قرص های رنگی را در دسترس کودکان نگذارید

ناریا ابوالقاسمی معاون اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت در دومین روز از هفته پیشگیری از مسمومیت ها که روز پیشگیری از مسمومیت ها در کودکان نامگذاری شده است گفت: مسمومیت در کودکان یک تا پنج ساله از شیوع زیادی برخوردار است که در این میان خوردن مواد سمی فراوانی زیادی دارد و نشان دهنده کنجکاوی کودک و بی دقتی والدین است.  مواد سمی را کودک ببلعد یا استنشاق کند، مواد سمی مانند آفت کش ها، مونوکسید کربن، انواع فلزات، گرد و غبار و موادی که حاوی سرب هستند، عامل مسمومیت در کودکان می شود . تزریق بیش از حد هر ماده ای در کودک ایجاد مسمومیت می کند و بعضی مسمومیت ها مانند آفت کش ها از راه چشم و مخاط وارد بدن کودک می شوند، نیش برخی حشرات نیز ایجاد مسمومیت می کند که گاهی واکنش آلرژیک می دهد و گاهی منجر به مرگ کودک می شود. 
وی گفت: بیشترین علت مرگ در اثر مسمومیت، مصرف داروها بوده است و بعد از آن مخدرها و مواد توهم زا، حشره کش ها و مواد نفتی هستند. متادون یکی از موادی است که خانواده ها برای ترک مواد مخدر Drugs استفاده می کنند، اما این ماده گاهی با بی دقتی والدین موجب مسمومیت کودک می شود و در اکثر مواقع مرگ کودک را به دنبال دارد.کودکان زیر پنج سال بیش از سایر کودکان در معرض مسمومیت هستند لذا مواد سمی و داروها باید از دسترس کودکان دور باشد و باید توجه شود که قرص های رنگ درخشان به کودکان نشان داده نشود و داروها تحت عنوان شکلات اطلاق نشود. 
معاون اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت با بیان اینکه حوادث و سوانح با آمار 20 درصدی دومین علت مرگ و میر در کودکان محسوب می شود، گفت: مسمومیت ها چهارمین علت مرگ و میر کودکان در بین حوادث و سوانح را تشکیل می دهد که 8.6 درصد از میزان کل مرگ و میرها در گروه حوادث و سوانح را دربردارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 320274 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟