آیا واقعا شب یلدا بار دیگر آمار کرونا را به اوج می‌رساند؟

به گزارش رکنا، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم و اعمال محدودیت‌های کرونایی که چند هفته متوالی در استان یزد در حال برگزاری است، موجب کاهش قابل توجه مبتلایان به کرونا و همچنین فوتی‌های ناشی از این بیماری شده است.

در استان یزد چند هفته قبل، تعداد بیماران مبتلا به کرونا که در بیمارستان‌ها بستری بودند به بیش از ۱۳۰۰ تن رسیده بود و حدود یک ماه قبل تعداد فوتی‌های کرونایی در یزد به ۳۰ نفر هم رسیده بود.

اما رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، موجب شد تا امروز تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان به کمتر از ۴۰۰ نفر برسد و تعداد فوتی‌ها نیز یک رقمی شود و استان یزد بعد از هفته‌های متوالی از حالت قرمز خارج شود.

با این وجود، تردیدی نیست که سیر نزولی مبتلایان به کرونا در شرایطی ادامه‌دار خواهد بود، که همچنان رعایت دستورالعمل‌ها ادامه داشته باشد و وضعیت، عادی قلمداد نشود.

محمود نوری شادکام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می‌گوید: کرونا همچنان مهمان ما است و نباید تصور کنیم که به این زودی از منزل و شهر و کشور ما خواهد رفت.

وی می‌افزاید: تا زمانی که واکسن به طول کامل در اختیار مردم قرار نگیرد، اکثر مردم واکسینه نشوند و داروی مناسبی در اختیار آنان قرار نگیرد باید همچنان به دستورالعمل‌های بهداشتی پایبند بمانیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد معتقد است: احتمالا کرونا تا آخر زمستان مهمان ما خواهد بود، لذا کمترین بی‌توجهی سبب می‌شود تا در دی یا بهمن ماه با فاجعه دیگری روبرو شویم.

به گفته مسئولین دانشگاه علوم پزشکی، عامل اصلی ابتلای بیماران کرونایی در پاییز و پیک سوم، دورهمی‌های خانوادگی بوده است.

با توجه به نزدیکی به شب یلدا، یکی از نگرانی‌های جدی مسئولین وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی، دورهمی‌های خانوادگی است که به واسطه این شب ممکن است انجام شود و بار دیگر شاهد افزایش مبتلایان به کرونا و به تبع آن اوج گرفتن مرگ و میر کرونایی در کشور و استان باشیم.

دو روز قبل ابراهیم سلمانی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در جمع خبرنگاران با اشاره به کاهش محدودیت‌ها کرونایی گفت: اگر دورهمی‌های خانوادگی شروع شود موجی جدید از شیوع کرونا را خواهیم داشت.

وی از رفت و آمد‌های خانوادگی به عنوان مهمترین عامل ابتلا به کرونا یاد کرد و اظهار داشت: با توجه به در پیش بودن شب یلدا بهتر است منع رفت و آمد‌ها و بسته بودن مغازه‌ها از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد تا پایان فصل سرد باقی بماند.

در همین ارتباط فاطمه‌سادات آقایی میبدی فوق‌تخصص بیماری‌های ریه عنوان کرد: اگر شب یلدا کنترل نشود و دورهمی‌های خانوادگی شکل گیرد ویروس کرونا مجددا باز خواهد گشت.

وی گفت: مسوولان باید از هم اکنون برای شب یلدا چاره اندیشی کنند، زیرا علت اصلی شیوع و اوج گرفتن کرونا دورهمی‌های خانوادگی است و لذا اگر کنترل نشود امکان اوج گرفتن دوباره کرونا وجود دارد.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: چند شب منتهی به یلدا باید محدودیت‌های شبانه از درب منزل اجرا گردد همانطور که ۱۳ فروردین این محدودیت اجرا شد و به نتایج خوبی منتهی گردید.

آقایی تأکید کرد: باید از دورهمی‌های خانوادگی پرهیز کرد، علت اصلی موج سوم کرونا در کشور و استان یزد تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی بود.

همه‌ی آنچه بیان شد، نشان می‌دهد که ادامه روند رو به کاهش ابتلا به کرونا را در شرایطی شاهد خواهیم بود که اشتباه خردادماه تکرار نشود و از عادی‌انگاری شرایط پرهیز شود.

از یاد نبریم که تعداد مرگ ومیر ناشی از کرونا در کشور اواخر اردیبهشت ما به کمتر از ۵۰ نفر رسیده بود، اما عادی قلمداد کردن وضعیت کار را به جایی رساند که تا چند هفته قبل روزانه قریب به ۵۰۰ بیمار کرونایی در کشور قربانی می‌شدند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 638258 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟