بشقاب غذاهای دریایی خاص ترین غذا در میان مردم دانمارک

دانمارک کشوری با مساحت 43.069 کیلومتر مربع در شمال اروپا قرار گرفته است. پایتخت این کشور کپنهاگ و جمعیت آن ۵/۵ میلیون نفر است. زبان این کشور دانمارکی و زبان‌های فاروئی، گرینلندی و آلمانی نیز به عنوان زبان‌های محلی در دانمارک رسمیت دارند. با اینکه این کشور در سال ۱۹۷۳ به اتحادیه اروپا پیوسته اما وارد حوزه یورو نشده و واحد پول آن کرون دانمارک است. دین ۸۰ درصد مردم دانمارک مسیحی لوتری است.

دانمارک جنوبی‌ترین کشور اسکاندیناوی و تنها مرز آن با کشور آلمان است. این کشور توسط پل Bridge دریایی به نام اورسوند به سوئد متصل می‌شود. جالب است بدانید کشور دانمارک از نظر کم بودن اختلاف درآمد مردم، در رتبه اول و از نظر سرانه درآمد در رتبه هفتم جهان قرار دارد. دانمارک به عنوان کشوری با کم‌ترین فساد اداری در جهان به شمار می‌آید و به عنوان شادترین کشور جهان لقب گرفته است. از نظر جغرافیایی دانمارک سرزمینی کم ارتفاع و بیشتر نقاط آن در نزدیکی ساحل دریا قرار دارند. بخش اعظم خاک این کشور از جلگه‌های سرسبز و بسیار حاصل خیز تشکیل شده است. از نظر آب و هوایی نیز آب و هوای آن معتدل، مرطوب و پرباران است. و اما فرهنگ غذایی دانمارک!بی‌شک بخشی از علل شاد بودن مردم این کشورمربوط به سبک و فرهنگ غذایی است. غذا‌های دانمارکی بسیار خوش آب‌ورنگ و خوش‌عطروبو هستند و هنگامی که با خلاقیت کپنهاگی ترکیب می‌شوند، سبک بی‌نظیری را خلق می‌کنند؛ علاوه بر این سرآشپز‌های معروف و تعداد بالای ستاره‌های میشلن رستوران‌های کپهانگ، این کشور را به مقصدی مناسب برای طرفداران شکم تبدیل کرده است.

فرهنگ غذایی دانمارک که توسط بومیان این کشور و بر پایه محصولات سنتی شکل گرفته است، به عنوان یکی از انواع سبک‌های غذایی اروپایی شناخته می‌شود. غذاهای اصلی دانمارکی عمدتا برپایه محصولات پروتئینی و انواع گوشت قرمز و سفید است. با توجه به نبود ادویه‌جات در این کشور، ادویه‌های مانند دارچین، فلفل، هل، جوز هندی و غیره به عنوان محصول وارداتی در تهیه انواع غذا‌ها استفاده می‌شود.

به خاطر بندر بودن کپهانگ بشقاب غذاهای دریایی جایگاه ویژه‌ای در وعده‌های غذایی مردم دانمارک دارد. یکی از خوراک‌های دریایی کلاسیک دانمارکی به نام مارینرده سیلد (Marinerde Sild) است که در این غذا فیله ماهی هرینگ را در سس مخصوصی با ترکیب سرکه، شکر، نمک، خردل و میخک می‌خوابانند و با نان چاودار دانمارکی میل می‌کنند. این غذا بین دانمارکی‌ها بسیار پرطرفدار است.

فرید کالر یا کوفته گوشت دانمارکی نیز از غذا‌های محبوب است که گوشت چرخ کرده گوساله یا بز را با تخم مرغ، آرد سوخاری، شیر و ادویه مخلوط کرده و به صورت گلوله‌های نسبتا بزرگ با کره سرخ می‌کنند. این غذا معمولا با کلم یا سیب زمینی سرو می‌شود.

اسموربرود (smorrebrod) یک ساندویچ رایج کپنهاگی است که به جای دو تکه نان، یک تکه دارد، به همین دلیل به آن ساندویچ روباز می‌گویند. این ساندویچ معمولا با تست چاودار قهوه‌ای رنگ سرو شده و روی آن تخم مرغ، میگو، ماهی سالمون، گوشت یا سبزیجات قرار می‌گیرد.

کافه و رستوران

با وجود تعداد و تنوع رستوران‌ها و غذاخوری‌های کپنهاگ، انتخاب بسیار دشوار است. برای خوردن ساندویچ‌های خوشمزه به کافه‌های کنار کانال نیهاون بروید. اگر دوست دارید غذا‌های سنتی میل کنید، رستوران‌های محله وستربرو و نوربرو بهترین غذا‌های سنتی را دارند. میدان اصلی شهر یعنی رادهوس‌پلادسن و حوالی پارک تیووُلی مملو از دکه‌های هات‌داگ‌ فروشی است هم‎چنین رستوران‌های اصیل نیز در خیابان استروگت بسیار دیده می‌شوند.

در کپنهاگ رستوران د پال به ماهی مخصوص، کافه ریزراز که یک کافه زیرزمینی در جنوب استروگت است به ماهی کبابی و غذا‌های مدیترانه‌ایش معروف است. اگر می‌‌خواهید به یک رستوران فوق لوکس و مدرن بروید، رستوران مدرن نما (noma) که یکی از بهترین رستوران‌های جهان است را به شما پیشنهاد می‌دهیم. رستوران Aros food hall نیز واقع در نزدیکی ARoS Aarhus Kunstmuseum یکی از رستوران‌های معروف دانمارک به حساب می‌آید.

 

کدخبر: 381085 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟