دریاچه شومی که شیطان نام دارد+عکس

دریاچه شیطان

یکی از مکان‌های مافوق طبیعی در روسیه، یک دریاچه به نام دریاچه شیطان Evil (Shaitan Lake) است. دریاچه شیطان در منطقه اورزوم (Urzhum)، در۴۰ کیلومتری شهر کیرو (Kirov) و ۷۷۲ کیلومتری مسکو واقع شده است. این دریاچه بیضی شکل محصور شده توسط جنگل‌های زیبا مکان موردعلاقه بومی‌ها نیست، آن‌ها در این دریاچه نه ماهیگیری می‌کنند و نه شنا می‌کنند زیرا این دریاچه از نظرشان شوم است. ویژگی متمایز و مشخص این دریاچه این است که جزایر کوچک پوشیده شده از علف و درخت روی سطح دریاچه پراکنده شده‌اند. ویژگی دیگری که سبب شیطانی شدن نام آن شده، وجود فواره‌های کوچک آب است که از زیر دریاچه بالا می‌آیند و صدای همهمه‌ی این فواره‌ها حتی در دورترین نقاط جنگل به گوش می‌رسد.

بومی‌ها می‌گویند در زمان‌های قدیم در این مکان یک جنگ بزرگ بین دو قبیله رخ داده است. یکی از قبایل خدایان خوب را می‌پرستیدند اما دشمنانشان به پرستش روح شیطان مشغول بودند که انسان‌های خوب را فریب می‌داد و آن‌ها را به خودکشی Suicide کردن تشویق می‌کرد. اشک‌های بی پایان زنان و کودکان این افراد باعث شد که این دریاچه شکل بگیرد و تبدیل به پناهگاهی برای زندگی شیطان در زیر آب‌ها شود. شیطان این فواره‌ها را ایجاد می‌کند و بنابراین کسی جرات شنا کردن در آنجا را ندارد.

هرچند که علم و دانش توضیحات ویژه خود را برای این پدیده دارد و حقیقت امر حتی حیرت‌آورتر از خود افسانه است. در عمق ۱۱ متری، دهانه دریاچه به شکل یک کانال در بالای ناحیه «اسفنجی » شکلی قرار گرفته که از سنگ آهک تشکیل شده است. ته دریاچه دارای سوراخ‌ها، کانال‌ها، وغارهای فراوانی است و زیر آن‌ها آب با شدت در حال جریان است. با گذر زمان بخشی از گل ولای‌های انتهای دریاچه فرو ریخته است و در نتیجه سبب مسدود شدن این کانال‌ها و افزایش فشار آب شده است. گاهی این نواحی سطحی متراکم، ناگهان در اثر فشار آب باز می‌شوند و فواره‌هایی به وجود می‌آورند که به سطح دریاچه می‌رسد و تا ارتفاع ۱۰ متر به بالا پرتاب می‌شود. اغلب اوقات سطح آب صرفا در نواحی تصادفی دریاچه قل‌قل می‌کند و صدای همهمه‌ مانندی ایجاد می‌شود. این رویداد بیشتر در طول بهار که یخ‌های دریاچه آب می‌شوند و همینطور بعد از باران‌های سیل‌آسا رخ می‌دهد.

این جریان‌های زیر آب همچنین عامل ایجاد جزایر شناور در سطح دریاچه هستند که از کناره‌های دریاچه به همراه درخت‌های در حال رویش جدا شده‌اند. این جزایر کوچک توسط جریان‌های زیر آب به جلو رانده می‌شوند و برخی به قدری مستحکم هستند که می‌توانند یک انسان را روی خود نگه دارند.

در قرن ۱۹ میلادی یک مزرعه‌دار بومی به نام آقای موسولوف (Mosolov) متوجه شد که اهالی روستا به صورت غیر قانونی در جنگل‌های متعلق به او در حال شکستن درختان هستند، در نتیجه آقای موسولوف تنبیه ترسناکی برای آن‌ها در نظر گرفت. او به جای جریمه کردن روستایی‌ها دستور داد تا هر کدام از متخلفین را با یک قایق به مرکز دریاچه ببرند و آن‌ها را وادار کنند که تا ساحل دریاچه شنا کنند. گفته می‌شود که این مجازات، شکستن غیر قانونی درختان را به سرعت متوقف کرد زیرا بومی‌ها به شدت از این دریاچه وحشت داشتند. البته از آن زمان به بعد روس‌ها شجاع تر شده‌اند و امروزه این دریاچه معروف، یکی از مکان‌های مافوق طبیعی در روسیه برای گردشگری و به ‌ویژه ماهی‌گیری است.

در انتها باید خاطرنشان کرد که وجود مکان‌های مافوق طبیعی در روسیه و هر جای دیگری از دنیا سبب ایجاد جذابیت‌های اسرارآمیزی برای آن کشورها می‌شود و این مناطق سالانه درآمد زیادی را از ناحیه‌ی جذب گردشگران نصیب دولت‌ها می‌کنند، هرچند باید توجه داشت که ارائه توضیحات علمی در مورد پدیده‌های غیرعادی اشاره شده در بالا چیزی از جذابیت مکان‌های مافوق طبیعی در روسیه کم نکرده است.

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 431479 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟