راز نورافشانی ماهی های نورانی کشف شد

مطالعات ژنتیک راز نورافشانی ماهی زشت و ترسناکی به نام قلابچه ماهی را که در اعماق دریاها و اقیانوس ها و در نور بسیار ناچیزی زندگی می کند، فاش کرد.

به گزارش  نیواطلس، قلابچه ماهی به علت وجود یک محفظه لامپ مانند در بالای سرش که از آن نور متصاعد می شود، شهرت زیادی دارد.

پژوهشگران از سال ها قبل در تلاش برای پی بردن به این موضوع بوده اند که این ماهی عجیب و غریب که توسط برخی صاحب نظران زشت ترین ماهی دنیا لقب گرفته، چگونه از سر خود نور ساطع کرده و فضای بسیار تاریک موجود در عمق دریاها و اقیانوس ها را روشن می کند.

محققان دانشگاه کورنل در آمریکا بعد از بررسی های بسیار در این زمینه موفق به کشف ژن باکتری خاصی شده اند که در بدن این ماهی و در درون حباب یادشده زندگی می کند و عامل اصلی نورافشانی آن محسوب می شود.

قلابچه ماهی ها مخلوقات زیبایی نیستند و از نورافشانی برای مسیریابی و جفت گیری استفاده می کنند. باکتری تولیدکننده نور و خود این ماهی با هم رابطه مکمل دارند. باکتری با تولید نور باعث می شود ماهی بتواند غذاهای مورد نیاز خود را بیابد و از گرسنگی نجات پیدا کند و در مقابل ماهی هم مواد غذایی مورد نیاز باکتری را برای وی فراهم می آورد.

بررسی های انجام شده بر روی یک نمونه از این ماهی در خلیج مکزیک نشان می دهد که باکتری نورافشان به بدن میزبان خود قفل نشده و قادر به جابجایی و همین طور ایجاد تغییراتی در خود است. لازم به ذکر است که تاریخچه زندگی این ماهی به ۱۰۰ میلیون سال قبل بازمی گردد و طی این مدت ماهی یادشده بارها دچار تحولاتی جدی شده است.

 

کدخبر: 399627 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟