این جانوران 160 میلیون‌ ساله‌ اجداد عنکبوت‌ها بودند + عکس

به گزارش رکنا، در میان این فسیل‌ ها گونه‌هایی هستند که اکنون منقرض شده‌اند و گونه‌های دیگری که به نظر می‌رسد اجداد عنکبوت‌های امروزی بوده‌اند. عنکبوت های دریایی گونه‌ای رازآمیز از بندپایان زنده هستند؛ آنها به لحاظ ریخت‌شناسی و آناتومی‌شان در میان بندپایان منحصر به فرد هستند. حالا مطالعۀ مجموعه‌ای از فسیل‌های 160 میلیون سالۀ عنکبوت‌های دریایی که در جنوب فرانسه کشف شده‌اند، نشان‌دهندۀ ارتباط نزدیک آن‌ها با گونه‌های دیگر بندپایان است.

 مطالعۀ این فسیل‌ها اهمیتی فوق‌العاده  برای درک تکامل عنکبوت‌های دریایی داشته است. آن‌ها نشان می‌دهند که دورۀ ژوراسیک آغاز شکل‌گیری تنوع گونه‌های مختلف این عنکبوت‌ها بوده است.

دکتر روماین سابرو از دانشگاه بریستول می‌گوید: «این فسیل‌ها مربوط به عنکبوت‌هایی هستند که در ریشۀ درخت تکامل بندپایان قرار داشته‌اند و بنابراین مطالعۀ آن‌ها درک ما از این جانوران را افزایش می‌دهد».

اجداد عنکبوت ها

فسیل‌های عنکبوت دریایی بسیار کمیاب هستند اما تا کنون تعدادی از این فسیل‌ها کشف شده است که یکی از جالب‌ترین آن‌ها که در فرانسه پیدا شده مربوط به دورۀ ژوراسیک یعنی 160 میلیون سال قبل است.

این فسیل بر خلاف فسیل‌های قدیمی‌تر شباهت بیشتری با گونه‌های امروزی دارد و بنابراین می‌تواند نقطۀ عطفی را در تکامل این جانوران نشان بدهد.

اجداد عنکبوت ها

محققان برای بررسی فسیل‌های کشف شده از شیوه‌های مختلفی از جمله اسکن با اشعۀ ایکس استفاده کرده‌اند. با این شیوه محققان این امکان را یافته‌اند که مدل‌هایی سه بعدی از این جانوران چند ده میلیون ساله بسازند. به این ترتیب ساختار بدنی و شکل و شمایل عنکبوت‌ها آشکار شده و امکان مقایسۀ آن‌ها با گونه‌های امروزی فراهم آمده است.اجداد عنکبوت ها

حالا محققان می‌توانند تعیین کنند که در هر دوره از تاریخ زمین، چه تغییری در گوناگونی عنکبوت‌های دریایی پدید آمده است؛ می‌توان فهمید که در جریان تغییرات اقلیمی و دوره‌های بحرانی کدامیک از گونه‌ها منقرض شده‌اند و کدامیک از آن‌ها به مسیر تکامل ادامه داده و منجر به شکل‌گیری گونه‌های امروزی شده‌اند.

منبع: فرادید

کدخبر: 921760 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟