صخره های بوندا در استرالیا، آیا این آخر دنیاست؟ + فیلم
حجم ویدیو: 12.57M | مدت زمان ویدیو: 00:02:04

این منطقه آن قدر مسطح است که راه آهن استرالیا در حدود 483 کیلومتر به صورت یک خط کاملا مستقیم به پهنه ی آن می رود. در سطح دشت، مناطقی از فرورفتگی های جزئی در بستر دریا وجود دارند که در آن بارندگی پراکنده، بعضی از سنگ آهک ها را به آرامی حل کرده است و آن جا را تبدیل به یکی از معروف ترین دیدنی های استرالیا کرده است. همچنین مکان هایی وجود دارند که غارهای زیرزمینی یا گودال هایی به شکل دندانه ها و توررفتگی های در سطح آن ها بوجود آمده اند و از دیدنی های استرالیا هستند. اما همان طور که از نام لاتین آن پیداست، عمدتا دشت به صورت افقی مسطح و بدون درخت است. دشت نولاربور که در سفر به استرالیا باید حتما از آن دیدن کنید، به ناگهان در صخره های باشکوه بوندا به پایان می رسد، و شامل یک پرتگاه صخره ای 200 کیلومتری حول خلیج بزرگ استرالیا است. 
صخره استرالیا
صخره های بوندا لبه جنوبی دشت نولاربور را تشکیل می دهند که درون سرزمین تا دوردست ها گسترده شده اند. پایه ی سفید رنگی که در نزدیکی پایین صخره دیده می شود، سنگ آهک ویلسون بلوف است. این ماده گچی به عنوان بخشی از بستر اقیانوس قدیمی شکل گرفت، زمانی که65 میلیون سال پیش استرالیا شروع به جدا شدن از قطب جنوب کرد. این سنگ آهک ویلسون تا 300 متر ضخامت دارد، اما تنها قسمت فوقانی آن در صخره های بوندا قابل مشاهده است. بالای سنگ آهک سفید ویلسون، لایه های تقریبا سفید، خاکستری یا قهوه ای از سنگ آهک یا سنگ بلورین وجود دارند. برخی از لایه ها ترکیبی از فسیل های دریایی مانند کرم ها و قارچ ها هستند که منشاء دریایی خود را نشان می دهند. لایه های دیگر کاملا از رسوبات دریایی (روزن داران) ساخته شده اند. صخره ها توسط یک لایه ی سخت از شن و ماسه بادی پوشیده شده اند که بین 1.6 تا 100.000 سال پیش انباشت شدند. صخره ها حدود 60 تا 120 متر ارتفاع دارند و می توانند از چندین نقطه در امتداد بزرگراه ایر در شرق یوکلا و غرب نولاربور رادهاوس دیده شوند. بزرگراه ایر، اتصال اصلی شرق و غرب استرالیا، خط این سواحل دیدنی را کمتر از یک کیلومتر دنبال می کند. این بزرگراه پس از ادوارد جان ایر نامگذاری شد که همراه با جان بکستر و سه بومی تلاش کردند از خلیج فاولرز در فوریه 1841 به آلبانی در غرب استرالیا درطول دشت نولاربور برسند. کمبود آب و سختی های شدید باعث یک شورش شد و دو نفر از پسران بومی جان بکستر را به قتل Murder رسانده و فرار Escape کردند. ایر و سومین بومی، وایلی، به سفر خود ادامه دادند و آن را در ژوئن 1841 به اتمام رساندند. بزرگراه ایر دقیقا یک قرن بعد در سال 1941 قرار گرفت. در فاصله 85 کیلومتری بزرگراه، پنج دیده بانی اصلی با جاده های علامت دار و شن ریزی شده از بزرگراه وجود دارند.

صخره استرالیا7 دیده بانی غربی یکی از محبوب ترین دیدنی های استرالیا است، زیرا بازدیدکنندگان می توانند به سوی قطعه سنگی که از صخره ها خارج می شود و منظره ای عالی ارائه می دهد، قدم بزنند. در انتهای شرقی صخره های بوندا، یک دیده بانی در راس خلیج وجود دارد، جایی که بازدیدکنندگان می توانند ساعت ها نهنگ های جنوبی را در اقیانوس پایین صخره ها تماشا کنند. در سفر به استرالیا نهنگ های جنوبی در پاییز از فرا جنوب مهاجرت می کنند و در آبهای ساحلی در کرانه جنوبی استرالیا زایمان می کنند و در طی ماه ها در حالی که بچه ها بزرگ می شوند، نزدیک ساحل می مانند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 305168 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟