درمان لکه‌های سفید دندانی با یک ماده ارزان قیمت

رئیس گروه بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، گفت: کمبود مقاومت شخص و دندان می‌تواند به یکی از سه علل ارثی، مادر‌زادی یا اکتسابی باشد و می‌توان با استفاده از فلوراید دندان‌ها را نسبت به پوسیدگی مقاوم کرد.

ویدا احمدی‌پیما با اشاره به علل پوسیدگی دندان، گفت: در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان لایه‌ای میکروبی بر روی سطوح دندان‌ها تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: با گذشت زمان، میکروب‌های موجود در این لایه، مواد قندی موجود در غذاها را به اسید تبدیل کرده و این اسید مینای دندان را به مرور حل کرده و پوسیدگی ایجاد می‌شود.

رئیس گروه بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: چنانچه پس از مصرف مواد غذایی، سطح دندان‌ها تمیز نشود، میکروب‌های داخل دهان به همراه خرده‌های مواد غذایی و مواد قندی، لایه‌ای را روی دندان‌ها تشکیل می‌دهند که به آن پلاک میکروبی می‌گویند. پلاک میکروبی، نرم بی‌رنگ‌ و چسبنده بوده که به تنهایی با آب شسته نشده و برای پاک کردن آن از سطوح دندان‌ها باید ابتدا از نخ دندان استفاده و سپس دندان‌ها را به دقت مسواک زد.

وی با بیان این‌که پس از خوردن غذا و رسیدن مواد قندی به میکروب‌ها‌ی پلاک میکروبی‌، تقریبا دو تا پنج دقیقه بعد اسید تولید می‌شود،‌ افزود: طی ۱۰ دقیقه میزان این اسید به حداکثر مقدار رسیده و تا حدود یک ساعت محیط دهان در حالت اسیدی باقی مانده تا به حالت عادی بازگردد. بنابراین در مواردی که مسواک همراه ندارید لازم است حداقل دهان خود را پس از مصرف مواد غذایی با آب شستشو دهید.

رئیس گروه بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، با اشاره به اینکه مصرف مواد قندی و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از عوامل بروز پوسیدگی در دندان‌ها است، اظهار کرد: کمبود مقاومت شخص و دندان می‌تواند به یکی از سه علل ارثی، مادر‌زادی یا اکتسابی مربوط باشد و می‌توان با استفاده از فلوراید دندان‌ها را نسبت به پوسیدگی مقاوم کرد.

احمدی‌پیما، با اشاره به محل‌های شایع پوسیدگی‌، بیان کرد: در سنین اولیه رویش دندان‌های آسیای دائمی که دارای شیارهای عمیق بوده، به دلیل تجمع مواد غذایی در این نواحی احتمال ایجاد پوسیدگی خیلی زیاد است.

وی ادامه داد: از آنجایی که موهای مسواک به این نواحی دسترسی کافی ندارند و همچنین به دلیل عدم استفاده از نخ دندان، مواد غذایی در محل تجمع یافته و در نهایت احتمال پوسیدگی در این سطوح بالا می‌رود. این مناطق را تنها با استفاده از نخ دندان می‌توان تمیز کرد.

رئیس گروه بهداشت دهان ودندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، با بیان اینکه معمولا پلاک میکروبی در ناحیه طوق دندان تجمع می‌یابند، عنوان کرد: اگر در هنگام مسواک زدن دقت کافی برای تمیز کردن این ناحیه صورت نگیرد، پوسیدگی طوق دندان ایجاد می‌شود و تجمع پلاک میکروبی در ناحیه طوق دندان باعث بروزبیماری‌های لثه نیز می‌شود.

احمدی‌پیما با اشاره به علائم پوسیدگی دندان، اظهار کرد: تغییر رنگ مینای دندان ابتدا به رنگ سفید گچی و سپس به قهوه‌ای یا سیاه، سوراخ شدن دندان، بوی بد دهان، حساس بودن یا درد گرفتن دندان هنگام خوردن غذاهای سرد، ترش یا شیرین و گیر کردن مواد غذایی بین دندان‌ها وپاره شدن نخ دندان هنگام استفاده از آن بر اثر پوسیدگی بین دندانی از علائم پوسیدگی دندان‌ها است.

وی با اشاره به مراحل پیشرفت پوسیدگی، تاکید کرد: شروع پوسیدگی از مینای دندان بوده که معمولا با یک لکه سفید و در محل‌های شایع پوسیدگی آغاز می‌شود. در مراحل اولیه، لکه سفید فقط در صورت خشک کردن دندان قابل دیدن است، اما پس از مدتی روی دندان مرطوب نیز قابل مشاهده شده که این لکه سفید با گذشت زمان به رنگ قهوه‌ای یا سیاه تغییر می‌کند.

احمدی‌پیما افزود: گاهی ممکن است به دنبال آبسه دندانی، درد شدید دندان ایجاد و به طور ناگهانی نیز این درد ساکت شود؛ این علایم نشانه مرگ کامل مغز دندان است. چنین دندانی به عنوان کانون عفونی برای بدن محسوب شده که هر لحظه ممکن است باعث بروز مجدد عفونت شدید تورم و آبسه حاد شود. زمانی‌ که پوسیدگی به صورت لکه سفید باشد، امکان پیشگیری از تبدیل آن به حفره هنوز وجود دارد و با استفاده منظم از مسواک و نخ دندان می‌توان روند آن را معکوس کرد.

رئیس گروه بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه لکه سفید دندان انواع مختلف دارد، خاطرنشان کرد: نوعی از آن نشانه پوسیدگی دندان است که معمولا در محل‌های شایع پوسیدگی بوجود می‌آید.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 453819 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟