همه چیز درباره یک اختلال کاملا مردانه

مشاهده خون در مایع منی می‌تواند علامت ترسناک و مضطرب‌کننده‌ای برای بیشتر مردان باشد. خوشبختانه، این خون همیشه نشان‌دهنده یک مشکل بزرگ نیست.

به گزارش رکنا ، برای مردان جوان‌تر از ۴۰ سال که هیچ‌گونه علائم مرتبط و عوامل خطرزای بیماری‌های نهفته را ندارند، خون در مایع منی خودبه‌خود ناپدید می‌شود.  اما برای مردان چهل‌ساله و بالاتر، احتمال بیشتری وجود دارد که خون در مایع منی نیاز به ارزیابی و درمان داشته باشد.

این امر به‌ویژه درمورد مردانی صادق است که به‌طور مکرر شاهد خون در مایع منی باشند و یا در هنگام ادرار یا انزال علائم مرتبطی داشته باشند. البته نباید فراموش کرد که مردانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان، اختلال خونریزی یا بیماری‌های دیگر باشند هم این علامت را مشاهده می‌کنند.

دلایل وجود خون در مایع منی

خون موجود در منی می‌تواند از چند منبع مختلف حاصل شده باشد:

هماتوسپرمی ناشی از عفونت و التهاب

این شایع‌ترین دلیل وجود خون در مایع منی است. خون می‌تواند از عفونت یا التهاب در هر یک از غدد یا مجاری که منی را تولید می‌کنند یا انتقال می‌دهند ناشی شود که شامل موارد زیر است:

پروستات (غده‌ای که بخش مایع بودن منی را تولید می‌کند.)

مجرای ادرار (مجرایی که ادرار و منی را از آلت تناسلی حمل می‌کند.)

اپیدیدیم و رگ وابران (ساختاری لوله‌مانند که اسپرم پیش از انزال در آن به بلوغ می‌رسد.)

کیسه منی (که مایعات بیشتری به مایع منی اضافه می‌کند.)

همچنین می‌تواند ناشی از عفونت‌های مقاربتی نظیر سوزاک یا کلامیدیا یا عفونت‌های ویروسی و باکتریایی دیگر باشد. عفونت و التهاب تقریبا در چهار مورد از هر 10مورد علت وجود خون در مایع منی است.

هماتوسپرمی ناشی از آسیب یا عمل پزشکی

خون در مایع منی بعد از انجام کارهای پزشکی شایع است. به‌عنوان مثال، از هر پنج مرد چهار نفر بعد از بافت‌برداری (بیوپسی) پروستات ممکن است به‌طور موقت در مایع منی خود خون مشاهده کنند. روش‌هایی که به‌عنوان درمان مشکلات ادراری استفاده می‌شوند نیز می‌توانند باعث آسیب خفیف و درنتیجه خونریزی موقت شوند که معمولا بعد از چند هفته از بین می‌رود.

پرتودرمانی، وازکتومی و تزریقاتی که برای هموروئید انجام می‌شود هم می‌تواند باعث مشاهده خون در منی شود. آسیب‌های جسمی به اندام‌های جنسی پس از شکستگی لگن، آسیب‌دیدگی بیضه، فعالیت جنسی یا خودارضایی بیش از حد یا دیگر آسیب‌ها نیز می‌توانند عامل بروز این مشکل باشند.

هماتوسپرمی ناشی از تومورها و پولیپ‌ها

در بررسی بیش از ۹۰۰ بیمار مبتلا به هماتوسپرمی مشخص شد که تنها 3/5درصد از آن‌ها تومور داشتند. بیشتر این تومورها در پروستات بودند. اگرچه خون در مایع منی می‌تواند با سرطان بیضه، مثانه و اندام‌های تولیدمثل و مجاری ادرار مرتبط باشد. مردان –به‌ویژه مردان سالخورده- که دیگر عوامل خطر سرطان را نیز دارا هستند، در صورت مشاهده خون در مایع منی باید معاینه و ارزیابی شوند.

پولیپ‌های موجود در دستگاه تولیدمثل که رشد خوش‌خیم دارند و مشکل پزشکی ایجاد نمی‌کنند نیز می‌توانند باعث ایجاد خون در مایع منی شوند.

هماتوسپرمی ناشی از مشکلات رگ‌های خونی

تمامی ساختارهای ظریف درگیر در انزال، از پروستات گرفته تا لوله‌های کوچکی که اسپرم را منتقل می‌کنند، حاوی رگ‌های خونی هستند. این‌ها می‌توانند آسیب ببینند و منجر به بروز خون در مایع منی شوند.

هماتوسپرمی ناشی از دیگر مشکلات پزشکی

فشار خون بالا، اچ‌آی‌وی، بیماری کبد، سرطان خون و شرایط پزشکی نیز با وجود خون در مایع منی مرتبط‌اند. در ۱۵ درصد موارد علت وجود خون در مایع منی را نمی‌توان یافت. در بسیاری از موارد خون در منی بدون درمان پزشک خودبه‌خود از بین می‌رود.

ترس از بدخیمی‌های نهفته بسیاری از افراد مبتلا به هماتوسپرمی را وامی‌دارد تا تحت معاینه قرار بگیرند و اگرچه مردان بالای ۴۰ سال با افزایش خطر بروز غده‌های بدخیم روبه‌رو هستند، بدخیمیِ دستگاه ادراری از نادرترین علل هماتوسپرمی است.

علائم مرتبط

هنگامی که به دنبال علت اصلی خون در مایع منی هستید، پزشک درمورد هرگونه علائم مرتبط از شما سوال خواهد کرد. از جمله:

خون در ادرار (هماتوری)

ادرار داغ یا همراه با سوزش یا سایر علائم ادرار دردناک

مشکل در تخلیه کامل ادرار

مثانه دردناک همراه با احساس تورم

انزال دردناک

نواحی متورم یا دردناک در اندام‌های جنسی یا خراش‌های مشخص ناشی از آسیب‌دیدگی

ترشحات آلت تناسلی یا دیگر علائم بیماری‌های مقاربتی

تب، نبض تند و فشار خون بالاتر از حد طبیعی

آزمایش و ارزیابی

برای تشخیص خون در مایع منی پزشک تاریخچه کامل بیمار را بررسی می‌کند و سوال‌هایی درباره علائمی که مشاهده کرده از او می‌پرسد: چطور و چه‌وقت متوجه خون در مایع منی شدی؟ آیا تنها یک بار در مایع منی خون مشاهده کردی یا چندین بار؟ آیا به تازگی آزمایش اورولوژی یا بیوپسی پروستات انجام دادی؟ چه داروهایی مصرف می‌کنی؟ و بسیاری از موارد دیگر.

پزشک همچنین یک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد که شامل بررسی دستگاه تناسلی برای توده‌ها یا تورم و معاینه دیجیتال رکتال جهت بررسی پروستات از نظر تورم، حساسیت و دیگر علائم خواهد بود. پزشک همچنین ممکن است آزمایش‌های زیر را برای بیمار تجویز کند:

آزمایش ادرار یا آنالیز ادراری برای شناسایی عفونت یا ناهنجاری‌های دیگر.

آزمایش STD در صورت مشکوک بودن به بیماری‌های مقاربتی.

آزمایش کاندوم در صورت وجود این احتمال که خون در مایع منی درواقع ناشی از قاعدگی همسر فرد باشد.

آزمایش PSA برای بررسی سرطان پروستات از طریق اندازه‌گیری ماده‌ای به نام آنتی‌ژن اختصاصی پروستات در خون.

دیگر آزمایش‌های اورولوژیک نظیر سیستوسکوپی، اولتراسوند، سی‌تی اسکن، ام‌آرآی برای ارزیابی بیشتر بیمار.

اگر پزشک مشکوک به سرطان پروستات یا شکل دیگری از سرطان باشد ممکن است برای ارزیابی بافت سرطان، بیوپسی سرطان انجام دهد. شیوع سرطان پروستات در مردان جوان‌تر پایین‌تر است و تنها 0/5 تا 0/6 درصد از موارد در مردان زیر ۴۵ سال مشاهده می‌شود.

از آن‌جا که درمورد زمان انجام آزمایش پی‌اس‌اِی (آنتی‌ژن اختصاصی پروستات) در میان پزشکان اتفاق نظر وجود ندارد، بسیاری از آن‌ها با لزوم انجام این آزمایش موافق نیستند. بعضی متخصصان می‌گویند این آزمایش تنها برای بیماران بالای ۵۰ سال لازم است، مگر این‌که بیمار سابقه خانوادگی سرطان پروستات داشته باشد. بعضی دیگر آزمایش پی‌اس‌اِی را برای تمامی بیماران هماتوسپرمی بالای ۴۰ سال پیشنهاد می‌کنند، زیرا می‌تواند نشانه سرطان پروستات باشد.

مردانی که هماتوسپرمی مداوم، خون در ادرار یا علائم دیگر را دارند، یا افراد بالای ۴۰ سال ممکن است نیاز به بافت‌برداری از پروستات داشته باشند تا به دنبال ناهنجاری‌های پروستات، کیسه منی و دیگر بافت‌ها باشند. در طول این عمل پزشک یک سوند را به داخل مقعد بیمار وارد می‌کند. این سوند امواج صوتی از خود ساطع می‌کند و امواج منعکس‌شده از بافت‌های اطراف را ثبت می‌کند.

درمان هماتوسپرمی

درمان این بیماری علل شناخته‌شده را هدف قرار می‌دهد؛ به این معنی که بستگی به آسیب‌های نهفته و زیربنایی دارد اما به کمترین معاینات و ساده‌ترین اطمینان‌ها نیاز دارد.

آنتی‌بیوتیک‌ها برای عفونت‌ها استفاده می‌شوند.

ممکن است یک داروی ضدالتهاب برای بعضی از التهاب‌ها تجویز شود.

اگر یک بیماری مقاربتی یا شرایط پزشکی نظیر فشار خون بالا یا بیماری کبد عامل بروز خون در مایع منی باشد، پزشک به درمان آن شرایط می‌پردازد.

وقتی خون در مایع منی ناشی از یک عمل اورولوژی که اخیرا انجام داده‌اید نظیر بیوپسی پروستات باشد، معمولا طی یک هفته خودش از بین می‌رود.

در مردان جوان، خود در مایع منی که تنها یک یا دو بار مشاهده شده و همراه با علائم دیگر نباشد یا سابقه بیماری خاصی وجود نداشته باشد، ممکن است بدون درمان از بین برود.

اگر به‌طور مکرر در مایع منی خود خون مشاهده می‌کنید و همراه با آن ادرار یا انزال دردناکی دارید بهتر است به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 639290 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟