جهانگیری : تیتر برخی از رسانه‌های حکومتی از شبکه‌های ضدانقلاب بدتر است

اسحاق جهانگیری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو در پاسخ به این سوال که انقلاب اسلامی در مقایسه با سایر انقلاب ها در چه عرصه‌هایی موفق بوده، با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: مهمترین مطلبی که لازم است اشاره کنم بحث رویکرد ما به دولت است. آیا رویکرد ما دولتی است که مردم به آن متکی‌اند یا دولتی که به مردم وابسته است؟ دولتی که مردم به آن متکی‌اند، دولت پاسخگو نیست و خود را ارباب می‌داند و مسئولیت‌پذیر نیست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در چنین دولتی رییس جمهور توزیع کننده پول است و توانایی نوآوری، خلاقیت، شکوفاتر اقتصاد راندارد. نقش دولت در اقتصاد و سیاست پررنگ است. در عوض دولتی که به مردم وابسته است باید شفاف و مسیولیت پذیر باشد و در این خصوص رییس جمهور نقش راهبری دارد. در چنین دولتی خلاقیت و نوآوری هست و در نتیجه شکوفاتر بوده و پاک‌دستی مدیران همه کاره است.

جهانگیری با بیان اینکه در این دو رویکرد، رویکرد مورد توجه اسلام و انقلاب اسلامی و امام و رهبری رویکرد دوم است که دولت به مردم وابسته است، اظهار کرد: ما در این چهل سال موفقیت های بزرگی داشتیم. نظام جمهوری اسلامی علی رغم همه توطئه‌ها از تمامیت ارضی خود دفاع کرده و اجازه نداده یک وجب خاک از این کشور در جنگ خارج شود و از انسجام و امنیت کافی برخوردار است.

او افزود: در واقع نظام جمهوری اسلامی شرایطی ایجاد کرده که مردم به ایران و به هویت ایرانی شان افتخار می‌کنند. در کنار آن نواقصی داشتیم. در اقتصاد آنگونه که نیاز عزت و شرایط کشور بوده و فرصت های مادی و نیروی انسانی داشته ایم رشد نکرده ایم و از رشد پایدار اقتصادی برخوردار نبودیم. در این مدت سی و چند ساله بعد از انقلاب رشد ۱۰ درصد داشتیم منفی هم داشتیم. پایداری رشد اقتصادی باید هدف گذاری شود. در زمینه فرهنگی و اجتماعی آن طور که لازم بوده رشد نکرده ایم.

پاک‌دستی باید ویژگی مهم دولت باشد

معاون اول رییس جمهوری در پاسخ به اینکه برخی بی اعتمادی ها به سرمایه های اجتماعی آسیب زده و اینکه برای مبارزه با فساد چه باید کرد گفت: پاک دستی باید ویژگی مهم دولت ما باشد. مدیران پاک دست که به بیت المال دستبرد نمی‌زنند نه تنها در سطح وزرا بلکه در سطح مدیران میانی هم مهم است. برخی مشخصه ها اصلی است که اگر نباشد نباید فرد مسئولیت داشته باشد. اینکه به محض اینکه یک فساد در دستگاه دولتی کشف شد با آن برخورد شود مهم است. فرق نمی‌کند از نزدیکان باشد یا افراد غیر نزدیک. برای رییس جمهور هیچ کس نزدیک‌تر از منصوبان نزدیک او نیست.اینها باید در معرض برخورد با فساد باشند. قوه قضاییه هم وظیفه دارد با فساد برخورد کند.

جهانگیری در پاسخ به این سوال که مقام معظم رهبری توصیه به حمایت از محرومان کرده‌اند، برنامه شما برای این قشر چیست، گفت: محرومان واژه ای بود که اول انقلاب به صورت مستضعفین تدوین شد و به آرمان نظام تبدیل شد. در آن زمان امام جهاد سازندگی را برای این دسته ساخت. کسانی که به جهاد رفتند برای پاسخ به این آرمان جمهوری اسلامی رفتند. در این چهل سال اخیر هم وقتی کارنامه جمهوری اسلامی در خدمات دهی به مناطق محروم را می‌بینیم کمبودی نداریم. بخشی از مطالب مقایسه‌ای در سخنرانی نوروزی رهبری آمد که ایشان گفتند در برخی شاخص ها تا صد درصد تفاوت ایجاد شده است. من قبل از انقلاب هم به مناطق محروم سرکشی میکردم. برخی مناطق راه درست نداشتند اما امروز راه و آب و گاز دارند. ممکن است نیاز های امروز با بیست سال گذشته فرق کند و ما باید متناسب با نیازهای امروز رسیدگی کنیم.

هزینه‌ای برای تبلیغات نکرده‌ام

او در خصوص اینکه هزینه تبلیغاتی اش چقدر است گفت: من ستاد تبلیغاتی به دلایل متعدد ندارم. فکر می‌کنم اقدامات صدا و سیما و فرصت‌هایی که در فضای مجازی برای کاندیداها ایجاد می‌شود نیاز به ستاد را کم می‌کند. دوستانی که علاقه‌مند هستند با همین گفت‌وگو های رو در رو می‌توانند تبلیغات کنند. تا این لحظه ستاد و تبلیغات بنده هزینه‌ای نداشته و فکر هم نمی‌کنم هزینه‌ای داشته باشد.

انتقاد از برخی رفتارها در گشت ارشاد

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در خصوص لزوم امر به معروف و نهی منکر گفت: امر به معروف در اسلام مورد اشاره واقع شده و به عنوان یک موضوع کلیدی است و در قانون Law اساسی نیز به خوبی آن اشاره شده است. امر به معروف وظیفه مردم نسبت به حاکمان است. مردم برای تشویق باید فضایی داشته باشند که امر به معروف برای آنها این فضا را امکان پذیر می کند. اما گاهی واژه‌های مقدس به موضوع سیاسی سطح پایین تبدیل می‌شود. تبدیل می‌شود به اینکه ما یک عده راه بریزیم در خیابان که اگر دختر خانمی یک تار مویش پیدا شد تذکر بدهیم. من یک زمانی در استانی مسیولیت داشتن؛ یک بار در این فضای امر به معروف داماد را شب عروسی از ماشین بیرون آورده بودند و کتک می زدند. من گفتم فکر می‌کنید با این شیوه شما جوان تا آخر عمر به اسلام و این روش خوش‌بین خواهد شد؟ باید در بحث مردم نسبت به هم با زبان مناسبی که مردم مناسب می‌دانند عمل کرد.

رییس جمهور باید سنبل قانون گرایی باشد

او در خصوص اینکه آیا در همه شرایط قانون فصل الخطاب است؟ گفت: قانون حتما فصل الخطاب است. رییس جمهور سوگند می‌خورد که به قانون اساسی عمل کند. به صورت طبیعی جامعه‌ای که قانون نداشته باشد، حتما هرج و مرج است. اگر مقام اول خلاف قانون کند، باید بپذیرد صد ها کار غیر قانونی در کشور اتفاق بیافتد. رییس جمهور باید سنبل قانون گرایی باشد.

تیتر برخی از رسانه‌های حکومتی از شبکه‌های ضدانقلاب بدتر است

جهانگیری در خصوص رفتار دولت احتمالی‌اش با مطبوعات و اینکه آیا مطبوعات بدون نگرانی از ضدیت با دولت می‌توانند از آن انتقاد کنند یا خیر گفت : این سوال غیر طبیعی است. مطبوعات وظیفه‌شان نقد کردن است. آزادی Freedom مطبوعات مهمترین رکن نظارت به عامه مردم جامعه است. ممکن است گفته شود در دولت یازدهم گاهی گلایه شده است. دو گروه مطبوعات داریم؛ یکی در فضای رسانه‌ای شکل می‌گیرد و افراد علاقه‌مند با منابع خودشان رسانه‌هایی راه‌اندازی کرده اند و اینها وظیفه شان نقد است. احزاب روزنامه دارند تا افکارشان را ترویج و افکار دولت را نقد کنند. آنچه بد است این است که یک نهاد حکومتی که از بیت‌المال تغذیه می‌کند یک نهاد حکومتی دیگر را نقد کند. این پذیرفته شده نیست. نباید از پول مردم رسانه‌ای برای انتقاد و حتی سیاه نمایی بخش دیگر ایجادو از آن استفاده کنیم. شما به تیتر برخی از این رسانه‌هایی که از پول مردم تغذیه می‌کنند نگاه کنید. گاهی شبکه‌های ضد انقلاب چنین تیترهایی نمی‌زنند.

او ادامه داد: منهای این رسانه‌ها، بزرگترین هدیه ای که خدا به مسئولان اعطا می‌کند ایجاد فضای نقد است.

جهانگیری درباره برنامه‌های دولتش برای توجه به شهدا و خانواده‌های آنان گفت: ما سال‌هایی را گذراندیم که دشمن دین خدا و ایران به کشور ما تجاوز Rape کردند و جمعی از جوانان ما با دل و جان از کشور و دین خود دفاع کردند تا آرمان‌های امام در این کشور مستقر شود. ما هم هر کاری که بتوانیم انجام می‌دهیم تا آرمان‌های شهدا و ایثارگران محقق شود و تا کنون نیز از هیچ کوششی در این باره دریغ نکردیم و این از مسئولیت‌های دولت است. ما با تکیه بر آرمان‌های شهدا سال‌های سال می‌توانیم انقلاب را پیش ببریم.

برای تقویت بنیه دفاعی کشور از کسی اجازه نمی گیریم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که بنیه دفاعی کشور را چگونه تقویت می ‌کنید تا پاسخ بازدارنده‌ای برای کشورهایی باشد که قصد تجاوز به ایران را دارند از طرفی نیز گفته می‌شود شرط برخی از کشورها برای ارتباط با ایران، عدم تقویت بنیه نظامی ما است، اظهار کرد: قطعا برای کشور ما و شاید برای هر کشور دیگری حفاظت از کشور ارجمند است خصوصا برای ایران که دشمنی‌های جدی از ابتدای انقلاب داشته است. چنین نظام، انقلاب و مردمی باید از بنیه نظامی برخوردار باشند تا از کشور دفاع کند. در جنگ هم شاهد بودیم که تمام قدرت‌های دنیا در مقابل ایران قد علم کردند این تجربه تلخ به ما می‌گوید باید بنیه نظامی‌مان را تقویت کنیم و از کسی هم در این باره اجازه نمی‌خواهیم. ما در همین دولت و در سال ۹۶ بنیه نظامی کشور را ۴ برابرنسبت به سال ۹۱ افزایش دادیم.

معاون اول دولت یازدهم در پاسخ به این سوال که ترفند آمریکا چنگ و دندان نشان دادن به ملت ایران است بهترین راه شما برای مقابله با آن چیست گفت: برای آمریکا یا هر کشور دیگری که به خواهد مقابل ایران شاخ وشونه بکشد باید بگوییم که مهمترین موضوع ما تکیه بر مردم و انسجام ملی و اقتدار ملی است که منبعث از وحدت ملی است. این وحدت برای مسئولان بسیار با اهمیت است و در کنار آن دیپلماسی فعال مقتدرانه ای است که باید داشته باشیم تا بتوانیم به وسیله آن آمریکا را در صحنه بین‌المللی به چالش بکشیم و موقعیت ممتاز جمهوری اسلامی که از یک منطق قوی روشن برخوردار است را با یک دیپلماسی قوی در فضای بین‌المللی نشان دهیم.

برجام نرمش قهرمانانه بود

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین درباره عدم توجه آمریکا به برجام و تمهیدات دولتش در مقابله با آن گفت: برجام یک نرمش قهرمانانه و راهبردی بود که جمهوری اسلامی برای عبور از یک گردنه تاریخی و صعب العبورکه توسط دشمنان به بهانه هسته‌ای بر ملت ایران تحمیل شده بود انجام داد. ما در برجام اراده سیاسی ملت ایران را بر اراده ملت‌هایی که می‌خواستند به ایران زور بگویند غالب کردیم و نشان دادیم که برای یک بار هم که شده ایران اراده سیاسی خود را بر قدرت‌های بزرگ تحمیل کند. بنابراین بعد از برجام هر مسئولی که به ایران آمد به ما برای برجام تبریک گفت.

برجام ایران هراسی را خاتمه داد

جهانگیری خاطر نشان کرد : ما به وسلیه برجام توانستیم مشکلات امنیتی که برای کشور ایجاد شده بود را از بین ببریم و ایران هراسی که در دنیا تبلیغ می‌شد ر ا خاتمه دادیم. در شورای امنیت ایران به عنوان کشوری بود که صلح و امنیت جهانی را به خطر می‌انداخت و ما با برجام آن را به ایران دوستی و کشوری که از یک منطقه قوی استفاده می‌کند تغییر دادیم . در بعد هسته‌ای نیز شعار انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست تحقق پیدا کرد در حالی کمه همه قدرت‌ها می‌خواستند با هر وسیله‌ای که شده ما را از این حق محروم کنند ما موفق شدیم آن را برای کشور محقق کنیم.

این کاندیدای ریاست جمهوری تصریح کرد : ما فکر می‌کنیم به اهدف برجام رسیدم. برجام یک توافق بین‌المللی است. سازمان ملل و به همراه شش کشور آن را امضا کرده‌اند و شورای امنیت آن را مصوب کرده چگونه ممکن است یک کشوری قادر باشد در برجام تخلف کند. ساز وکارهای مناسب برای جلوگیری از تخلف پیش بینی شده و کشوری که بخواهد برجام را بهم بزند در دنیا منزوی می‌شود. ما با برجام اجماع اروپا وامریکا را بهم زدیم و اگر همین خط منطقی مستدل را پیش ببریم آمریکایی‌ها نمی‌توانند به آن صدمه بزنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

این اخبار را از دست ندهید:

مدیر شبکه جم با شلیک 27 گلوله در ترکیه کشته شد +عکس و جزئیات

پشت پرده زندگی قاتل سریالی زنان از زبان هم روستایی هایش / او دزد روستابود و ...عکس

راز ورود پنهانی یک زن به خانه همسایه اش لو رفت

وحشت از 2 موجود بدبو در بالکن خانه ای در تبریز + عکس

اعتراف یک زن در دادگاه: معشوقه ام دوست صمیمی اش را زنده زنده در آتش سوزاند +عکس

اقدام شوم 2 مرد در شب میهمانی

راز شوم قائزه و خواهرش در اتاق ملاقات پلیس + عکس

شلیک های زن 22 ساله ظهر دیروز در خیابان دولت تهران مردی را کشت

فاطمه دختر دانشجو در حسادت زنانه چهره اش را از دست داد+ عکس فاطمه قبل حادثه شوم و بعد از 62 بار جراحی

عکس و اعتراف زن جوانی که شوهرش را در خیابان پیروزی تهران تکه تکه کرد

راز پسر نخبه یک پدر که بلای جان او شد!

پزشک جراح و مشهور به خاطر شکایت 27 زن و گرفتن زیر میزی محاکمه شد+عکس

زود به خانه بازگشتم زنم با حالت زننده از اتاق بیرون آمد/ فرشاد دوست صمیمی ام آنجا بود با فروغ ارتباط پنهانی داشت!

خانم پرستار 2 دختر را برای شکنجه شیطانی به خانه نامزدش برد!+عکس این زن و مرد

اقدام وقیحانه زن شوهردار و دوست پسرش در سفر به ترکیه / این زن منشی یک پزشک آبادانی بود

فیلم لحظه حمله وحشیانه به دختر 12 ساله در سرویس بهداشتی مدرسه +فیلم و عکس

سقوط هواپیما در استان گلستان + عکس و فیلم

قتل فجیع پدر به دست پسر و همسر در جنوب تهران+عکس

 

کدخبر: 260883 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟