95 درصد از مردم جهان در هوای آلوده زندگی می کنند

آیا شما هوای پاک استنشاق می‌کنید؟ تحقیق جدیدی درباره‌ آلودگی هوا نشان می‌دهد که احتمالاً این‌طور نیست. محققان دریافتند که تقریباً نودوپنج درصد از جمعیت دنیا در مناطقی زندگی می‌کنند که مقدار ذرات ریزشان بیشتر از حد مجاز دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی‌ست. بر‌اساس تحقیقی که در مجلۀ گاردین منتشر شده است، جوامع فقیر بیشتر از همه از این موضوع متضرر می‌شوند.

مؤسسۀ ارزیابی اثرات هوای آلوده بر سلامت، اخیراً گزارشی با عنوان «وضعیت هوای جهانی/ ۲۰۱۸» منتشر کرده است. آن‌ها بر‌اساس داده‌های ماهواره‌ای و روش‌های بهترِ پایِش کشف کردند که اکثر ما احتمالاً هوای ناسالم تنفس می‌کنیم. طبق این گزارش حدود نودوپنج درصد از مردم در مناطقی زندگی می‌کنند که غلظت مواد ریز در محیط بیرون خانه (به شکل گردوغبار ریز یا ذرات دوده در هوا) از حد ۱۰ میکروگرم بر متر مکعب، یعنی حد مجاز دستورالعمل کیفیت هوای سازمان بهداشت جهانی بیشتر است. تقریباً شصت درصد از مردم نیز در مناطقی زندگی می‌کنند که مقدار مواد ریز حتی از سهلگیرانه‌ترین مقدار مجاز برای هوا هم تجاوز Rape می‌کند.

این گزارش به آلودگی خانه‌ها هم پرداخته است. بیش از یک‌سوم جمعیت جهان در معرض هوای آلوده‌ ناشی از سوزاندن سوخت‌های جامد برای گرمایش یا پخت‌وپز داخل خانه هستند. بر این اساس، برای آن‌ها مقدار مواد ریز در خانه ممکن است بیش از بیست‌برابر مقادیر مجاز باشد.

آلودگی هوا با بیماری و مرگ زودهنگام ارتباط دارد. به گفتۀ محققان، فقط در سال گذشته، استنشاق هوای آلوده در مرگ بیش از شش میلیون نفر در سراسر جهان نقش داشته است. نیمی از این مرگ‌ها در هند و چین بوده است. شکاف بین آلوده‌ترین و پاک‌ترین کشورها هم در حال افزایش است؛ باب اوکیف معاون رئیس مؤسسۀ اثرات سلامت به گاردین گفت که این مقدار الان یازده‌برابر است، در‌حالی‌که در سال ۱۹۹۰ شش‌برابر بود. او گفت که اگرچه کشورها راه طولانی برای پاک‌سازی هوا در پیش دارند، اما هنوز امیدهایی هست: مثل تمرکز هند بر برق‌رسانی. اوکیف می‌گوید: «ظاهراً چین می‌خواهد شتابان در این مسیر پیش برود. چراکه نظارت و سختگیری بیشتری به کار گرفته‌اند و می‌خواهند زغال‌سنگ را کنار بگذارند».

به نظر می‌رسد که کشورهای جهان برنامه‌های مختلفی برای مقابله با آلودگی در پیش گرفتند، گرچه در ورد پیاده‌سازی دقیق این برنامه‌ها و بسنده‌بودن آن‌ها شک‌هایی وجود دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 376851 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟