خطر آلودگی هوا برای نوزادان

محققان دانشگاه کلرادو بولدر دریافتند قرار گرفتن زنان باردار در معرض آلودگی هوا موجب افزایش سرعت رشد نوزادان در چندماه ابتدای زندگی آن‌ها می‌شود و این نوزادان را در معرض خطر افزایش وزن و بیماری‌های مرتبط با آن قرار می‌دهد.

به گزارش رکنا ، این تحقیقات با کمک ۱۲۳ مادر باردار انجام گرفت که یک سوم آن‌ها قبل از بارداری وزن طبیعی داشتند، یک سوم دچار اضافه وزن بودند و یک سوم پیش از دوران بارداری چاق بودند.

محققان با استفاده از داده‌های سیستم کنترل کیفیت سازمان محافظت از محیط زیست آمریکا میزان آلودگی محل زندگی این داوطلبان با ۴ آلاینده PM۲.۵، PM۱۰، دی اکسید نیتروژن و ازن انداره‌گیری کردند. پس از زایمان نیز علاوه بر اندازه‌گیری وزن و قد نوزادان، میزان چربی انباشته در بدن آن‌ها را نیز به طور دوره‌ای اندازه‌گیری کردند.

در نتیجه این تحقیقات مشخص شد افزایش میزان آلودگی هوا در دوران بارداری، موجب افزایش وزن بیشتر و چاقی شدیدتر نوزادان در طول شش ماه ابتدای زندگی آن‌ها می‌شود. آلودگی هوا یکی از مهمترین معضلات حوزه سلامت است. بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت ، آلودگی هوا سالانه جان هفت میلیون نفر را در سراسر جهان می‌گیرد. در این گزارش آمده است از هر ۱۰ نفر، ۹ مورد هوایی را تنفس می‌کنند که حاوی مقادیر بیش از حد مجاز از آلاینده‌هاست.

آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت در مورد آلودگی هوا

-حدود ۹۱ درصد از مرگ‌ و میر زودرس ناشی از آلودگی هوا در کشورهای فقیر و کم‌درآمد رخ می‌دهد و بیشترین آمار متعلق به مناطق غربی اقیانوس آرام و جنوب شرق آسیا است.

-علاوه بر آلودگی هوای محیط باز، حدود سه میلیارد نفر در معرض آلودگی داخل خانه قرار دارند و از زیست توده، نفت و زغال سنگ برای پخت و پز و افزایش دما استفاده می‌کنند.

-استفاده از حمل و نقل پاک، سوخت سبز، مدیریت زباله‌های شهری، مدیریت سوخت و خانه‌های کم‌مصرف از جمله بهترین راهکارهای مبارزه با آلودگی هوا هستند.

آلودگی هوا نهمین عامل مرگ و میر و از کار افتادگی در سراسر جهان است. بر اساس آمار آلودگی هوا مرگ و میر را به طور کلی به میزان ۱۶ درصد، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را به میزان ۲۷ درصد، مرگ ناشی از سرطان ریه را به میزان ۲۸ درصد و خطر بروز حمله قلبی را به میزان ۷۵ درصد افزایش می‌دهد. قرارگرفتن در معرض آلاینده‌ها باعث افزایش مشکلاتی از قبیل آسم، بیماری‌های کبدی، و دیابت می‌شود.

راه‌کارهای آژانس محیط زیست اروپا برای کاهش آلودگی هوا

-پیاده روی، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه برای انجام امور روزانه

-افزایش تدریجی شتاب ماشین و پیروی از حد مجاز سرعت هنگام رانندگی

-تنظیم باد لاستیک‌ها

-توجه به استانداردهای آلایندگی خودرو هنگام خرید

-خاموش کردن ماشین در ترافیک یا هنگام توقف

-خاموش‌کردن چراغ‌های اضافی در منزل و محل کار

-استفاده از وسایل الکتریکی دارای برچسب انرژی و کم مصرف

-استفاده از انرژی‌های پاک تا حد امکان

-استفاده از پلاستیک‌های قابل بازیافت

-عدم استفاده همزمان از وسایل برقی

-عایق‌کردن پنجره‌ها و درها

-استفاده از محصولات ارگانیک

-بررسی منظم وسایل برقی و گرمایشی

-کاشت درخت در فضای سبز حیاط

-استفاده از کودطبیعی و کمپوست در باغبانی

-نصب رابط‌های صرفه جویی آب در آشپزخانه و حمام

-استفاده از هر دو طرف کاغذ

-کاهش سفرهای درون شهری تا حدامکان

-استفاده از سرویس‌های مبتنی بر وب به جای حضور در محل

-تعویض منظم فیلتر ماشین

-عدم استفاده از اجاق های هیزمی و ترک سیگارآخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 696731 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟