زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا

به گزارش رکنا، سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که سالیانه حدود ۲۹۰ تا ۶۵۰ هزار نفر در سراسر جهان بر اثر آنفلوآنزا جان خود را از دست می‌دهند. بهترین راه جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزا تزریق واکسن آنفلوآنزا است. بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا را می‌دانید؟

واکسن آنفلوآنزا چیست؟

در واکسن آنفلوآنزا از ویروس‌های آنفلوآنزا غیر فعال، مواد شیمیایی که پاسخ بدن به واکسن را تقویت می‌کنند و مواد نگهدارنده برای جلوگیری از آلودگی استفاده می‌شود. ویروس آنفلوآنزا هر سال دچار جهش می‌شود؛ به همین دلیل مبتلا نشدن به این ویروس بسیار سخت است. همه ساله واکسن‌های جدید آنفلوآنزا روانه بازار می‌شوند تا با جهش‌های این ویروس همگام شوند. کارشناسان بهداشت قبل از اینکه فصل آنفلوآنزا فرا برسد، پیش‌بینی می‌کنند که کدام سویه‌های آنفلوآنزا در سال جدید رشد بیشتری خواهند داشت. ویروس‌های آنفولانزای A و B دو گونه از ویروس آنفلوآنزا هستند که باعث اپیدمی‌های فصلی می‌شوند.

کارشناسان بهداشت با پیش‌بینی‌های دقیقی که انجام می‌دهند به تولید کنندگان واکسن آنفلوآنزا اطلاع می‌دهند که با در نظر گرفتن نوع رایج آنفلوآنزا محتویات واکسن چه نوعی باید باشد. واکسن آنفلوآنزا با تحریک سیستم ایمنی بدن به تولید آنتی بادی کمک می‌کند. این آنتی بادی‌ها به بدن کمک می‌کنند تا با سویه‌های جدید ویروس آنفلوآنزا موجود در واکسن مبارزه نمایند. پس از دریافت واکسن آنفولانزا حدود ۲ هفته طول می‌کشد تا این آنتی بادی‌ها به طور کامل رشد کنند. واکسن‌های آنفلوآنزا یا ۳ ظرفیتی هستند یا ۴ ظرفیتی. اگر ۳ ظرفیتی باشند در برابر دو سویه معمولی A و یک سویه B محافظت به عمل می‌آورند. اما اگر ۴ ظرفیتی باشند در برابر  دو ویروس آنفلوآنزا A و دو ویروس آنفلوآنزا از بدن محافظت خواهند کرد. برای اینکه بدانید کدام واکسن آنفلوآنزا برای شما مناسب‌تر است، باید با پزشک خود مشورت کنید.

بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا

تولیدکنندگان واکسن معمولا قبل از شروع فصل آنفلوآنزا محصولات خود را به داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها ارسال می‌کنند. اما پزشکان توصیه می‌کنند که نباید واکسن آنفلوآنزا را خیلی زود تزریق نمایید. مطالعات نشان داده است که محافظت واکسن آنفلوآنزا از بدن بین ۴ تا ۶ ماه طول می‌کشد. به همین دلیل اکثر پزشکان توصیه می‌کنند تزریق این واکسن اوایل ماه سپتامبر یا اوایل اکتبر باید صورت گیرد؛ یعنی حدودا اوایل ماه مهر تا اواسط آن. به این ترتیب در ماه‌هایی که آنفلوآنزا اوج می‌گیرد، حداکثر محافظت از بدن فراهم خواهد شد.

 واکسن آنفلوآنزا

ماه‌ مهر و یا حداکثر تا اوایل آبان بهترین زمان برای واکسینه شدن بر علیه ویروس آنفلوآنزا است. هر فردی که قصد دریافت واکسن آنفلوآنزا را دارد در حالت ایده‌آل تا پایان ماه اکتبر (هفته اول آبان) باید واکسن خود را بزند. کودکانی که با توجه به سن خود باید دو دوز واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند، اولین دوز واکسن را حتی زودتر از ماه مهر نیز می‌توانند دریافت کنند. همچنین خانم‌هایی که در ۳ ماهه سوم بارداری هستند هم می‌توانند واکسن آنفلوآنزا خود را زودتر از موعد یعنی مثلا در ماه شهریور دریافت نمایند.

از آنجایی که ویروس آنفلوآنزا هر سال تغییر می‌کند، واکسیناسیون بر علیه آنفلوآنزا همه ساله باید صورت گیرد. واکسن آنفلوآنزا که شما در سال گذشته زده‌اید، به مرور زمان محافظت خود را از دست داده و بی‌اثر خواهد بود.

چه کسانی باید حتما واکسن آنفلوآنزا بزنند؟

بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا را برایتان شرح دادیم. با مطالعه جدول زیر اطلاعات مناسبی کسب خواهید کرد:

افرادی که باید واکسن آنفلوآنزا بزنند.   

 بیماری‌های مزمن که احتمال ابتلا به آنفلوآنزا را افزایش می‌دهند.

زنان باردار     

کسانی که که به دلیل بیماری یا داروها سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

کودکان بین ۶ ماه تا ۵ سال   

  آسم

افراد ۱۸ ساله یا کمتر که آسپرین مصرف می‌کنند.

ناراحتی‌های اعصاب

اشخاص بالای ۶۵ سال     اختلالات خونی

افراد با بیماری‌های مزمن   

 بیماری‌های مزمن ریه

کسانی‌که شاخص توده بدنی آنها ۴۰ یا بالاتر است.   

اختلالات غدد درون ریز

افرادی که در خانه سالمندان یا دیگر مراکز نگهداری به سر می‌برند.

بیماری‌های قلبی

اشخاصی که از افراد ذکر شده در بالا مراقبت می‌کنند.

بیماری‌های کلیوی

دیگر افراد که بالای ۶ ماه دارند، در گذشته نسبت به واکسن آنفلوآنزا حساسیت نداشته‌اند و به سندرم گلین باره نیز مبتلا نشده‌اند و سابقه حساسیت به تخم مرغ هم ندارند، می‌توانند واکسن آنفلوآنزا بزنند.

اختلالات کبدی

افراد چاق

اشخاصی که قبلا سکته کرده‌اند.

فرق کرونا با آنفلوآنزا

در فصول سرد سال هم بیماری آنفلوآنزا و هم بیماری کرونا به شدت شیوع می‌یابند. بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا در ماه مهر است اما واکسن کرونا را در هر زمانی می‌توانید دریافت کرده و بعد بر اساس نوع واکسن دوزهای بعدی آن را هم تزریق نمایید. دوره نهفتگی آنفلوآنزا 2 تا 14 روز و دوران نهفتگی کرونا ۱ تا ۴ روز است. علائم آنفولانزا معمولا ناگهانی بروز پیدا می‌کند اما علائم Covid-19 به تدریج خود را نشان می‌دهد. احتمال انتقال آنفولانزا در زمانی که فرد علائم بیماری را به وضوح نشان می‌دهد بسیار زیاد است. اما احتمال انتقال کرونا از ۱ روز قبل از شروع بیماری وجود داشته و همچنان تا ۳ تا ۵ روز بعد از بروز علائم ادامه دارد. برای اطلاعات بیشتر به اینفوگرافیک زیر دقت نمایید:

فرق آنفلوآنزا و کرونا

فرد مبتلا به کوید ۱۹ نسب به فرد مبتلا به آنفلوآنزا می‌تواند عفونت موجود در بدن خود را به تعداد افراد بیشتری انتقال دهد. بنابراین واگیرداری کرونا بیشتر از آنفلوآنزا برآورد شده است.

واکسن آنفلوآنزا فلوگارد چیست؟

واکسن فلوگارد یک واکسن نوترکیب ۴ ظرفیتی است که حاوی ذرات پروتئینی ویروس بوده و بدن را در برابر زیر سویه‌های آنفلوآنزا نوع A و B ایمن می‌کند. در واکسن فلوگارد از تخم مرغ، آنتی بیوتیک یا مواد نگهدارنده استفاده نشده است. تزریق این واکسن به صورت عضلانی صورت می‌گیرد و در حال حاضر برای افراد بالای ۱۸ سال قابل استفاده است. سفتی و درد در محل تزریق، سردرد، درد استخوان و خستگی می‌تواند از عوارض این واکسن باشد که تنها در ۱۰ درصد موارد دیده می‌شود.

تفاوت واکسن آنفلوآنزا اینفلوواک تترا هلندی و واکسی گریپ تترا فرانسوی

این دو واکسن هر دو ۴ ظرفیتی بوده و در آنها از ویروس ضعیف شده استفاده شده است. هر دوی این واکسن‌ها به صورت عضلانی باید تزریق شوند. تزریق این دو واکسن برای کلیه افراد بالای ۶ ماه تائید شده است. اما آنتی بیوتیک موجود در این واکسن‌ها با یکدیگر فرق دارد. در واکسن آنفلوآنزای هلندی از جنتامایسین و در نوع فرانسوی از نئومایسین استفاده شده است. از این رو اگر فردی به یکی از این آنتی بیوتیک‌ها حساسیت دارد می‌تواند از نوع دیگر واکسن آنفلوآنزا استفاده کند.

کلام آخر

در این مقاله بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا را برای شما شرح دادیم. در ایران معمولا از اواسط شهریور ماه شما می‌تواند واکسن آنفلوآنزا را به راحتی در داروخانه‌ها بیابید اما ماه مهر و نهایتا ماه آبان زمان‌هایی هستند که بهتر است واکسن آنفلوآنزا تزریق شود. فراموش نکنید که ۲ هفته طول دارد تا این واکسن اثر خود را از لحاظ ایمن‌سازی در بدن بر جای گذارد.  واکسن آنفلوآنزا باید هر سال تزریق شود چون ویروس این بیماری به طور مداوم جهش پیدا می‌کند.

کدخبر: 894008 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟