سرطان پستان چیست؟

سرطان پستان سرطانی است که هم در زنان و هم در مردان دیده می شود، اما شیوع آن در زنان بسیار بیشتر از مردان است. به طوری که از هر ۸ زن ۱ نفر در طول عمرش به سرطان پستان مبتلا می شود و ۱ نفر در هر ۵ نفر از کسانی که تشخیص داده می شوند زیر ۵۰ سال دارند و حدود دو سوم در سنین بالاتر از ۵۰ سال هستند.

به گزارش رکنا ، سرطان پستان در مردان تنها ۱% کل موارد سرطان پستان را تشکیل می دهد.

مانند همه انواع سرطان های دیگر، بافت غیرطبیعی که سرطان پستان را تشکیل می دهد، سلول های خود بیمار است که رشد آنها از کنترل خارج می شود. این سلول ها همچنین ممکن است به مکان هایی در بدن منتقل شوند که در حالت طبیعی در آنها یافت نمی شوند. وقتی این اتفاق می افتد، می گویند که سرطان متاستاز داده است.

علت های سرطان پستان؟

اگر چه علت دقیق سرطان پستان مشخص نیست، اما عوامل خطر اصلی را می توانیم برشمریم. با این حال، ۷۰٪ از زنان مبتلا به سرطان پستان هیچ فاکتور خطر شناخته شده ای ندارند. از مهم ترین عوامل ابتلای به سرطان پستان می توان به سن و سابقه خانوادگی اشاره کرد. خطر برای زنانی که دارای توده های خوش خیم پستان هستند کمی افزایش می یابد و برای زنانی که قبلا سرطان سینه، اندومتر، تخمدان یا سرطان روده بزرگ داشته اند، به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

علائم و نشانه های سرطان پستان

اولین نشانه سرطان سینه در اغلب موارد، یک توده در سینه (معاینه فیزیکی و دستی)، یا یک ماموگرافی غیر طبیعی است. مراحل سرطان پستان شامل چندین مرحله است که از مرحله اولیه (که قابل درمان است) تا مرحله متاستاتیک پستان که انواع درمان های مختلف برای آن وجود دارد. البته باید توجه داشت که سرطان پستان در مردان غیرمعمول نیست و باید جدی گرفته شود. و اما برای فهمیدن اینکه به سرطان پستان مبتلا هستیم یا خیر، اولین اقدام خودآزمایی پستان است، که باید خودتان در خانه انجام دهید:

• احساس غده یا سفتی در پستان که متفاوت از بافت اطراف سینه باشد.

• تغییر در اندازه، شکل یا ظاهر پستان

• تغییر در پوست پستان، مانند •کمرنگ شدن و فرورفتگی در برخی نقاط پستان

•خروج مایع از نوک پستان بدون فشار

معکوس شدن نوک پستان

•درد مداوم در پستان یا زیر بغل

•تورم در زیر بغل یا اطراف ترقوه

• قرمزی یا چروک شدن و خارش پوست روی پستان

با این حال بسیاری از این علائم ممکن است در اثر تغییرات طبیعی بوده باشد و یا اینکه مشخصه یک وضعیت خوش خیم باشد. اما در هرصورت در صورت مشاهده هر کدام از این علائم حتما با پزشک مشورت کنید.

ممکن است بعد از معاینه و مشورت با پزشک، به شما توصیه شود دوباره بعد از یک مدت معین برای معاینه مراجعه کنید، این بدین معنی نیست که شما درحال ابتلا به سرطان پستان هستید، فقط برای انجام بررسی های کامل است و اصلا جای نگرانی وجود ندارد.

راه های کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان

1. داشتن وزنی مناسب

2. اجتناب از مصرف دخانیات و الکی

3. شیردادن مادر به بچه شیرخواره می تواند در کاهش خطر ریسک مادر به سرطان پستان مفید باشد

4. رژیم غذایی مناسب آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

پانیذ امین نوری - دانشجوی پزشکی

کدخبر: 651936 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟