لیست امن ترین کشورهای جهان

هر ساله سازمان‌های مختلف وضعیت کشورهای گوناگون را از منظرها و شاخص‌های مختلف ارزیابی می‌کنند. یکی از فواید تدارک چنین ارزیابی‌هایی، آشنایی مسئولان و مردمان کشورهای مختلف نسبت به شماری از مؤلفه‌های زیستی مهم است. در این متن، به فهرست امن‌ترین کشورهای جهان می‌پردازیم.

شاخص جهانی صلح (GPI) هر ساله توسط مؤسسه اقتصاد و صلح منتشر می‌‌شود. این مؤسسه با بهره‌مندی از ۲۳ شاخص مختلف از‌جمله سطح جرم Crime و جنایات خشونت‌آمیز، روابط با کشورهای همسایه، نبود جنگ، میزان مشارکت در مأموریت‌های تأمین صلح سازمان ملل، آموزش و… ، ۱۶۲ کشور را رتبه‌بندی می‌‌کند. در گزارش مربوط به سال ۲۰۱۷ که به‌تازگی توسط این مؤسسه منتشر شده است، ده کشور نخست فهرست امن‌ترین کشورهای جهان به شرح زیرند:

ایسلند (امتیاز GPI : 1.111) : این کشور دارای سطح بالایی از دموکراسی، برابری جنسیتی بوده و در‌عین‌حال، دارای کمترین تعداد زندان Prison است. نرخ سواد در این کشور ۹۹درصد بوده و هیچ هزینه‌ای بابت تحصیل در هیچ مقطعی وجود ندارد. این کشور همچنین در صدر لیست سرانه مطالعات قرار گرفته‌اند.

نیوزلند (امتیاز GPI: 1.241): این کشور دارای روابط دوستانه بسیار خوبی با همسایه‌های خویش بوده و از سیستم قضایی عادلانه‌ای برخوردار است. این کشور، همچنین دارای سیستم آموزشی و مراقبت‌های بهداشتی پیشرفته‌ای است.

پرتغال (امتیاز GPI: 1.258): این کشور نسبت به سال‌های گذشته بهبود قابل‌توجهی از خود نشان داده است. این بهبود به ویژه در کاهش درگیری‌های خارجی مشاهده می‌شود. علاوه‌براین، میزان جنایات در این کشور در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

اتریش (امتیاز GPI: 1.265): این کشور به دلیل قوانین مربوط به حفاظت از محیط‌زیست و بازیافت، در جهان شناخته شده است. همچنین نرخ جنایت Crime و جرم در این کشور بسیار کم است.

دانمارک (امتیاز GPI: 1.337): دانمارک تحت عنوان شادترین کشور جهان شناخته شده است. نرخ سواد بالا، سیستم‌های پیشرفته مراقبت‌های بهداشتی و سطح بالای رفاه اجتماعی، از‌جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این کشور به شمار می‌روند.

جمهوری چک (امتیاز GPI: 1.360): صنعت گردشگری در این کشور، حرف اول را می‌زند. همچنین نرخ جرم در این کشور در سطحی بسیار پایین قرار دارد.

اسلوونی (امتیاز GPI: 1.364): علاوه بر نرخ پایین جرم و جنایت، این کشور دارای حال‌و‌هوایی آرامش‌بخش است.

کانادا (امتیاز GPI: 1.371): کانادا امنیت شهروندان خویش را در صدر اولویت‌های خود قرار داده است؛ از‌این‌رو، نرخ جرم و جنایت در این کشور بسیار پایین است. علاوه‌براین، کانادا یکی از کشورهای با‌سواد جهان محسوب می‌شود.

سوئیس (امتیاز GPI: 1.373): شهرهای تمیز، نرخ پایین جرم و کیفیت بالای مواد غذایی، جزو مشخصه‌های اصلی کشور سوئیس به‌شمار می روند. سطح درآمد در این کشور بالا و نرخ مالیات نسبت به آن بسیار پایین است. همچنین این کشور به سبزترین کشور جهان لقب گرفته است.

ژاپن (امتیاز GPI: 1.408): نرخ جرم و جنایت در این کشور تکنولوژیکی بسیار کم است. همچنین این کشور فاقد ارتش بوده و در‌عین‌حال رابطه‌ای دوستانه با کشورهای همسایه خویش دارد.

به‌طور‌کلی، این گزارش نشان داده است که نسبت به سال قبل، ۹۳ کشور میزان صلح و امنیت خود را بهبود بخشیده‌اند و در‌عین‌حال، میزان صلح و امنیت در ۶۸ کشور کاهش یافته است؛ بدین‌ترتیب، نتایج به‌دست‌آمده از این گزارش بهتر از نتایج سال ۲۰۱۶ است. از بین دوازده کشور که در صدر لیست قرار گرفته‌اند، هشت مورد در قاره اروپا قرار گرفته‌اند. همچنین کشورهای سوریه، افغانستان و عراق تحت عنوان خطرناک‌ترین کشورهای جهان تلقی شده‌اند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 343539 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟