نایین گوهری در دل کویر / سفر به نایین تجربه ای به یاد ماندنی + عکس جاهای دیدنی

به گزارش خبرنگار رکنا، چند روزی به شهرستان نایین سفر کردم، شهری با مردمانی مومن و خونگرم و مهمان نواز که به هنگام ورود به این شهر اولین چیزی که نگاهم را به خود جلب کرد بناهای تاریخی و قدیمی این شهر بود که برخی از آن ها موزه شده بودند. چند روزی در نایین در یک ساختمان قدیمی با سقف های گنبدی شکل که روح آدمی را جلا می دهد اسکان داشتم.
در این شهر با وجود آب لوله کشی شده، هنوز مردمانی بودند که لباس های خود را در فضایی به نام رخت شورخانه که متصل به آب چشمه بود، می شستند و در قسمت های مختلف این شهرستان کویری آب انبارهای بسیاری به چشم می خورد که از آب آن برای نوشیدن استفاده می کنند. این سازه به منظور ذخیره آب در فصول پرآب و استفاده از آن در بقیه ایام سال ساخته شده اند.

 موضوعی که نظرم را خیلی به خود جلب کرد، این بود که صبح های زود  به رسم ادب و آئین قدیمی در خانه خود را جهت مهمان نوازی باز گذاشته و با روی گشاده و فنجانی چای و گز و شیرینی های محلی میزبان مهمانان ناخوانده بودند.اصالت این شهر و مردمانش سبب این شد که بخواهم بیشتر در مورد این شهر بدانم.

شهرستان نایین دارای آب و هوایی کویری است و اختلاف درجه حرارت شب و روز در فصول سال کاملاً محسوس است و بارش آن بسیار کم و تابستان‌ها طولانی و بدون باران است. بخش عمده شهرستان نایین سرزمینی کویری است که یکی اززیباترین جاذبه‌های طبیعی این شهرستان محسوب می‌شود.

این شهرستان در حال حاضر شامل دو بخش مرکزی و انارک سه منقطه شهری به نام نائین، بافران و انارک و پنج دهستان است.

تاریخ بنای اولیه شهرنایین به دوران قبل ازاسلام باز می گردد. صحت این ادعا راعلاوه برنوشته های مورخین و جغرافیا نویسان قدیم، گویش محلی خاص مردم نایین تقویت می کند. با مراجعه به منابع  مختلف ﻣﻲبینیم نایین درقبل ازاسلام مرکز اداری و خدماتی بخشی ازناحیه یزد بود .

بااستقرار اسلام، در بیشتر شهرهای ایران و ورود این آیین به این شهر ، نایین موقعیت خود را همچون گذشته حفظ کرد.

در قرن پنجم هجری ،شهر نایین مانند دیگر شهرهای نز دیک به اصفهان مورد توجه قرار گرفت. در نیمه اول این  قرن ناصر خسرو، درسفرمشهورش از نائین عبور کرد و به این شهر اشاره نمود.

در دوران مغول، با روی کارآمدن  ایلخانان آثار مهم و با ارزشی مانند مسجد بابا عبدالله، عمارت امامزاده سلطان سیدعلی و مناره مسجدجامع در نایین ساخته شد.

در نیمه اول قرن هشتم هجری، ملک اشرف پس از شکست از شیخ ابو اسحاق اینجو در شیراز و فراربه یزد، بیشتر آبادی ها و شهرها ی یزد را خراب کرد و به نایین رسید .

درجنگی که در سال 744 هجری درنایین بین او و امیر مبارزالد ین از امرای آل مظفر به وقوع پیوست ملک اشرف شکست خورد. این جنگ باعث خرابی نایین شد و خلقی عظیم کشته شدند.

در دوران حکمرانی ایلخانان نایین از اصلاحات و تحولی که در بسیاری از شهرهای ایران آغاز شده بود بی بهر ه نماند. رونق اقتصادی دوره مغول نایین را که در کنار شاه راه خلیج فارس و ری و سلطانیه قرار گرفته بود به صورت شهری پرجمعیت و آباد دراورد .در این زمان و بخصوص درعصر حکومت غازان و سلطان محمد اولجایتو و وزارت خواجه رشیدالدین فضل الله در نائین آثار با ارزشی ساخته شد. برخی از این آثار در عداد بناهای کم نظیر به شمار می روند و نمایانگر پیشرفت معماری اسلامی ایرانی آن عصر می باشند.این رونق و پیشرفت نسبی علاوه بر آن که باعث احداث مساجد و بناهای متعددی گردید اقوام و خانواده های مختلفی را نیز از دیگر شهرهای ایران به نایین سرازیر کرد. از جمله این اقوام، عده ای از امیرزادگان و امراء مغول بودند که به همراه  خانواده ها و اقوام و ملازمین خود به نایین آمدند و دراین شهر و روستاها و  قصبات اطراف آن ساکن شدند.   

جاهای دیدنی نایین

آسیاب آبی ریگاره
 

آسیاب آبی ریگاره

 

بازار تاریخی نایین

بازار تاریخی نایین

چهارطاقی سِپرو یادگاری از ساسانیان

چهارطاقی سپرو یادگار دوره ساسانیان

خانه تاریخی پیرنیا

خانه تاریخی پیرنیا

خانه فاطمی_ها

خانه فاطمی ها

قلعه محمدیه (عاشورگاه)

قلعه محمدیه (عاشورگاه)

کارگاه_های عبا بافی

کارگاه های عبابافی

مسجد جامع ناییین

مسجد جامع نایین

نارین قلعه (قلعه نارنج)

نارین قلعه (قلعه نارنج)

چهره های مشهور شهر نایین

از مشاهیر شهر نایین می توان از افراد زیر نام برد:

  • میرزا نصرالله خان نائینی (نصرالله مشیرالدوله)
  • حسن پیرنیا (مشیرالدوله)
  • حسین پیرنیا (مؤتمن الملک)
  • ابوالحسن پیرنیا (معاضدالسلطنه)
  • حسین فاطمی
  • تیمسار مصطفی سجادی نائینی
  • عبدالحسین طبا
  • مهدی مشیر فاطمی (عمادالسلطنه)

لازم به ذکر است که اطلاعات مربوط به تاریخچه این شهر از سایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد نایین است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کدخبر: 986942 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مونا آجورلو
آیا این خبر مفید بود؟