سرمایه های فرهنگی و اجتماعی در اولویت است زیرا اکنون تفریحات سالم و ورزش یکی از بهترین کارها برای پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان به شمار می رود که می تواند آنها را از سرگرمی های پرخطر و مخرب مانند مواد مخدر و آسیب های اجتماعی و خسارت های خاص آن، جدا کند. 
قالیباف گفت: هرچقدر در توسعه ورزش همگانی سرمایه گذاری کنیم انسان سالم و جامعه سالم محور جدی توسعه پایدار می شود و امیدواریم که بتوانیم دراین راه گام های جدی را برداریم و این جزو برنامه های خود می دانیم.
وی افزود: ممنابع انسانی همترین عنصر در پیشرفت کشور است. اگر یک درصد جمعیت دنیا را داریم، می توانیم از پنج درصد دارایی های دنیا در کشور استفاده کنیم اما باید بدانیم اگر نیروی انسانی سالم و متبحر نداشته باشیم از این ظرفیت بزرگ نیز نمی توانیم استفاده کنیم. بنابراین سرمایه گذاری در بخش سلامت و حفظ نیروهای جوان از اولویت های دولت ما است.
** ورزش در سبد خانوار دیده شود 
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره جایگاه ورزش مطابق اصل سوم قانون اساسی کشور و اهداف و برنامه های خود گفت: یکی از چالش های جدی کشور ما بحران اقتصادی است که تاثیر تلخ خود را در بخش های مختلف به ویژه در زندگی خانواده هایی که وضعیت مالی خوبی ندارند (قشر فقیر) می گذارد؛ به طوری که قشر کم درآمد به دلیل دغدغه های اقتصادی به ورزش فکر نمی کند.
وی اضافه کرد: با اینکه مسائل تغذیه، پوشاک، حمل و نقل و ازدواج در اولویت قرار دارد نباید ورزش را نادیده بگیریم.
به گفته وی، ورزش و فرهنگ آن باید در سبد خانوار گنجانده شود؛ زیرا اگر خانواده سلامت جسمی نداشته باشد باز مجبور است پول غذا و لباس و حمل و نقل را قطع کند و به سلامت اولویت بدهد.
وی ادامه داد: یکی از بحث ها این است که شاید دولت توان مالی این کار را نداشته باشد؛ اینجاست که می گوییم باید اقتصاد را مردمی کنیم و سرمایه گذاری های بخش خصوصی و فرصت ها را به آنها دهیم.
قالیباف تصریح کرد: برای تولید وسایل ورزشی از جهت فناوری و علمی چه پیچیدگی وجود دارد؟ چرا نباید زمین های مناسب را در اختیار مردم نگذاریم؟ چرا دولت باید این زمین ها را با قیمت گزاف به بخش خصوصی بدهد و بخش خصوصی آنقدر ورزش را گران عرضه کند که بخش قابل توجهی از محرومان نتوانند از آن استفاده کنند؟
وی افزود: ما نمونه موفقی را در شهر تهران داریم؛ تاسیسات زیادی را در بخش زیرساخت ها راه اندازی کردیم و سالن های ورزشی متعددی برای خانم ها، آقایان، کودکان و بزرگسالان و معلولان اختصاص دادیم و در 20 نقطه شهر تهران تجهیزات ورزش همگانی را برای معلولانی فراهم آوردیم که همراه ندارند.
انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میاندوره مجلس دهم شورای اسلامی بیست و نهم اردیبهشت ماه همزمان در سراسر کشور برگزار می شود.
برای هر یک از 6 نامزد انتخابات، برنامه های رادیویی و تلویزیونی و زمان یکسان تبلیغات از این رسانه ها در نظر گرفته شده است.

 

کدخبر: 263450 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟