نقش بتاکاروتن در سلامت انسان

به گزارش رکنا، دریافت تمامی مواد معدنی و ویتامین‌ها برای سلامت و ادامه حیات بدن ضرورت دارند. بتاکاروتن (Beta-carotene) یک ماده معدنی نارنجی متمایل به قرمز است که در انواع گیاهان و سبزیجات یافت می‌شود. برای مثال هویج یا فلفل دلمه‌ای زرد حاوی این ماده معدنی است.بتا کاروتن یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن است که بدن برای تولید ویتامین A به آن نیاز دارد.

با توجه به ضرورت این ماده معدنی، وجود بتاکاروتن برای سلامت بینایی، تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت پوست و غشای مخاط لازم است.

بتاکاروتن به خودی خود یک ماده مغذی ضروری محسوب نمی‌شود. اما برای اینکه بدن بتواند با کمک آن ویتامین آ مورد نیاز بدن را تأمین کند، تأمین آن ضروری است. ویتامین آ می‌تواند از طریق موادغذایی که مصرف می‌کنید و یا از طریق بتاکاروتن تأمین شود. مزیت این ماده معدنی اینست که بدن به اندازه نیاز آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند و اضافه آن از بدن دفع می‌شود.

اگر میزان ویتامین آ بدن بیش از حد شود، مضر و سمی است. بنابراین اگر بیش از حد مکمل بتاکاروتن مصرف کنید، به بدن آسیب می‌زند.

نقش بتاکاروتن در سلامتی انسان

تأمین میزان بتا کاروتن مورد نیاز بدن فواید زیادی را برای بدن به همراه دارد که عبارتند از:

بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان است

کاروتن‌بتا مانند تمام کاروتنوئیدها یک آنتی اکسیدان محسوب می‌شود. آنتی اکسیدان ماده‌ای است که اکسیداسیون سایر مولکول‌های مضر و رادیکال‌های آزاد را مهار می‌کند. بنابراین از اکسیداسیون سلول‌ها پیشگیری می‌کند. آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد باعث بروز بیماری‌های مزمن مثل سرطان و بیماری قلبی می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد مصرف حداقل چهار وعده روزانه میوه و سبزیجات حاوی بتاکارون می‌تواند خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی را تا حد زیادی کاهش دهد.

جلوگیری از توانایی شناختی

محققانی از دانشکده پزشکی هاروارد در مجله Archives of Internal Medicine شماره نوامبر ۲۰۰۷ گزارش دادند، مردانی که به مدت ۱۵ سال یا بیشتر از مکمل‌های بتا کاروتن استفاده کرده‌اند به طور قابل توجهی کمتر دچار اختلالات شناختی می‌شوند.

به گفته محققان، استرس اکسیداتیو عامل اصلی در کاهش مهارت شناختی است. مطالعات نشان داده‌اند که مکمل‌های آنتی اکسیدانی ممکن است به جلوگیری از زوال شناخت کمک زیادی کنند.

حفظ سلامت ریه‌ها

یکی دیگر از فواید مصرف منایع طبیعی بتاکاروتن در حفظ سلامت سیستم تنفسی است. BMJ گزارشی را در مارس ۲۰۰۶ منتشر کرد که نشان داد سطوح بالای بتاکاروتن خون مقداری از آسیب ریه را کنترل می‌کند. این آسیب‌ها که در نتیجه وجود رادیکال‌های آزاد در بدن ایجاد می‌شود، با کمک این ماده معدنی از بین می‌رود.

منابع غذایی بتاکاروتن

حالا که از فواید و نقش بتاکاروتن در سلامت انسان صحبت کردیم، لازم است در مورد منابع غذایی این ماده هم اطلاعاتی داشته باشید. بتا کارون در مواد غذایی زیر یافت می‌شود:

    زردآلو

    مارچوبه

    کلم بروکلی

    هویج

    کلم چینی

    پیازچه

    گریپ فروت

    گیاهان و ادویه ها – پودر چیلی، پونه کوهی، فلفل قرمز و جعفری

    کلم پیچ

    سس گوجه

    بسیاری از مارگارین‌ها

    پیازها

    نخود فرنگی

    فلفل

    آلو

    کدو تنبل

    اسفناج

    سیب زمینی

اگر یک برنامه غذایی سالم و حاوی بتا کارون داشته باشید، دیگر نیازی به مصرف مکمل‌های غذایی نخواهید داشت.

کدخبر: 799471 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟