چرا مگس آفریده شد؟

آفرینش تمامی موجودات زنده بدون حکمت نیست و وجود هر موجودی به چرخه حیات و گردش آن کمک می کند. شاید با خودتان فکر کنید برخی از موجودات مانند مگس بیهوده آفریده شده اند اما با کمی مطالعه در می یابید که حتّی ریزترین موجودات هم بی خود آفریده نشده اند و غذای گروه دیگری از حیوانات هستند، یا با پاهای کوچکشان گرده گلها را جا به جا می کنند.

علت خلقت مگس

روزی روزگاری ، پادشاهی بر روی تخت نشسته بود و غلامش نیز او را همراهی می کرد . پادشاه خوابش می آمد و در حال چرت زدن بود ، تا چشمان خود را می بست مگسی کوچک بر گونه اش می نشست .

پادشاه برای اینکه مگس را از خود دور کند محکم بر گونه اش می کوبید . چندین بار مگس بر روی صورتش نشست و پادشاه بر صورت کوبید تا اینکه کلافه شد و به غلامش گفت :

غلام کمی درنگ کرد و با حاضر جوابی پاسخ خردمندانه ای داد :

خداوند به این علت مگس را خلق کرد تا افراد قدرتمند بدانند در برخی از مواقع حتی زورشان به مگس هم نمی رسد .

روزی منصور دوانقی نشسته بود و دو مرتبه برروی صورتش مگسی نشست و او مگس را پرانید و دوباره مگس بر روی صورتش آمد واو آنقدر این عمل را تکرار نمود تا کلافه گشت و سپس گفت:چه کسی اینجا حضور دارد ؟

گفتند :مقاتل بن سلیمان.

منصور امر فرمود مقاتل را نزدش آورند . همین که مقاتل از در وارد شد منصور از او پرسید :هدف از خلقت مگس چه بود ؟

مقاتل بدون واهمه جواب داد :برای کوچک کردن ستمگران و متکبران آفریده شده است . سپس منصور سکوت کرد و دیگر چیزی نگفت.

روایتی از امام صادق (ع) و آفرینش مگس

روزی بر صورت منصور که نزد امام صادق (ع ) بود مگسی نشست ، او مگس را پراند اما مگس با سماجت به کارش ادامه داد و چندین بار بر روی صورت منصور نشست و هربار منصور او را پراند،

سپس کلافه گشت و از امام پرسید :خدای متعال چرا مگس را خلق نموده است ؟ امام پاسخ داد :به این علت که ستمگران را خوار و ذلیل کند.

هشام بن سالم در روایتی از امام حسین درباره خلقت مگس نقل می کند که ، حضرت فرمودند :اگر مگس روی غذا نمی نشست ، مردم مبتلا به جذام می شدند. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 445127 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟