عمر طولانی تر با این فعالیت های روزانه

محققان در پژوهش‌های جدید خود پنج عادتی که عمر افراد را تا بیش از یک دهه نسبت به دیگران افزایش می‌دهد، مورد بررسی قرار داده اند.

در مطالعه گسترده‌ای که برای ۱۲۳ هزار نفر از شهروندان آمریکایی انجام گرفت، مشخص شد افرادی که ۵ عادت فعالیت روتین را دنبال می‌کنند، بیش از یک دهه نسبت به سایر افراد عمر می‌کنند و این فعالیت‌ها شامل نکشیدن سیگار، حفظ تناسب اندام، ورزش Sport کردن به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در روز، داشتن یک رژیم غذایی مناسب و مصرف میوه، سبزی و دانه‌های مغذی و کاهش مصرف گوشت قرمز، چربی‌های اشباع شده و قند و در آخر مصرف نکردن نوشیدنی‌های الکلی است.

براساس این مطالعات مرگ و میر در میان افرادی که تمام این ۵ فعالیت را رعایت می‌کردند، ۷۴ درصد نسبت به سایرین کمتر بوده است همچنین زنانی که این فعالیت‌ها را انجام می‌دادند، ۱۴ سال بیشتر از زنان دیگر عمر کردندو این میزان برای مردان ۱۲ سال بوده است.

شما ممکن است طی سال‌های زندگی خود به روش زندگی ناسالم عادت کرده باشید؛ در این شرایط نمی‌توانید یک شبه تمام عادات بد خود را کنار بگذارید اما واقعیت این است که می‌توانید با کنار گذاشتن یک عادت و فعالیت روزانه ناسالم، یک فعالیت سالم یا تمام این ۵ مورد را انجام دهید؛ به عنوان مثال شما ممکن است با ترک سیگار به ورزش کردن بیشتر روی بیاورید.

مطالعات نشان داده است که انجام هر کدام از این فعالیت‌ها و تبدیل آن‌ها به عادت روزانه می‌تواند مانع از مرگ زودرس شود؛ این مطالعه توسط محققان دانشگاه هاروارد، محققان آمریکا، بریتانیا، چین و هلند انجام شده است. نتایج تایید شده این مطالعه در مجله پزشکی بریتانیا نیز منتشر شده است.

در این مطالعه محققان بررسی کردند که عادت و نوع شیوه زندگی شهروندان چگونه بر طول عمر آن‌ها تاثیر می‌گذارد و چه بیماری باعث مرگ و میر آن‌ها شده است؟ البته محققان عواملی مانند بیماری‌های ژنتیکی و سوابق خانوادگی این افراد را نیز در نظر گرفتند.

رژیم غذایی شرکت کنندگان بر اساس شاخص جایگزین تغذیه سالم سنجیده شد و در این سیستم امتیاز دهی مواردی، چون مصرف زیاد سبزیجات، میوه، آجیل، دانه‌های روغنی، اسید‌های چرب اشباع نشده و اسید‌های چرب امگا ۳ و همچنین مصرف کم گوشت قرمز و فرآوری شده، نوشیدنی‌های شیرین شکر، چربی‌های ترانس و نمک توجه شده بود که رژیم غذایی شرکت کنندگانی که میزان شاخص آن‌ها از ۴۰ بیشتر بود، رژیم غذایی سالم محسوب می‌شد.

جامعه آماری گسترده از مزایای این مطالعه بود با این حال محققان با محدودیت‌هایی نیز روبرو بودند؛ به طور مثال سابقه پزشکی افراد، وضعیت اجتماعی و اقتصادی شرکت کنندگان از دید محققان مغفول مانده است؛ بنابراین می‌توان گفت این یافته‌ها با توجه به جمعیت کشور‌ها و بافت فرهنگی اجتماعی آن‌ها متفاوت است.

 

 

کدخبر: 383804 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟