زنان مبتلا به میگرن بخوانند/ممنوعیت غذایی برای تسکین این سردرد دردناک

دکتر نوید ابوالاحرار فلوشیپ فوق ‌تخصصی بیان کرد: سردرد از بد عمل کردن عضلات، عروق خونی و اعصاب ناشی می‌شود؛ گشاد شدن شریان ها و یا انقباض بیش از حد عضلات می‌تواند عصب های خاص و حساسی در مغز را تحریک کند و در نتیجه سردرد به وجود آورد.

وی در ادامه افزود : سردرد های میگرنی جز سردرد های شدید و گذرایی هستند که امروزه نسبتا شایع شده است که بیشتر در ناحیه گیج گاه و پیشانی و در یک طرف سر ایجاد می شود و مواردی از قبیل نور زیاد ، خستگی ، گرسنگی ، عادت ماهانه و هر اختلالی که سیستم عصبی را درگیر کند باعث بروز و تشدید این سردرد میشود .

تغذیه در انواع سردرد ها بخصوص سردردهای میگرنی بسیار حائز اهمیت و تاثیر گذار است ، انواع ادویه ها بخصوص ادویه های تند و عطر دار ، گوشت های فرآوری شده و غذاهای سرخ شده را افراد میگرنی باید به حداقل برسانند . تیرامین، یک ماده ای است که در برخی مواد غذایی دیده می شود که محرک شدید میگرن است . بخصوص در پنیرهای کهنه و شکلات به مقدار زیاد وجود دارد و بیماران دچار میگرن باید از مصرف این خوراکی‌ها بویژه پنیرهای سفت مثل پنیر تبریزی خودداری کنند.

این متخصص در رابطه با انواع دیگر سردردها اظهار کرد : نوع دیگری از سردرد ها شایع و خطرناک ، سردرد های تنشی نامیده می شود و معمولا بصورت نواری در دور سر احساس می شوند و علتش انقباض ماهیچه های زیر پوست سر است که این سردرد بر اثر تنش های روزانه ، اسپاسم و انقباض عضلات کاسه سر بوجود می آید .برای درمان این نوع سردرد توصیه می شود افراد از قرص های مسکن و یا سرد و گرم کردن پیشانی به کمک یک حوله، یا ماساژ Massage آرام شقیقه و گیجگاه استفاده کنند .

امروزه با تغییر در سبک زندگی و وابستگی بشر به تکنولوژی و استفاده بیش از اندازه و مداوم موبایل ، تبلت و لپ تاپ نوعی سردرد به انواع سردرد ها اضافه شده است که به تدریج رو به افزایش است و با نام سردرد با منشا گردن شناخته شده است.علت بوجود آمدن این نوع سردرد ها قرار دادن سر و گردن در وضعیت نامناسب به مدت طولانی است .این عمل در دراز مدت موجب آسیب دیدگی مهر های گردن و بروز سردرد های دردناک می شود .

ابوالاحرار متذکر شد: سردرد های خوشه ای شدیدترین درد را به همراه دارد، در عین حال کمتر از انواع دیگر شایع است. از هر ۱۰ فرد مبتلا به این بیماری، ۹ نفرشان مرد است که اغلب سیگاری ها در این گروه قراردارند معمولا درد، هر روز در یک ساعت معین بروز می کند و ممکن است روزها ، هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد. در هنگام شروع حمله، دردی شدید در یک طرف سر احساس می شود . ضمن آن که ممکن است آبریزش بینی و چشم از همان طرف سر آغاز شود .

وی در توصیه ای گفت: هنگامی که به این نوع سردرد مبتلا شدید ، سیگار نکشید و از انجام فعالیت های استرس زا خودداری کنید.

سردردها می تواند منشا مختلفی داشته باشد از دندان درد ، عفونت سینوس ها ،بیمارهای چشمی و فشارخون بالا گرفته تا تومورهای مغزی . این نوع سردرد ها که منشا مشخصی دارند با برطرف کردن مشکل از سوی منشا، بهبود میابد .نکته قابل ذکر این است که افراد بالای ۵۰سال حتما به سردرد هایی که دچار می شوند بی اعتنایی نکنند و حتما به پزشک Doctor مراجعه کنند چرا که گاهی این سردرد ها نشانه هایی از تومورهای مغزی است .

این فوق تخصص درد تاکید کرد : سردرد های دیگری هم هستند که با منشا درد صورت آغاز می شوند ، بدین شکل که درد در ناحیه ای از صورت ایجاد می شود و کم کم در نواحی دیگر منتشر می شود.این نوع از سردرد ها بسیار دردناک است و بصورت تیزکشنده و برنده در فرد بوجود می آید و با جویدن ،آشامیدن ،صحبت کردن و... تشدید می شود و همچنین بیماری های مانند ام اس در این افراد بیشتر دیده می شود و معمولا درمان این نوع سردرد ها با داروهای خوراکی است ولی اگر فرد در برابر دارو مقاوم باشد برای درمان پزشک مربوطه باید هسته عصبی که در مغز قرار دارد را با اشعه ایکس بسوزاند این عمل باعث می شود فرد تا مدت های طولانی دچار این نوع سردرد نشود .

وی افزود : سردرد های ناگهانی و با شدت زیاد هم عامل مهمی است که باید بررسی جدی شود زیرا ممکن باعث خون ریزی های داخل مغز شوند و در نتیجه موجب مرگ بیمار شود .سردرد هایی که به تدریج تعداد دفعات آن در هفته زیاد می شود و یا به تدریج درد در ناحیه سر زیاد می گردد سر درد های جدی هستند که نیاز به بررسی دارند همچنین سردرد هایی که با یک بیماری زمینه همراه باشد مانند سرطان ، عفونت و ... هم باید تحت نظر پزشک قرار بگیرند چرا که ممکن است مغز درگیر عفونت و یا تومور های مغزی شود

سردردهای که با تب ، سفت شدن گردن ، کم شدن هوشیاری ، کاهش تعادل ، تهوع و استفراغ همراه باشند نیز جز موارد خطرناک محسوب می شود.

این پزشک در رابطه با سردرد های صبحگاهی بیان کرد : همه سردردهای صبحگاهی خطرناک نیست، چرا که برخی از آنها به علت صحیح نخوابیدن ،بالش نامناسب و نداشتن خواب کافی بوجود می آید ولی سردرد‌هایی که فقط صبح‌ها وجود دارد و دائم هستند ، ممکن است به عللی مانند تومورمغزی یا وقفه تنفسی حین خواب (آپنه خواب) مربوط باشد که باعث افزایش فشار داخل مغز می‌شود. به همین علت هم این نوع سردردها باید بررسی پزشکی شوند.

این متخصص در پایان خاطر نشان کرد : هورمون هایی مانند استروژن می‌توانند باعث بدتر شدن سردرد شوند. از آن جایی که خانم ها طی عادات ماهیانه متحمل نوسانات هورمونی در بدن می‌شوند و نیز به علت ضعیف بودن آمادگی جسمانی خانم نسبت به مردان، احتمال بروز سردرد در خانم ها دو برابر آقایان است. همچنین خانم ها بیشتر از آقایان به انواع خاص سردرد مخصوصا میگرن دچار می‌شوند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

اولین عکس از جسد 2 تروریست در حمله تروریستی اهواز

فیلم لحظه حمله تروریستی در اهواز

تلخ ترین تصویر از کودک خونین در حادثه اهواز+ فیلم ها

سخنگوی سپاه پاسداران: جریان الاهوازیه عامل حمله تروریستی در اهواز است

فوری / تیراندازی مجدد در محل حادثه تروریستی اهواز + فیلم

اولین تصاویر از حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح اهواز + فیلم

اولین فیلم از حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز + فیلم

فوری / حمله تروریستی به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز+ فیلم

روحانی از پرسه زنی دختران و پسران نذری بگیر در ایام عزاداری انتقاد کرد!

این فیلم تمام ایرانیان را در دنیا تکان داد / چه بلایی بر سر سمیه در کمپ منافقین آمد

حمید و 2 فرزندش قربانی عشوه زنانه ناهید شد!

مرد کلاردشتی زنش را از پشت بام به کوچه پرت کرد / زن بی نوا در دم جان باخت

عروس جوان را در بیمارستان مشهد گرو نگه داشته اند / او از یک حادثه دلخراش نجات یافته است + عکس

قاتلی که خودش را جای مقتول معرفی کرد ! + عکس دادگاه تهران

تجاوز به عروس های جوان هنگام مشاوره زناشویی در اتاق مشاور + عکس

پدر داماد عاشق عروسش شد و به او تجاوز کرد!

 

کدخبر: 418418 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟