خیابان چراغان استانبول

 

اما همه جاذبه‌های شهر هزار مسجد استانبول در این موارد خلاصه نمی‌شود. کافی است در فصل مناسب به‌صورت رفت و برگشتی، بلیط استانبول به تهران را بخرید تا با عبور از دروازه‌های شهر، به یک نمایشگاه هنری قدم بگذارید. بسیاری از خیابان‌های استانبول محل نمایش هنرهای صوتی و تصویری جذاب هنرمندان خیابانی است.

بین کوچه‌ها و خیابان‌های معروف استانبول، خیابان چراغان یکی از معابر زیبای شهر محسوب‌می‌شود. با پیاده‌روی در خیابان چراغان، حس جادویی سفر به تاریخ، یا تماشای یک موزه جذاب قدیمی به سراغتان می‌آید. در ادامه کمی دقیق‌تر خیابان چراغان استانبول را معرفی می‌کنیم.

خیابان چراغان کجاست؟

چراغان خیابانی در محله ییلدیز منطقه بشیکتاش است. برای شروع خیابان‌گردی در چراغان می‌توانید اول خودتان را به میدان بشیکتاش برسانید. این میدان قدیمی در استانبول اروپایی قرار دارد. میدانی که بین کافه‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید شلوغ اطرافش گم‌می‌شود اما همین شلوغی، آن را بین گردشگران و اهالی استانبول محبوب می‌کند.

برای دسترسی به میدان بشیکتاش راه‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال با متروی خط  به ایستگاه بشیکتاش بروید یا با استفاده از اتوبوس در ایستگاه اسکله بشیکتاش پیاده شوید. بعد از کمی گشت‌وگذار اطراف میدان، حالا نوبت به آشنایی با خیابان چراغان استانبول می‌رسد. تقریبا در ضلع جنوب‌شرقی میدان بشیکتاش، تابلوی خیابان چراغان استانبول را می‌بینید.سفر ما از این جا شروع می‌شود و تا اورتاکوی ادامه دارد.

زیبا، قدیمی و درخشان، مثل خیابان چراغان

شاید درختان قدیمی صنوبر در دو طرف خیابان چراغان استانبول شما را یاد خیابان ولیعصر(عج) خودمان بیاندازد شاد هم به نظرتان اصلا شبیه هم نباشند. اما به‌هرحال خیابان چراغان به عنوان آخرین جای دیدنی قبل از خرید بلیط ارزان استانبول به تهران، ارزش بازدید را دارد. درختان قدیمی صنوبر که در لاین راست و چپ خیابان چراغان ردیف شده‌اند، زیبایی و حال‌وهوای نوستالژیک دیگری به خیابان می‌بخشند.

هنگام پیاده‌ روی در خیابان چراغان کمی به دیوارها توجه کنید. تابلوهای نقاشی روی دیوارها به‌چشم‌می‌خورد که تاریخ پرفرازونشیب ترکیه را برای رهگذران، نشان می‌دهد. یک نمایش جذاب از گذر زمان که هر عابری را برای مدتی به خودش جذب می‌کند. حتی اگر دقیق‌تر ببینید، عکس رضاشاه را در آن برهه تاریخی، بین اتفاقات کوچک و بزرگ دیگر، روی دیوار پیدا می‌کنید.

 

محبوبیت خیابان چراغان استانبول فقط در نقاشی‌هایش خلاصه نمی‌شود. هر قسمت از خیابان که احساس خستگی به سراغتان آمد کمی چشم بچرخانید تا کافه یا رستورانی زیبا به شما خوش‌آمد بگوید. کافه‌ها و رستوران‌های خیابان چراغان هم دلیل خوبی برای تجربه پیاده‌روی در این خیابان است.

هنگام تماشای خیابان چراغان، حتما بافت قدیمی و تاریخی بعضی از بناها توجه شما را جلب می‌کند. این خیابان به‌جز محل عبور عابر پیاده، کافه، رستوران و تصاویر تاریخی، جاهای دیدنی معروف دیگری هم دارد که در بخش بعدی به آن‌ها می‌پردازیم.

دیدنی‌های خیابان چراغان استانبول

خیابان چراغان استانبول حکایت‌های گوناگونی برای تعریف دارد. جاهای دیدنی مختلفی که هر گردشگری قبل از خرید بلیط ارزان استانبول به تهران و بازگشتش، باید تماشایشان کند.

پارک ییلدیز

در سمت راست خیابان، هنگام حرکت از بشیکتاش به سمت اورتاکوی، یکی از اولین نتخاب‌ها برای شروع یک روز توریستی، پارک ییلدیز است. این پارک تاریخی، یکی از زرگترین پارک‌های استانبول به‌شمارمی‌رود. پارک ییلدیز دو در ورودی دارد که یکی از آن‌ها، به خیابان چراغان و دیگری در خیابان پالانگا باز می‌شود. پارکی با دو دریاچه مصنوعی که درختان ارغوان، شاه بلوط هندی، سرو، کاج، سرخدار، سدر، ون و بلوط آن، نفس رهگذران را تازه می‌کند. هم‌چنین گیاهان مگنولیا، برگ‌بو و لاله‌های رنگارنگ، در گوشه‌وکنار پارک، دیده می‌شوند.

تاریخچه پارک ییلدیز

تاریخچه پارک ییلدیز

در دوران امپراتوری روم شرقی، این منطقه طبیعی، جنگلی بود که از آن به عنوان شکارگاه سلطنتی استفاده می‌کردند. صدها سال بعد، آب‌وهوای عالی و چشم‌انداز زیبای این محل، پادشاهان عثمانی را برای ساخت عمارت‌هایی در اطراف آن، وسوسه کرد. بعد از مدتی اولین کاخ در این جنگل با نام کاخ ییلدیز به معنی ستاره، ساخته شد و برای همیشه اسم این طبیعت کم‌نظیر را به باغ ییلدیز و بعد از آن به پارک ییلدیز تغییر داد.

سالیان درازی گذشت و کم کم المان‌های مختلفی به پارک ییلدیز اضافه شد. از مسجد حمیدیه، مقر نظامی، کارگاه‌های ریخته‌گری، تعمیرات و نجاری و عمارت‌های متعدد امروزه فقط سه عمارت چادیر، مالتا و شاله کیوسک باقی مانده‌است. البته یک کارخانه چینی‌سازی هم درون پارک ییلدیز فعالیت می‌کند.

برای تماشای عمارت شاله در روزهای بازدید عمومی باید به بلندترین بخش پارک یعنی ییلدیز شاله بروید که محل شکار سلطان عبدالحمید در سال 1880 بود. کمی آن‌طرف‌تر هم عمارت مالتا قرار دارد. جایی که روزی، برادر سلطان عبدالحمید در آن زندانی بود حالا با چشم‌اندازی از تنگه بسفر، برای صرف صبحانه و ناهار، از مردم پذیرایی می‌کند. البته برای اینکه خودتان را به یک عصرانه دلچسب مهمان کنید، عمارت چادیر هم گزینه خوبی خواهد بود.

زمان‌های بازدید از پارک ییلدیز

زمان‌های بازدید از پارک

پارک شبانه‌روزی ییلدیز ورودی ندارد ولی برای استفاده از پارکینگ باید هزینه بپردازید. علاوه‌براین کارخانه چینی‌سازی از دوشنبه تا جمعه به‌جز تعطیلات مذهبی بین ساعات 9 صبح تا 6 عصر برای بازدید عموم باز است.

کاخ چراغان

چراغان یکی از آن کاخ‌های جذاب و زیبای دوران عثمانی است که تماشایش ارزش تاخیر در خرید بلیط ارزان استانبول به تهران را دارد. این کاخ زیبا با نمای بیرونی سنگ مرمر، یکی از جلوه‌های باشکوه معماری دوران عثمانی را به‌نمایش می‌گذارد.

کاخ چراغان

کاخ چراغان؛ از کجا به کجا

کاخ چراغان را می‌توان آخرین کاخی دانست که امپراتوری عثمانی در دوران حیاتش بنا کرد. این کاخ طی 12 سال با طراحی معمار مشهور ارمنی سرکیس بالیان و فرزندانش ساخته شد. کاخ چراغان درحقیقت یک بنای جذاب از جنس چوب بود که سراسر دیوارهای بیرونی‌اش را مرمر می‌پوشاند. علاوه‌براین یک دیوار مرمری هم این کاخ را به کاخ ییلدیز مرتبط می‌کرد.

اما با آتش‌سوزی سال 1910، به‌جز دیوارهای خارجی قصر، دیگری اثری از آن همه جلال و جبروت باقی نماند. تا این که یک شرکت ژاپنی کل بنا را خرید و بعد از بازسازی، آن را به یک هتل خیره‌کننده، لوکس و گران تبدیل کرد. امروزه هتل چراغان عضو هتل‌های زنجیره‌ای کمپینسکی است و یکی از شیک‌ترین هتل‌های ترکیه و یکی از گران‌ترین هتل‌های دنیا محسوب‌می‌شود.

هتل چراغان

هتل چراغان

این هتل با 315 اتاق از انواع اتاق معمولی، سوئیت، سوئیت‌های  و کاخ سوئیت، از مهمانان خود پذیرایی می‌کند. برای تجربه اقامت در گران‌ترین اتاق این هتل باید محل اقامت سلطان را انتخاب کنید. هم‌چنین سوئیت وزیر سلطان بین سوئیت‌های  به‌چشم‌می‌خورد.

کافه‌ها و رستوران‌های شیک و مجلل این هتل هم ازدیگر امکانات لوکس آن محسوب‌می‌شوند. پیشنهاد می‌کنم درصورت اقامت، صبحانه‌های معروف رستوران لاله‌دان و صرف غذا در بشقاب‌های مهرشده با امضای سلطنتی در رستوران توگرا را ازدست‌ندهید. علاوه‌براین کافه فوموآر هم تجربه دل‌انگیز نوشیدن قهوه ترک در فضای سبز باغ را برایتان رقم می‌زند.

ناگفته نماند که برای تماشای بخش‌های تاریخی کاخ چراغان و استفاده از امکاناتی مثل حمام ترکی، سالن ماساژ، سالن ورزشی، استخر روباز و وای فای رایگان حتما نباید در هتل اقامت داشته باشید.

هتل چهار فصل

هتل چهار فصل یا فورسیزن بسفورس را هم می‌توانید در خیابان چراغان استانبول پیدا کنید. این هتل پنج ستاره با امکانات مختلف شامل خدمات اسپا، استخر سرپوشیده و روباز، سوپرمارکت، سینما، حمام ترکی و سنتی، رستوران و خدمات نگهداری نوزاد و کودک، یکی از محل‌های اقامت نزدیک به جاهای دیدنی خیابان چراغان است.

هتل چهار فصل -2

ساختمان‌های مهم خیابان چراغان

خیابان چراغان علاوه‌بر جاهای دیدنی، بناهای اداری و آموزشی مهمی را در خود جای داده‌است. برای مثال دادگاه قدیمی که یکی از سازه‌های مهم استانبول به‌شمارمی‌رود، در خیابان چراغان قرار دارد. البته این ساختمان الان به عنوان پردیس دانشگاه فاتح سلطان محمت فعالیت می‌کند. دانشگاه گالاتاسرای، دبیرستان بشیکتاش آناتولی، دبیرستان کاباتاش، ایستگاه پلیس ییلدیز در ورودی پارک ییلدیز، دانشگاه باهچه شهیر، هتل چهار فصل و اداره پلیس منطقه بشیکتاش ازجمله ساختمان‌های عمومی مهم این خیابان محسوب‌می‌شوند.

ساختمان‌های مهم خیابان چراغان

 

کدخبر: 972960 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟