قدیمی‌ترین نقاشی در یک غار مخوف کشف شد+عکس

باستان شناسان یک نقاشی دیواری را در غاری واقع در اندونزی کشف کرده‌اند که می­‌تواند قدیمی‌­ترین نقاشی از جانداران باشد که تا به حال یافت شده است. این نقاشی بیش از چهل هزار سال سن دارد و طرح یک گاو است!

نقاشی حتی از تصاویر معروف حیواناتی که در غارهای فرانسه و اسپانیا یافته شده هم قدیمی­‌تر است. این نقاشی که به تازگی کشف شده، در غاری در برنو (Borneo) توسط محققانی از کشورهای استرالیا و اندونزی یافت شده است.

ماکسیم اوبرت (Maxime Aubert) نویسنده‌ی ارشد تحقیقات، باستان شناس و ژئوشیمیست از استرالیا معتقد است که "قدیمی‌­ترین اثر هنری روی دیواره‌ی غار همین مورد است که ما ثبت کرده‌ایم، یک نقاشی بزرگ از یک حیوان ناشناخته، که به احتمال زیاد گونه‌­ای وحشی از گاو باشد که شاید هنوز در جنگل­های برنو هم یافت بشود. حالا این اثر به عنوان قدیمی­‌ترین هنر Art ترسیمی شناخته می­‌شود."

در مقاله­‌ای که در نوامبر سال 2018 در نشریه‌ی نیچر (Nature) به چاپ رسید، دانشمندان اعلام کردند که ظاهرا قدمت نقاشی سنگی برآمده از غار برنو، حوالی زمان شکل‌گیری تجمعات انسان­‌ها در اروپا بوده است. "درست در همان زمانی که هنرهای سنتی در نیمه‌ی غربی اروپا شکل می­‌گرفت، در نیمه‌ی شرقی آسیا هم شکل گرفت."

در بخش دیگری از این نشریه چنین آمده است:"این موضوع یا یک اتفاق ساده بوده است و یا نتیجه‌ی همگرایی فرهنگی در سطح وسیعی از مناطق و یا نتیجه یک مهاجرت عظیم از نواحی شرقی آسیا بوده است و یا دلیل ناشناخته‌ی دیگری داشته."

اوبرت به NPR گفت که این نقاشی یکی از هزاران نقاشی و طرح هایی است که در گروهی از غارهای آهکی در کوه‌­های دست نیافتنی اطراف جزیره‌ی برنو (در بخشی از اندونزی که به آن کلیمانتان (Kalimantan) می‌گویند) کشیده شده است.

باستان شناسان در دهه‌ی 90 میلادی برای یافتن نقاشی‌ در غار به آنجا رفتند. وقتی عکس‌های نقاشی­‌ها را به بومی‌­ها نشان دادند، از بومی­‌ها شنیدند که "اوه، بله، ما چیزی شبیه به این در غارها دیده‌­ایم" در نظر داشته باشید که رفتن به این غارها آسان نبود.

این نشریه عنوان کرده که "برای اینکه به غارها برسند، اوبرت و تیمش از قمه برای قطع کردن ساقه‌ی گیاهان جنگلی که راه را برای رسیدن به غارها می‌بست، استفاده کردند."

در ادامه در نشریه آمده است که: "به کلاه غارنوردان لامپ بسته شده تا تاریکی را روشن کنند. آن­ها کیلومترها در غارهایی که با صدها طراحی باستانی زینت داده شده بود، راه رفتند و خزیدند تا به نقاشی برسند و آن را به ثبت برسانند. آنها به یک سنگ معدنی خاص که در نقاشی استفاده شده بود، نیاز داشتند تا بتوانند با کمک تکنولوژی عمر آن را از روی استهلاک عنصر اورانیوم تخمین بزنند."

اوبرت گفته است: "در مورد اکثر نقاشی‌ها باید بگویم که ما نمی‌توانیم واقعا نمونه‌برداری کنیم."

با این تفاسیر پس چطور طول عمر نقاشی‌ها مشخص می‌شود؟ برای ثبت عمر نقاشی­‌ها وسیله‌ای مورد استفاده قرار می‌­گیرد که عناصر اورانیوم و توریم در سنگ‌­های زیر نقاشی‌­ها را اندازه‌گیری می­‌کند. در این حالت، باستان‌شناسان متوجه می‌شوند که قدیمی‌­ترین نقاشی متعلق به 40000 تا 52000 سال پیش است.

البته ناگفته نماند که تکه‌ی کوچک و ظریفی از طرح برای تحلیل­‌های تکمیلی در حین نمونه‌­برداری با هدف تخمین عمر، برداشته شد. تکه­‌های بسیار کوچک سنگ هم در پودرها به صورت دستی همگن و خورد شد تا به عنوان ملات آهک و پاستل استفاده شود.

طبق نظر اوبرت "بعضی از کارها وقعا یک اثر هنری هستند و صرفاً یک طرح انتزاعی نیستند. " او در ادامه گفت: "یک نفر تصمیم گرفته آنچه را که درک کرده و دیده را به تصویر بکشد، حالا چه آن چیز یک حیوان بوده باشد و یا یک انسان. آنها این اثر هنری را خلق کردند و با هدف هم این کار را انجام دادند."

متخصصان معتقدند که نقاش­‌ها همواره به این غارها سفر می­‌کردند تا نقاشی­‌های خود را تکمیل­‌تر کنند و این کار تا 20000 سال پیش انجام می‌­شد و باعث شده بود که کارشان به مرور زمان پیچیده­‌تر نیز بشود.

برنو در زمانی که این نقاشی­‌ها کشیده می‌­شد، به بخش اصلی جنوب شرقی آسیا وصل بود. دانشمندان معتقدند که این موضوع با زمان نقاشی­‌های حیوانات در غار چاوت (Chauvet) در فرانسه که تا 33500 تا 37000 سال پیش قدمت دارد، همزمان بوده است.

اینکه آیا موج جدیدی از انسان­‌های مهاجر از آفریقا این هنر نقاشی بر غار را با خود آورده‌اند یا این نقاشی­‌ها بعداً نقاشی شده‌اند، همچنان واضح نیست اما قدیمی‌ترین طراحی­هایی که روی دیواره‌ی غارها یافت شده متعلق به آفریقاست. آن­‌ها نقاشی­‌های انتزاعی هستند و متعلق به 73000 سال پیش می‌باشند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 443424 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟