چگونگی برگزاری انتخابات الکترونیک

امیر شجاعان رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور با تشریح فرآیندهای انتخابات الکترونیک و تمهیدات در نظر گرفته شده در این رابطه، اظهار کرد: در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در حدود 10 هزار شعبه، فرآیند رای‌گیری به صورت تمام الکترونیکی صورت خواهد پذیرفت که در این رابطه تمامی تمهیدات لازم اندیشیده شده است.
وی ادامه داد: از حدود یک سال پیش برای برگزاری انتخابات الکترونیک تمامی هماهنگی‌های مورد نیاز صورت گرفته و زیرساخت‌های مرتبط با آن تست شده است؛ همچنین مانورهای لازم برگزار شده و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
شبکه‌های جایگزین
شجاعان تصریح کرد: علاوه بر شبکه اختصاصی و داخلی در نظر گرفته شده برای برگزاری انتخابات الکترونیک، از سایر زیرساخت‌های ارتباطی موجود در داخل نیز به‌عنوان شبکه‌های جایگزین در صورت لزوم استفاده خواهد شد و در این رابطه هماهنگی‌های لازم با متولیان و دست‌اندرکاران زیرساخت‌های مزبور انجام گرفته است.
در فرآیند رای‌گیری و شمارش آراء انتخابات الکترونیک به هیچ شبکه‌ای نیاز نیست
رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه در فرآیند رای‌گیری و شمارش آراء انتخابات الکترونیک به هیچ شبکه‌ای نیاز نیست؛ گفت: در فرآیند برگزاری انتخابات الکترونیک مانند انتخابات عادی تنها در بخش احراز هویت به شبکه نیاز داریم که این بخش نیز تمام مکانیزه نیست؛ البته برای آن هم برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته و تاییدات لازم از شورای نگهبان اخذ شده است.
مکانیزم رای‌گیری الکترونیک
شجاعان در ادامه به روند سیستماتیک رای‌گیری تمام الکترونیک اشاره کرد و بیان داشت: دستگاه مرتبط با برگزاری انتخابات الکترونیک، یک مانیتور و صفحه کلید دارد که رای دهنده باید کد سه رقمی داوطلب را بر روی آن وارد کند؛ سپس تصویر و نام داوطلب بر روی مانیتور درج می‌شود؛ اگر شهری دارای 7 کرسی شوراها باشد، رای دهنده می‌تواند کد 7 داوطلب را وارد سیستم کند و چنانچه تمایلی به انتخاب هیچکدام از داوطلبان را نداشت می‌تواند دکمه رای سفید که در صفحه کلید تعبیه شده را فشار دهد. 
وی ادامه داد: سپس رای دهنده، کلید اتمام رای‌گیری را فشار می‌دهد و پرینت رای نیز از طریق یک محفظه که قابل دسترسی نیست به نمایش در می‌آید و پس از کات شدن در داخل یک صندوق پلاستیکی که در زیر دستگاه قرار دارد، جای می‌گیرد. 
شجاعان تصریح کرد: این پرینت ها نگه داری می شوند و مورد شمارش قرار نمی‌گیرند؛ تا چنانچه داوطلبی تردیدی در فرآیند انتخابات داشت امکان شمارش رای کاغذی و مقایسه آن با آنچه که در حافظه دستگاه است، فراهم باشد.
رئیس کمیته فناوری ستاد انتخابات کشور در ادامه تشریح فرآیند برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی، گفت: آراء اخذ شده در انتخابات الکترونیکی در حافظه دستگاه ذخیره می‌شود و با پایان مهلت رای گیری، مانند شعب معمولی پلمپ دستگاه شکسته و حافظه دستگاه تخلیه و داده‌ها استخراج می‌شود و بدین ترتیب نتایج آراء شعبه مزبور مشخص می گردد.
وی ادامه داد: سپس آرای شمارش شده شعبه الکترونیکی برای تجمیع ارسال می‌شود و پرینت آنها نیز نگه داری می‌شود تا مشخص شود که در یک شعبه یک داوطلب چه مقدار رای آورده است.
نگهداری از همه پرینت‌ها و حافظه دستگاه‌ها تا زمان رسیدگی به شکایت‌ها 
شجاعان با بیان اینکه در انتخابات الکترونیکی عملیات شمارش را دستگاه انجام می‌دهد، تاکید کرد: همه پرینت‌ها و حافظه دستگاه‌ها تا زمان رسیدگی به شکایت‌ها نگه‌داری می‌شود؛ همچنین در جریان رای گیری نیز هیچکس هیچگونه اطلاعی از میزان آراء کاندیداها ندارد. 
رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه امکان اختلال شبکه‌ای در برگزاری انتخابات الکترونیک وجود ندارد، تصریح کرد: بردهای صندوق‌های الکترونیکی انتخابات به گونه‌ای طراحی شده است که امکان اتصال به شبکه را ندارد؛ بنابراین با قطع شدن شبکه هیچگونه اختلالی در فرآیند انتخابات پیش نمی‌آید.
وی تنها بخش مورد نیاز به شبکه در امر برگزاری انتخابات الکترونیک را بخش احراز هویت دانست و گفت: به طور کلی برگزاری انتخابات 25 فرآیند دارد که در روز اخذ رای 4 فرآیند آن انجام می‌گیرد؛ نخستین فرآیند در روز اخذ رای، احراز هویت و کنترل رای تکراری است که در این مرحله برای سازماندهی نیازمند شبکه هستیم؛ که در این رابطه نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده و شبکه مزبور داخلی و اختصاصی می باشد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 256269 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟