سه محله ی دیدنی در استانبول

FENER : 
نام این محله بر گرفته از کلمه ی یونانی Φανάρι و به معنای فانوس است . پس از فتح کنستانتینوپولیس به دست مسلمانان عثمانی در زمان پادشاهی سلطان محمد دوم (سلطان محمد فاتح) به سال 1453 میلادی ، جمعیت عمدتا مسیحی و یونانی تبار آن شهر به تدریج در این محله گرد هم آمدند . خانواده های مرفه در ساحل خلیج و سایرخانواده ها در امتداد جنوب غربی محله سکنی گزیدند . این جمعیت از اهالی شاخص و تحصیل کرده شهر به شمار می رفتند و اکثرا مسلط به دانش و ادبیات و حتی چند زبان خارجی بودند . سلسله ی عثمانی تا مدت ها از افراد این خانواده ها جهت مذاکرات و مراودات سیاسی و اقتصادی با دیگر دول منطقه و به عنوان مترجم و یا دیپلمات استفاده می نمود . تا این که طی منازعات به وجود آمده در اواخر دهه ی دوم و اوایل دهه ی سوم قرن بیستم میلادی بین انقلابیون جریان ملی ترکیه و یونان و نیز جریانات منجر به تصرف مناطق شمالی قبرس توسط جمهوری ترکیه در نیمه ی دهه ی 1970 میلادی ، بسیاری از خانواده های یونانی تبار استانبول و محله ی فِنر ، به تدریج اقدام به ترک شهر و مهاجرت به کشور یونان و یا سایر کشورهای منطقه نمودند . هم اکنون مکان ها و بناهای تاریخی به جای مانده در این محله ، بسیار مقدس و مورد احترام برای مسیحیان دنیا و دیدنی و خاص برای گردشگران خارجی است .
BALAT : 
نام این محله بر گرفته از کلمه ی یونانی Παλάτι و به معنای قصر است . قریب به اتفاق یهودیانی که از اسپانیا تبعید شده و توسط سلطان بایزید دوم اجازه یافتند در کل ممالک امپراطوری عثمانی ، زندگی و کار کنند ، بعدا در این محله از استانبول گرد هم آمدند . رونق این محله تا جایی ادامه داشت که طی زلزله سال 1894 میلادی ، جمعیت یهودی آن به محله گالاتا و پس از آن به محله ی شیشلی که اکنون یکی از مرفه ترین محله های استانبول است ، نقل مکان می کنند . از اینجا بود که به تدریج محله ی بالات توسط خانواده های عمدتا مهاجر و از نظر اقتصادی متوسط و ضعیف ، مورد سکونت و زندگی و کار قرار گرفت . اکنون خیابان ها و کوچه های شیب دار آن که توسط آپارتمان های چند طبقه و عمدتا دارای نمای رنگی و شاد ، احاطه شده و نیز کافه ها و رستوران های چشم نواز و خاص آن ، زبانزد اکثر گردشگرانی است که به استانبول سفر کرده اند . اهالی شهر اعتقاد دارند لذیذترین و خوشمزه ترین پیده ی استانبول را می توان در این محل میل نمود . همچون محله ی فِنر ، بناهای تاریخی زیبایی از مکان های مقدس برای پیروان ادیان مسیحیت و یهودیت در این محله باقی مانده است .
AYVANSARAY : 
می توان گفت که این محله ، به عنوان یکی از مهمترین مناطق شهر کنستانتینوپولیس به شمار می رفته است . مجموعه کاخ های سلطنتی فلاکِرنا (Βλαχέρνα) در این ناحیه از شهر ساخته شده بود . جایی که کاملا به نواحی شمالی و جنوبی شهر و کل خلیج دید و کنترل داشته و به عنوان مدخل ورودی اصلی شهر از طریق شهرها و کشورهای اروپایی به شمار می رفته است . هم اکنون فقط قسمتی از کاخ (Πορφυρογέννητος) از مجموعه کاخ های وسیع و باشکوه یاد شده باقی مانده است . اما اتفاقی که این نقطه از شهر را بارز و متمایز می سازد ، این است که در طی گذشت بیش از 800 سال از ظهور دین اسلام و رویای مسلمانان جهت تسخیر آن شهر به عنوان مرکز مسیحیت در ممالک شرق ، دیوار دفاعی دورتادور آن همچون کمربندی قدرتمند ، محافظ و نگهبان شهر بوده و مقاومت نموده بود . تا این که در سال 1453 میلادی و در این ناحیه و از طریق دروازه ای به نام Kerkoporta ، مورد شکست و رخنه قرار گرفته و بدین وسیله مسلمانان توانستند رویای دیرینه ی خود را محقق کرده و کنستانتینوپولیس را تسخیر نمایند . اغلب تاریخ دانان اعتقاد دارند که اگر این واقعه یعنی شکست دیوار دفاعی و محافظ شهر کنستانتینوپولیس ، خیلی پیش از اینها رخ می داد ، می توانست منجر به این شود که اکنون بسیاری از ملت های اروپایی مسلمان باشند . 
 برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 321180 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟