معجزه 9 ماه بارداری

نیاز به مراقبت کردن، نیاز به عشق ورزیدن، و این را هنگامی متوجه می‌شویم که بدن ما شروع به پرورش یک معجزه می کند.

به گزارش رکنا ، زمانی که متوجه بارداری می‌شویم  اول از همه به این فکر می کنیم که حالا باید بیشتر از قبل مراقب خودم باشم و این اولین قدم عشق ورزی به فرزند  است. آنچه که در ادامه می‌خوانید تجربیات واقعی مادری است که آن‌ها را با شما به اشتراک گذاشته، از تجربیات و احساسات شخصی تا راهکارهایی که شاید جایی به کارتان بیاید. باید توجه داشته باشید که این تجربیات در افراد مختلف می‌توانند تا حدودی متفاوت باشند.

ماه اول بارداری

آغاز یک حس ناب

اکثرا زمانی که متوجه بارداری می‌شویم. 4 هفته یا حتی کمی بیشتر، از آن گذشته است ! اولین کاری که پس از تماشای دو خط صورتی نمایان شده روی بی‌بی‌چک، انجام می دهیم بی درنگ آزمایش خون است که خبر بارداری ما را 100‌درصد تایید می‌کند و بعد اولین تماس با دکتر !

اگر خوش شانس باشیم و فوری وقت دکتر بگیریم معاینه اول با یک سونوگرافی سطحی و توصیه های مراقبتی به اتمام می‌رسد در غیر این صورت اگر معاینه اول بعد از6 هفته بارداری باشد می توانیم اولین هیجان مادر شدن را با صدای قلب جنین تجربه کنیم که اشک شوق و نگاه امیدوار همراهش است. این صدا از قشنگ‌ترین ریتم‌هایی است که تا همیشه در ذهن باقی می‌ماند.

تجربه‌ من از ماه اول بارداری؛ حالت تهوع و چوب شور!

ماه های اول تا سوم بارداری در اکثر خانم ها همراه با حالت تهوع سپری می شود ! خوراکی هایی مثل چوب شور، نان سوخاری یا بیسکویت می‌تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند! همچنین غذا های چرب و تند یا غذا های ناسالمی که باعث افزایش نفخ هستند توصیه نمی‌شود.

حمل وسایل سنگین ، انجام دادن ورزش‌های سنگین بالا رفتن از پله و... از جمله کارهایی است که برای خانم های باردار ممنوع است. ورزش هایی مناسب بارداری وجود داردکه علاوه براینکه ضرری برای مادر و کودک ندارند می توانند به زایمان یا حفظ وزن متعادل مادر کمک کنند. ورزش هایی مانند یوگا، مخصوصا یوگا در آب که این اواخر برای خانم هایی که تصمیم به زایمان طبیعی دارند بسیار توصیه می شود.

ماه دوم بارداری

شروع رژیم غذایی

در ماه دوم بارداری یعنی دومین معاینه پزشکی، رشد جنین شما را متعجب می‌کند! جنین شکل گرفته و سر و بدن او کاملا مشخص است سر جنین که نصف کل طول بدنش شده به سمت سینه اش خمیده است. ترکیب چهره اش مانند گوش‌ها، سوراخ بینی، پلک ها و لب بالا در حال شکل گیری هستند. اندام تناسلی نیز شکل گرفته اما قابل تشخیص نیست. با دیدن همه اینها از اینکه هنوز نمی‌توانید حسش کنید متعجب می‌شوید.

تغییرات هورمونی در بارداری طبیعی است؟

در زمان بارداری زمان‌هایی هست که پر انرژی و شاداب هستید و البته وقت‌هایی هم خسته و کسل. گاهی هم بسیار زود رنج وحساس. دلیل این رفتارها را هم کسی متوجه نمی شود حتی خود شما! این امر تا حدودی طبیعی است و به خاطر اختلال هورمونی اتفاق می‌افتد. اگر این تغییرات زیاد شد بهتر است با پزشک مشورت کنید.

ماه سوم بارداری

ماه چکاپ و آزمایش

ماه سوم بارداری با یک دنیا امید شروع می‌شود. امید به اینکه این ماه دیگر از شر حالت تهوع راحت می شویم! در این ماه آزمایش اولیه غربالگری که بین هفته 11 تا 13 انجام می شود اطمینان نسبی از سلامت جنین را به مادر و پدر می دهد.

باز می رویم ملاقات جنین کوچولو! حرکت‌های جنین بیشتر شده و مدت کمتری استراحت می‌کند و یک اتفاق مهم اینکه یاد گرفته چطور نفس بکشد. دکتر توضیح می‌دهد که حالا دیگر صداهای بیرون روی جنین تاثیر می‌گذارند و بهتر است که موسیقی‌های آرام بخش گوش کنید. برای کوچولویتان شعر و آواز بخوانید و با او صحبت کنید!

کم کم منتظر حس کردن حرکاتش باشید، مخصوصا زمانی که طاق باز خوابیده‌اید! لحظه‌های بی‌نظیری در انتظار شماست...

ماه چهارم بارداری

لمس حرکات جنین

از ماه چهارم معمولا اکثر خانم ها از حال فیزیکی و روحی بهتری برخوردار هستند. هم به دلیل اینکه دوره حالت تهوع تموم می‌شود و مهمتر اینکه از سلامت جنین خود باخبرند. ماه چهارم ماهی است که اولین لگدهای جنین را حس می‌کنیم، یکی از قشنگترین احساس‌های دنیا.

در آن لحظه فرقی نمی‌کند کنار چه کسی و کجا باشید، فقط دوست دارید بلند بگویید «تکون خورد! حسش کردم!» این ماه تغییرات ظاهری خیلی ملموسی برای مادر اتفاق می‌افتد. شکل فیزیکی بدن کاملا تغییر کرده و ویار‌ها مشخص شده. به توصیه پزشکان تمام خوراکی‌های بی‌ضرر آزاد است.

ماه پنجم بارداری

نشانه های جدید

از ماه پنجم به لحاظ ظاهری و باطنی کاملا بارداری و حمل یک جنین در بدن را احساس می کنیم! زود تر خسته می‌شویم وکمتر می‌توانیم بنشینیم ، گاهی برای انجام کارهای روزانه نیاز به کمک گرفتن از همسر خود داریم. مرتب در ذهن‌مان می‌شماریم که در یک ساعت چند بار تکان خوردن جنین را احساس کردیم. برای تحریک ضربه‌های جنین پزشک ها خوردن شکلات و استراحت کردن را توصیه می‌کنند.

ماه پنجم با کمی بی‌خوابی همراه است که یکی از دلایل آن تکان خوردن جنین است. ورم دست و پا و زانو از این ماه کم کم شروع می‌شود. در بعضی از زنان به صورت ژنتیکی واریس مشاهده می شود که تنها توصیه می‌تواند کنترل افزایش وزن و استفاده از جوراب های واریس مخصوص بارداری باشد.

ماه ششم بارداری

آغاز شمارش معکوس

در ماه ششم بارداری و شروع سه ماهه آخر با یک سری مسائل تازه رو‌به‌رو می‌شویم؛ مثل سوزش معده، نفخ، افزایش ورم دست و پا، بدن درد و مخصوصا کمر درد که عموما به علت افزایش وزن است. سوزش معده بنا به تصور قدیمی ها به دلیل موهای جنین است، هرچقدر جنین پر‌موتر سوزش معده هم بیشتر! هر چند با وجود رشد موهای جنین در ماه ششم ولی هیچ تایید پزشکی برای این موضوع وجود ندارد. برای کاهش ورم دست و پا و بدن درد پزشکان معمولا کم کردن نمک و استراحت کردن بیشتر را توصیه می‌کنند.

این ماه بیشتر درگیر آماده سازی و خرید وسایل کودک می شویم چون جنسیت کودک در ششمین مراجعه ما مشخص شده بعضی از دکتر ها با سونوگرافی سه بعدی که برای این ماه توصیه می‌کنند جنسیت کودک را هم تشخیص می‌دهند در بعضی از مواقع به علت همکاری نکردن جنین تشخیص قطعی جنسیت به ماه هفتم موکول می‌شود! البته این‌روزها برخی پزشکان در ماه‌های سوم و چهارم هم قادر به تشخیص جنسیت هستند. نکته عجیب اینجاست که برخی مادران از همان اول جنسیت فرزندشان را احساس می کنند ، این حس با حدس وگمان‌های قبل از بارداری خیلی متفاوت است! این حس همان حس مادریست...

ماه هفتم بارداری

ماه شمارش حرکات جنین

از ماه هفتم بارداری تا زمان زایمان، مادر بیشترین اضافه وزن را تجربه می‌کند. جنین ما به تکامل رسیده. تمام اندام های ظاهری بدنش شکل گرفته. اگر خیلی خوش شانس باشیم در حین سونوگرافی حتی می‌توانیم لبخند زدن و پلک زدن و بازی کردن جنین را خیلی واضح ببینیم. جنین شروع به وزن گیری سریع کرده و طبیعتا هر چقدر بزرگتر می شود جای کمتری برای تکان خوردن دارد. این باعث می شود مادر گاهی از تکان‌های جنین از خواب بپرد! چیزی که دکترها توضیح می دهند لمس 10 ضربه جنین در 2 ساعت است.

ماه هشتم بارداری

انقباضات رحمی و استراحت بیشتر

ماه هشتم بارداری گاهی با انقباضات رحمی همراه است که لازمه آن استراحت بیشتر و البته انجام توصیه های پزشک است که به تجویز قرص یا آمپول برمی‌گردد. ماه‌های آخر ارتباط عاطفی بیشتری با کودک خود برقرار می‌کنیم انگار رسما حرف‌های زیادی برای گفتن با او داریم و وقتی عکس العمل‌های جنین را نسبت به صدا احساس می‌کنیم انگار انگیزه جدیدی برای حرف زدن داریم. سه ماه آخر بارداری زمان اصلی وزن‌گیری جنین است. برای همین مادر باید بیشتر به فکر خورد و خوراک خود باشد.

ماه نهم بارداری

پایان یک دلتنگی ‌9ماهه

ماه نهم شمارش معکوس آغاز می‌شود ، تقریبا تمام وسایل مورد نیاز کودک تهیه شده! تمام حرکات کودک را متوجه می شویم حتی گاهی تشخیص می دهیم که حرکت دستش بود یا پایش! نکته لذت بخش دیگر عکس‌العمل و تکان خوردن‌های او با صدای مادر است. همه اینها یک احساس بی تابی درون مادر بوجود می‌آورد که مرتب با خودش می‌گوید «کی‌ می‌شود بغلت کنم!» در واقع می خواهیم همه آن حس‌ها و عکس‌العمل‌ها به واقعیتی ملموس‌تر تبدیل شوند.

در ماه آخر تقریبا اکثر مادرها زمان سونوگرافی کودک خود را در حال مکیدن انگشتش می بینند ، توصیه دکتر برای ماه آخر مراجعه هفته‌ای به مطب و معاینه کامل است.ماه نهم انگار به اندازه کل بقیه هشت ماه زمان می‌برد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 639255 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟