تشخیص زودهنگام سرطانه سینه با این راهکارها

یک متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه به زنان توصیه می‌شود شیوه و سبک زندگی خود را تغییر دهند، گفت: فعالیت‌های ورزشی حداقل دو تا سه بار در هفته به مدت 20 دقیقه در زنان ضروری بوده و بهتر است این فعالیت‌ها همراه با افزایش ضربان قلب باشد تا به عنوان یک عامل موثر از ابتلا به سرطان پستان پیشگیری کند.

دکتر الهام نقشینه با بیان اینکه سرطان پستان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ زنان به شمار می‌آید، اظهار کرد: از هر هفت زن یک نفر در طول عمر به سرطان پستان مبتلا می‌شود.

وی با بیان اینکه هنوز علت اصلی سرطان پستان مشخص نشده است، افزود: برخی عوامل می‌تواند زمینه ساز بروز سرطان سینه باشد که از جمله این عوامل می‌توان به شایع‌ترین علت که سن فرد است اشاره کرد، زیرا هر چه سن افزایش یابد نه تنها احتمال بروز سرطان سینه بلکه در تمامی سرطان‌ها افزایش می‌یابد و این عامل به ویژه پس از ۳۰ سالگی نقش بسزایی دارد.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه دومین فاکتور برای ابتلا به سرطان پستان سابقه خانوادگی بیمار است، اضافه کرد: در صورتی که فردی سابقه خانوادگی مثبت در این زمینه داشته باشد به ویژه بستگان درجه یک مانند مادر، خواهر یا دختر او دچار سرطان شده باشند احتمال ابتلا به سرطان وجود دارد.

نقشینه با بیان اینکه اگر سن ابتلا به سرطان پستان در سن پایین‌تر از سن یائسگی اتفاق افتد با ریسک خطر بیشتری همراه است، خاطرنشان کرد: ژن‌های خاصی نیز عامل ابتلا به سرطان پستان هستند که البته وجود این ژن‌ها تنها پنج درصد در ابتلا به سرطان پستان نقش دارد.

وی داشتن رژیم غذایی مناسب را با اهمیت دانست و ادامه داد: یکی دیگر از عواملی که می‌تواند زمینه ساز ابتلا به سرطان شود و ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش دهد رژیم غذایی فاقد آنتی اکسیدها شامل ویتامین A و C و E و سبزیجات است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر این نکته که استفاده از چربی‌های حیوانی و چربی‌های اشباع شده در رژیم غذایی نیز ریسک ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: چاقی نیز از دلایلی است که ریسک ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد.

نقشینه با بیان اینکه به زنان توصیه می‌شود شیوه و سبک زندگی خود را تغییر دهند، افزود: فعالیت‌های ورزشی حداقل دو تا سه بار در هفته به مدت ۲۰ دقیقه در زنان ضروری و بهتر است این فعالیت‌ها همراه با افزایش ضربان قلب باشد، تا به عنوان یک عامل موثر از ابتلا به سرطان پستان پیشگیری کند.

نخستین اقدام درمانی تشخیص زودهنگام است

وی با اشاره به اینکه الکل ماده‌ای است که به صورت مستقیم با سرطان سینه ارتباط دارد، گفت: در زنانی که سیگار مصرف می‌کنند احتمال ابتلا به سرطان سینه بیشتر مشاهده شده است.

این متخصص زنان و زایمان با تاکید بر این نکته که عوامل هورمونی و تولید مثل از دیگر عوامل مهم افزایش دهنده ریسک ابتلا به سرطان سینه محسوب می‌شود، ادامه داد: ریسک ابتلا به سرطان پستان در زنانی که نازایی دارند و یا افرادی که زودتر از زمان مقرر عادت ماهانه می‌شوند بیشتر است.

نقشینه باروری را به عنوان یک عامل محافظت کننده از ابتلا به سرطان پستان عنوان کرد و گفت: اگر سن بارداری کمتر از ۳۰ سالگی باشد نقش موثری در کاهش ریسک ابتلا به سرطان پستان دارد اما در بارداری در سنین بالای ۳۵ سال و یا عدم بارداری ریسک این سرطان افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر این نکته که اولین اقدام برای درمان سرطان سینه تشخیص زودهنگام است، خاطرنشان کرد: خانم‌ها می‌توانند با لمس پستان توده‌های آن را تشخیص دهند در صورت وجود چنین توده‌هایی به متخصص زنان مراجعه و برای اطمینان از سلامت پستان‌ها غربالگری سینه انجام دهند.

وی به اشتباهات رایج زنان درباره سرطان پستان اشاره کرد و افزود: اغلب اشتباهات رایج در بین زنان به وجود می‌آید که عنوان می‌کنند دچار سرطان سینه شده‌ام و این در حالی است که مبتلا به سرطان سینه نشده‌اند. خانم‌ها باید برای آگاهی از سلامت پستان‌ها معاینه مکرر و مداومی داشته باشند و این معاینات را در پایان هر دوره عادات ماهانه بلافاصله انجام دهند.

هر توده در پستان به معنای سرطان نیست

وی با بیان اینکه لمس توده و یا تومور سفت بدون درد،‌ ترشح خونی و یا آبکی از سینه، عدم تقارن و تناسب بین سینه‌ها از علایم سرطان است،‌ ادامه داد: هم‌چنین فرورفتگی در پوست، تغییر رنگ پوست مانند قرمزی و بزرگی غدد لنفاوی نیز می‌تواند نشان از ابتلا به سرطان باشد.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه وجود علایمی مانند درد و یا احساس سوزش که با تغییرات هورمونی در بافت سینه ایجاد می‌شوند از علائم سرطان پستان نیست، تصریح کرد: تشخیص نهایی سرطان پس از معاینه فیزیکی و غربالگری ماموگرافی ممکن است.

نقشینه با تاکید بر این نکته که وجود توده در پستان به معنای سرطانی بودن آن نیست، خاطرنشان کرد: توده‌های خوش‌خیم از بافت سینه هستند و مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کنند و سرطانی نمی‌شوند و توده‌های سرطانی معمولا سفت، کوچک و بدون درد هستند.

وی با بیان اینکه هدف از غربالگری و انجام ماموگرافی تشخیص و شناسایی توده‌های سرطانی در مراحل اولیه است، افزود: تشخیص زودهنگام موجب می‌شود درمان موفق‌تری صورت گیرد اما باید توجه داشت در بیشتر موارد توده‌هایی که با لمس کردن تشخیص داده می‌شوند بدخیم نیستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره اینکه معمولا پس از تشخیص، توده‌های بدخیم از طریق جراحی خارج می‌شوند، ادامه داد: درمان سرطان از طریق جراحی با روش‌های مختلف و در مراحل پیشرفته انجام می‌شود و در برخی موارد لازم است به طور کلی بافت سینه نیز برداشته شود.

نقشینه با اشاره به اینکه لازم است خانم‌ها هر ماه پس از عادات ماهانه اقدام به خود آزمایی سینه کنند، افزود: خانم‌ها پس از ۴۰ سالگی باید غربالگری ماموگرافی انجام دهند زیرا این امر موجب تشخیص سرطان در مراحل اولیه می‌شود و درمان را موفق‌تر می‌کند.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 450431 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟