تنگه کافرین ایلام چه شکلی است؟

به گزارش رکنا ، قصد داریم راهی استان زیبای ایلام و دره های شگفت انگیزش شویم تا پوکت ایران را به شما معرفی کنیم. شهرستان بدره در 80 کیلومتری ایلام، از بهترین مکان هایی است که توریست ها می توانند برای سفری ماجراجویانه در دل طبیعت انتخاب کنند. این شهرستان دارای تنگه های بسیار زیبایی است که هر توریستی را محو تماشا می کند؛ تنگه کافرین از معروف ترین تنگه های این منطقه می باشد.

تنگه کافرین در ارتفاع 700 متری از سطح دریا و در دل کوه های سر به فلک کشیده مانشت، دینارکوه و کبیرکوه قرار گرفته؛ وجود این ارتفاعات تاثیر به سزایی در شکل گیری این تنگه داشته است. در این تنگه رودخانه ای جریان دارد که از رشته کوه های مرتفع کبیرکوه سرچشمه می گیرد و در انتهای مسیر به رودخانه سیمره می رسد. وجود این رودخانه طراوت خاصی به منطقه بخشیده است. تنگه کافرین در ایلام که حدود 2 کیلومتر امتداد پیدا می کند، چشم اندازی از سد و رودخانه سیمره را به نمایش گذاشته که نظاره آن برای هر توریستی لذتبخش می باشد. گفتنی است که تنگه کافرین را با نام های تنگ کافرین، تنگه شداد و تنگه کافری هم می شناسند. وقتی از بومیان منطقه در رابطه با دلیل نامگذاری این مکان سوال می کنیم، می گویند مقاومت مردم محلی در برابر حمله عرب ها سبب شده که این منطقه از جانب آن ها تنگه کافرین نامیده شود.

تنگه کافرین

وقتی به تماشای این جاذبه طبیعی و خیره کننده می نشینید، آثاری از معماری دوره های مختلف تاریخ را مشاهده می کنید؛ گفته می شود قدمت زندگی بشر در این منطقه به 3 هزار سال قبل بازمی گردد. در پی کاوش هایی که باستان شناسان در این منطقه انجام داده اند، بقایایی نظیر گچ بری های نفیس، رواق هایی با طاق های قوسی شکل، پایه ستون ها و اشیای فلزی یافت شده که مربوط به عصر نوسنگی، دوره ساسانی و دوره های آهن می باشند. حضور گردشگران در این منطقه سبب گشته آسیب های جبران ناپذیری به تنگه وارد شود که این آسیب ها روز به روز بیشتر هم می شود.

دیدنی های تنگه کافرین

جالب است بدانید که بیش از 30 اثر تاریخی در شهرستان بدره وجود دارد که در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده اند. در کنار جلوه های بصری تنگ کافری، گردشگران تور داخلی می توانند نظاره گر جاذبه های گردشگری دیگری همچون غار شداد، برکه آب زمزم، زیارتگاه جابر، آبشار کافرین و جنگل های بلوط که در اطراف تنگه واقع شده اند باشند تا سفری خاطره انگیز را تجربه کنند. جنگل های بلوط زیستگاه گیاهان و گونه های جانوری متعددی است؛ جالب است بدانید شاخص ترین جانوری که در این جنگل ها پناه گرفته سنجاب ایرانی می باشد.

دیدنی های تنگه کافرین

سنجاب ایرانی در جنگل های تنگه کافرین

سنجاب ایرانی جانوری است که در جنگل های بلوط تنگه کافری زیادی دیده می شود و می توان گفت زیستگاه اصلی آن همین جنگل می باشد. موهای پشتی این سنجاب به رنگ خاکستری مایل به قهوه ای بوده، موی سر و دم آن قرمز حنایی است و زیر بدن آن به رنگ زرد می باشد. این ترکیب رنگ ها جذابیت های سنجاب ایرانی را دوچندان نموده است. سنجاب ها معمولا 2 بار در سال (اواخر زمستان و اوایل بهار) جفت گیری می کنند. مراحل بارداری آن ها بین 30 تا 45 روز به طول می انجامد که در هر مرتبه بین 3 تا 8 بچه به دنیا می آورند؛ بچه هایی که به دنیا می آیند بی مو هستند و چشم هایشان هم بسته می باشد.

تفریحات تنگه کافرین

تفریحات تنگه کافرین

تفریح در میان صخره های مرتفع این منطقه حس و حال خاصی دارد. از جمله تفریحات مفرحی که در تنگه کافری موجب سرگرمی توریست ها می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قایقرانی: جریان آب رودخانه در میانه تنگه، قایقرانی را به مهم ترین تفریح این منطقه تبدیل کرده است. گردشگران می توانند با استفاده از کرایه قایق دل به آب بزنند و از شکوه و زیبایی های تنگه کافرین دیدن کنند.

قایقرانی در تنگه کافرین

عکاسی: عکس گرفتن از مناظر بی بدیل و خیره کننده تنگه از دیگر دلایلی است که گردشگران را راهی این مکان شگفت انگیز می کند.

ماهیگیری: ماهیگیری از فعالیت های محبوب ایرانیان است که در این منطقه هم انجام می شود. گردشگران این امکان را دارند که در صورت همراه داشتن لوازم ماهیگیری در رودخانه سمیره ماهیگیری کنند.

مسیر دسترسی به تنگه کافرین

برای رسیدن به تنگه کافرین باید از کنار سنگ شکنی که در 3 کیلومتری شمال شهرک ولیعصر (جاده ایلام به دره شهر) قرار دارد مسیر خود را ادامه دهید؛ توجه داشته باشید از زمانی که سد سیمره احداث گشته، طی کردن این مسیر بدون قایق امکان پذیر نبوده و لازم است توریست ها با استفاده از قایق رودخانه را پشت سر بگذارند تا به تنگه برسند. خوب است بدانید که موقعیت جغرافیایی این تنگه N332228 E465957 می باشد.

دسترسی به تنگه کافرین

بهترین زمان سفر به تنگه کافرین

از آن جایی که دمای این منطقه در فصول سرد سال بسیار کاهش پیدا می کند، بهترین زمانی که می توانید راهی تنگه ی کافرین شوید فصول بهار و تابستان می باشد. برای تماشای مناظر دل انگیز و زیبایی ها بی حد و وصف این منطقه بهتر است ماه های فروردین و اردیبهشت را برای سفر خود انتخاب نمایید.

آدرس تنگه کافرین

استان ایلام/ شهرستان بدره/ جاده ایلام-بدره/ 15 کیلومتری شمال شهر بدره آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 635247 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟