دخانیات تمرین خودکشی است

استعمال دخانیات نه تنها سودی برای شما ندارد بلکه سلامت تان را به شدت تهدید می کند.

به گزارش رکنا ، مهندس حسن مهرعلی مدیر گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: دخانیات دریچه ورود به اعتیاد، قلیان دروازه ورود به سیگار و دخانیات تمرین خودکشی است.

وی افزود: همچنین بعضاً تمرین یک دگر کشی هم به حساب می‌آید، دخانیات راه ورود به مواد مخدر است و از نظر اقتصادی هم هدر رفت میلیاردها سرمایه ملی محسوب می شود.

وی تاکید کرد: دخانیات، عامل مشترک چهار مورد از بیماری های غیرواگیر از جمله بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها، بیماری های تنفسی و ریوی و دیابت می باشد و بنابراین یکی از ریسک فاکتورهای اصلی تهدیدکننده سلامت است.

وی هشدار داد: هر یک قلیان معادل ۲۰۰ نخ سیگار است و همواره کسی که در کنار فرد در حال قلیان کشیدن، قرار دارد نیز معادل ۶ تا ۸ نخ سیگار محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: در دود سیگار در شرایط آزمایشگاهی حدود چهار هزار ماده شیمیایی است که از این تعداد، ۷۰ ماده شیمیایی محرک سرطان زا وجود دارد.

وی تصریح کرد: دخانیات سکته های قلبی و مغزی را دو تا چهار برابر افزایش داده، بیماری‌های تنفسی را ۲۵ درصد افزایش، سرطان حنجره را ۱۰ الی ۴۰ درصد و همچنین بیماری های ریوی را ۲۵ درصد و سرطان ریه در مردان را ۹۰ درصد افزایش می دهد.

مهندس مهرعلی بیان کرد: هر نخ سیگار ۷ الی ۸ دقیقه هدر رفت عمر را به همراه دارد و هر ۱۰ دقیقه نیز مرگ منتخب به اقلام دخانیات ثبت می شود.

مدیر گروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان گفت: در مراکز جامع سلامت استان مرکزی با کادری مجرب، مراقب روانپزشک و متخصصین خدمات رایگان به منظور ترک ارائه می‌شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 694385 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟