20 گونه پرنده مهاجر وارد آبگیرهای گچساران شدند

به گزارش رکنا،  ولی رمضانی اظهار کرد: شهرستان گچساران به دلیل داشتن آب و هوای مناسب جایگاهی برای مهاجرت پرندگان خارج از کشور است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران با اشاره به اینکه با کاهش دمای برخی از مناطق خارج کشور، ایران جایگاهی مناسب برای زندگی پرندگان مهاجر است، گفت: شهرستان گچساران به دلیل داشتن سد و آبگیرهای مختلف پذیرای پرندگان مهاجراست.

رمضانی ادامه داد: در حال حاضر هر جایی که آبگیر و برکه‌ای وجود دارد دسته‌ای از پرندگان مهاجر در آن جا سکونت دارند.

رمضانی با بیان اینکه پرندگان مهاجر آسیایی از گونه‌های انواع لک‌لک، حواصیل خاکستری و سفید و مرغابی سار، چنگر، کاکانی، پرستوی دریایی، گیلانشاه و بالکان هستند، اذعان کرد: تعداد پرندگان مهاجر وارد شده به شهرستان گچساران 2هزار قطعه در 20 گونه مختلف است.

این مسوول ابراز کرد: پرندگان شکاری همچون عقاب شاهی، عقاب صحرایی، سنقرها، سارگپه ها و کورکورها نیز در آبگیرها و سواحل رودخانه‌های این شهرستان کوچ کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون این تعداد پرندگان در سواحل دریاچه سد کوثر، رودخانه خیرآباد و زهره فرود آمده اند، افزود: در حال حاضر سد کوثر میزبان بیشترین تعداد این پرندگان است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران خاطرنشان کرد: این پرندگان تا نیمه نخست اسفند در منطقه خواهند ماند و با فرا رسیدن فصل بهار و گرم شدن هوا به مناطق خود باز خواهند گشت.

وی با بیان اینکه با مهاجرت این پرندگان احتمال بروز بیماری آنفلوانزای مرغی وجود دارد، اذعان کرد: شیوع این بیماری خطرناک از کشور خارجه شروع شده و با مهاجرت این پرندگان به کشورهایی که دارای آب و هوای مناسب برای زندگی است مهاجرت کرده و موجب انتقال این بیماری خطرناک شده‌اند.

رمضانی بیان کرد: شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان یک بیماری مشترک بین انسان و دام است و اداره حفاظت محیط زیست از یک ماه قبل شکار پرندگان را در مناطق محیط زیست ممنوع اعلام کرده است.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان از خرید و فروش دام و طیور زنده و همچنین شکار پرندگان در کنار آبگیرها و برکه‌ها جداً خودداری کنند.

این مسوول افزود: با متخلفین و کسانی که پرندگان مهاجر را شکار می‌کنند برخورد قانونی و به مراجع قانون ارجاع داده می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 517808 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟